SAS befarar flygplansbrist

Publicerad den 20 januari 2017
Kommentarer
Det blir flygplansbrist i SAS efter 2019. Behovet kan vara så stort som upp mot 50 flygplan till kort- och medeldistansflottan.
SAS

SAS

SAS planerar just nu för hur flygplansflottan ska se ut efter 2019. Då riskerar flygbolaget att drabbas av flygplansbrist för flygningarna på kort- och medeldistans. Det dramatiska beskedet lämnade Göran Jansson, finanschef på SAS under Airfinance, en konferens i Dublin som just nu avslutas. 

Det är i första hand flottan av Boeing B737 som ska ersättas. I dagsläget består B737-flottan av 84 flygplan och särskilt B737-600 är oekonomiska både vad gäller storlek och bränsleförbrukning. De 30 Airbus A320neo som just nu är på väg in ersätter en del av Boeing-maskinerna men det räcker alltså inte, enligt Göran Jansson som menar att SAS behöver 30 – 50 nya single-aisleflygplan efter 2019.
I det läget finns både A320neo och de nya B737MAX att välja på. Både Airbus och Boeing har dock välfyllda orderböcker och väntetiden på nya flygplan av de modeller som SAS vill ha kan vara upp mot fem år. SAS utesluter därför inte wet-lease eller möjligheten att kunna ta över beställningar som andra flygbolag hoppat av. 
SAS vd Rickard Gustafson har även talat om att A321LR kan vara intressant, men då för tunnare interkontinentala linjer. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2017-01-24 15:36

og for den sagt skyld, Norwegian eller andre flygbolag.

Og jeg er utrolig overrasket dersom SAS, i tråd med det du skriver, selv ikke har minst den kompetansen ?

At du indirekte ser ut til å ikke ville ha meg med i diskusjonen er noe skremmende…..nå vil jeg være diplomatisk, og slutter her.

sv pf
2017-01-24 09:57

tycker jag att du ska försöka att använda de kunskaperna, och förmedla de till SAS.

pf
2017-01-23 20:53

Jeg har aldri påstått at SAS sin ledelse utelukkende består av svensker.

Med en M.Sc. grad i Transportlogistikk, selv om det er noen år tilbake, fra et veldig anerkjent britisk universitet(Cranfield), burde jeg ha de grunnleggende ideer om planlegging av transport, herunder luftfart.

Mr €
2017-01-23 13:56

För SAS med många korta rutter med biz pax så fungerar 737MAX bra. 737-8 är trängre men lättare än A320neo. Skulle SAS få 737-10 billigt kunde den köra huvudstadstriangel samt London/Paris samt sommarcharter med +200 pax. Behöver man längre räckvidd, containers och mera pax är A321neo nog det naturliga valet, men vill man nå Norwegians cost/pax kan 737MAX-10 vara ett skarp vapen just för SAS huvudrutter.

sv pf
2017-01-22 21:47

påpeka att ledningen inte bara består av svenskar. Din kommentar visar, att du inte själv har förmåga att tänka. Tror inte att du har kompetensen, att dra några slutsatser överhuvudtaget när det gäller flygplans planering.
I övrigt tycker jag, att du kan hålla dig till “tänkande” norska forum! (om det finns några)

pf
2017-01-22 18:38

at ikke LEDELSEN i SAS har større kompetanse i sin planlegging.

Kaffedrikkerne/byråkratene er jo, som de fleste på det nivået, i svenskestyrte bolag blitt vane med ikke å tenke selv….for den priviligering skal jo ledelsen ha.

Gunnar
2017-01-22 13:56

Dom kann inte ens planera på SAS

MH
2017-01-22 12:39

Det är egentligen inget fel på 737MAX, Problem är att A320neo och framförallt A321neo är överlägsen på alla punkter men det gör inte så mycket, B737 säljer som smör iallafall, Airbus har ett stort försprång i detta segment och Boeing måste utveckla något helt nytt, 737MAX är just vad den heter ,det är MAXimalt vad en 737 förmår, det går inte krama ur mer utveckling ur 737. Boeing har med MAX nått slutet med detta otroligt framgångsrika och fantastiska flygplan

sv Diavel
2017-01-22 12:04

är fortfarande ingen som konkret kan ange vad som är undermåligt med 737 Max. Det enda Diavel säger är “revampad” 60-tals konstruktion.
Inte särskilt intelligent. Självklart skall alla få ha sin mening. Men det vore bra om de är faktaunderbyggda.

sv.sv. Diavel
2017-01-21 20:31

Diavel har faktiskt lite rätt, om man jämför div. data på t.ex. sites som Airliners.com, framgår det ganska tydligt att speciellt större versioner av B737 MAX har svårt att klara sig mot A320 neo. Tycker du borde låta andra ha sina meningar också, bara för att man är oenig ska man inte nedgöra andra debattörer, annars skulle jag kunna säga att du inte har den blekaste aning själv.

kör på bussen!
2017-01-21 18:28

känns som 737:ans tid i SAS snart är ju mer ekonomiskt att köra på en renodlad airbus flotta dock så är ju 737:an känd för sin performance i norge så kanske 319neo där eller cserien som några nämner, blir intressant att se hur gubbarna på sas klurar ut denna…

DC9
2017-01-21 18:01

För att jobba i ett internationellt företag behöver engelskan vara bra. 😀

DC-10
2017-01-21 14:47

Har aldrig jobbat i SAS – Thank’s God!

Funderare
2017-01-21 12:16

Kanske en medveten strategi från SAS sida?
Att lägga ut trafiken på billiga underleverantörer och skylla på flygplansbrist?

sv Diavel
2017-01-21 10:50

du beskriva vad som är undermåligt med 737 Max.
Jag tror inte att du har en aning om 737 MAX.
Tror heller inte att du vet särskilt mycket om 320 NEO. Att du så ensidigt uttalar dig, är inte särskilt intelligent. Dessutom säger RG, att B737 är “back boon” i deras mellandistans flotta.

Diavel
2017-01-20 21:18

Det skulle vara otroligt dumt att köpa eller leasa 737 MAX ett hel undermåligt flygplan. Det ser lite ut som att SAS i framtiden blir av med 737 och över tid får en flotta bestående av bara Airbus flygplan.

@pf
2017-01-20 21:12

att leasa A320 neo från Norwegian, dom har ju ingen användning för dessa plan själv

@DC-10
2017-01-20 20:26

att inte jobba kvar när SAS är större än någonsin.

DC-10
2017-01-20 14:27

stör inte, SAS är i djupsömn……..

Mr €
2017-01-20 12:43

SAS kunde ta sina A320neo optioner (11 plan). SAS kanske inte skall flyga själva med plan under 150 pax. Därmed kan A319 och 737-700 trafiken läggas ut (4+29 plan), SAS kunde köpa 737-10 billigt som launch Customer för huvudstadstriangeltrafiken och köpa A321neoLR för Atlant- och Nordamerika trafiken. Men dröjer innan man får dem, så blir nog att leasa A320 ex. IndiGo igen.

MH
2017-01-20 12:07

Beställ då för jösse namn…

Peter
2017-01-20 11:51

Artic aviation har beställde 100st neo och då det är ett leasingbolag borde detta ett alternativ för SAS. Bara de 12 första har gått till Hong Kong, de nästkommande har inte destination ännu bekräftats. Syftet med ordern var att man fick de billigt men att man också förutspådde den kommande bristen och att de gällde nu att vara först i beställningarna när degen fanns.
Frågan är om SAS kan tänka sig att leasa från dessa. Hahah

KA
2017-01-20 10:59

Kanske CSeries skulle kunna vara ett alternativ också?
AirBaltic har dem redan och har nyligen öppnat sig för ännu ett närmare samarbete med SAS.

pf
2017-01-20 10:37

gå inn lease fly A320Neo fra Norwegian, eller bestille Sukhoi, som neppe har lagt ordreliste

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten