Skriv ut  

CityJet blir största underleverantör till SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 januari 2017
CityJet köper Cimber och blir den största av SAS underleverantörer. Personalen följer med över samtidigt som flottan utökas med fler flygplan. Ännu är dock inget beslut fattat om namnet ska leva vidare.

Bombardier SAS

Det är samma modell som när SAS sålde Blue1 till CityJet i slutet av 2015: Flygplan och personal följer med i köpet och fortsätter sedan att flyga som underleverantör till SAS. Det är innebörden av affären som offentliggjordes idag och som innebär att irländska CityJet köper 100 procent av Cimber A/S som SAS ägt sedan februari 2015. Hela personalen på 270 personer, 127 piloter, 127 kabinpersonal och 16 markanställda följer med till de nya ägarna. Redan idag har Cityjet drygt 200 anställda på basen i Köpenhamn. Vid sidan av personalen förs även flottan på 11 CRJ900 över samtidigt som CityJet förbinder sig att utöka flottan med ytterligare upp till tio helt nya CRJ900. Med drygt 20-talet maskiner blir CityJet den största underleverantören till SAS där numera också Flybe ingår med i dagsläget fem ATR72 sedan Jet Time valt att avsluta samarbetet med SAS. Det gör att antalet propellermaskiner som flyger för SAS minskar ytterligare.

- Försäljningen av Cimber är i linje med vår strategi att förenkla och fokusera SAS egen produktionsplattform. Tack vare synergier mellan CityJet och Cimber sänks produktionskostnaden ytterligare vilket skapar förutsättningar att upprätthålla och utveckla regionala linjer till förmån för SAS kunder, säger Rickard Gustafson, SAS VD och koncernchef.

Samtliga CRJ900 målas i SAS färger men det är ännu inte bestämt om det välkända namnet med rötter tillbaka till 1950, ska leva kvar. Trafiken fortsätter som förut att vara de tunnare linjer i Skandinavien och norra Europa där SAS anser att den egna Boeing- och Airbusflottan inte är ekonomiskt försvarbar att flyga med. Hittills har det inneburit att Cimber A/S flugit cirka 2 miljoner passagerare årligen.

I och med försäljningen, som sker med ett minus på 20 miljoner, förlängs det nuvarande wet lease-avtalet med tre år samtidigt som ett nytt på sex år tecknas.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hmm
Skrivet av T, 2017-01-26 00:23:10
Vad är soscial dumping?
Anmäl inlägget
Social dumping
Skrivet av Jo, 2017-01-25 20:18:30
Regel shopping och soscial dumping, är vad detta är.
Anmäl inlägget
Jo förvisso
Skrivet av Orvar, 2017-01-25 13:50:39
Nu kan man ju kanske inte bygga sin business på att vara totalt flexibel, utan 900'an kan nog göra ett gott jobb på de tunnare linjerna, som inte bär 320 kostnad. SAS problem har väl till större del varit kostnadssidan där man i inte når lönsamhet med mindre plan i egen regi. Outsourcing/försäljning som nu med Cimber är rätt väg att gå. Fortsätt med det så får vi kanske behålla SAS.
Anmäl inlägget
Hur mycket lägre är kostnaden?
Skrivet av ABC, 2017-01-25 11:32:16
En A320 med 180 stolar måste ha en helt annan flexibilitet än en CRJ900 även om den senare kostar mindre i inköp, drar mindre bränsle, har lägre start- och landningsavgifter samt kräver två juniora kabinpersonal mindre. Gissningsvis kan de sälja lite udda företags- och idrottscharter men ändå kan CRJ-flottan tippas flyga maximalt 7-9 timmar per dag i snitt över året medans en A320 även kan nyttjas på semestercharter och längre flygningar. Är detta bara ytterligare ett av SAS feltänk?
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av David, 2017-01-25 10:50:16
Detta är bra! Mer jet mindre propeller = Snabbare och mindre vibrationer mm
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev