Skriv ut  

Recept för ett lönsamt flygbolag

Krönika, Krönika: Lars Brynielsson, den 3 februari 2017
Southwest Airlines har levererat vinst i 44 år. Ryanair är numera Europas största flygbolag. Båda har de hållit sig till sin ursprungliga affärsidé utan att snegla på andra. Uppenbarligen en vinnande strategi, menar Lars Brynielsson som återkommer med en krönika i Flygtorget.


Southwest
Southwest

Southwest stängde sitt 44:e lönsamma år 2016 med ett rekordresultat och ser fram mot ett ändå lönsammare 2017 där målet blir att expandera linjenätet och förbättra lönsamheten för att fortsätta leverera värde till anställda, kunder och aktieägare.
 
De 54 000 anställda får 2016 dela på 586 miljoner USD i ett lönsamhetsprogram, cirka 100 000 SEK per anställd. Motsvarande siffra för 2015 var 620 miljoner USD vilket också blev cirka 100 000 SEK per anställd. Genom återköp av aktier och aktieutdelning återfördes 2 miljarder USD till aktieägarna 2016.
 
Under 2016 hade Southwest 152 miljoner passagerare (enplaned) och en kabinfaktor på 84 procent. Medelflygsträckan för de 723 flygplanen, alla olika versioner av B737, var 122 mil. Driftsresultatet per flugen stol var 18 procent, eller med nuvarande valutakurser, 172 SEK per flugen stol. Den lägre bränslekostnaden 2016, och även 2015, har inte kommit kunderna till del utan i stället tagits ut som ett förbättrat resultat. 2014 var bränslekostnaden cirka 100 SEK högre per flugen stol och driftsresultatet 12 procent eller 113 SEK per flugen stol med dåtidens valutakurser.
Southwest 2016
Southwest
 
Komplexitet förvirrar passagerarna och ökar flygbolagens kostnader. Southwests starka varumärke står för vänlighet, tillförlitlighet och låga priser utan extra avgifter för bagage och ombokningar. Business produkten består i att man får gå ombord först då bolaget håller fast vid en kabin utan möjlighet att reservera plats. Southwest har uthålligt kommunicerat denna enkla produkt under 44 lönsamma år under vilket bolaget växt till världens största flygbolag mätt i antal passagerare.
I en presentation angående 2016 års resultat säger styrelseordföranden Gary Kelly att det vore oklokt att mixtra med Southwests varumärke och följa efter Americans, Uniteds och Deltas produktkoncept. Ett lågt ekonomipris följt av olika avgifter för bagage, ombokningar mm gör det krångligt för såväl passagerarna som de anställda. Införande av olika affärsklasser med bekvämare stolar signalerar att vi bryr oss om affärsmännen och ignorerar resten. Southwests varumärke är ju att vi välkomnar alla och det budskapet vill vi inte ändra på. Det finns en gammaldags trygghet i Southwests affärsmodell om att bli vänligt och rättvist behandlad under resan till ett anständigt pris.
 
För första gången någonsin blev lågkostnadsbolaget Ryanair Europas största flygbolag med 117 miljoner passagerare för helåret 2016. Lufthansagruppen räknade in knappt 110 miljoner passagerare under 2016. Räknar man in Lufthansas köp av Brussels Airlines, som först bokfördes i januari 2017, blir Lufthansagruppen något större än Ryanair. Då Ryanairs passagerarökning var 15 procent och Lufthansagruppens 2 procent är det troligt att Ryanair kommer att öka sitt försprång under 2017 trots Luthansas satsning på det egna lågkostnadsbolaget Eurowings och övertagande av flygplan från Air Berlin.
 
Ryanairs affärsmodell byggdes upp i början på 1990 talet med Southwest, som man kallar lågkostnadsbolagens moder, som förebild. Avreglering av flygmarknaderna inom USA och EU möjliggjorde expansion för båda bolagen. Med sin extrema lågkostnadsmodell har Ryanair fått kämpa hårt mot den etablerade flygindustrin och kvarvarande regleringar inom Europa vilket kan förklara att bolaget uppfattas som mer aggressivt jämfört med Southwest.
 
Ryanair profilerar sig som flygets lågkostnadsbolag tillika lågprisbolag och nu senast lågprishemsida. Är man ute i god tid kan man köpa biljetter för några hundralappar på deras hemsida. De dyraste biljetterna distribueras via GDS till agenter utan, som man påstår, försäljningsprovision vilket är Ryanairs satsning mot affärsmännen. En fjärdedel av intäkterna kommer från tilläggstjänster som avgifter för extra bagage, ombordförsäljning, ombokning, hyrbilar mm. Kabinfaktorn är imponerande 93 procent och driftsresultatet 22 procent eller 125 SEK per flugen stol. Medelflygsträckan är 123 mil. 
Ryanair 2016
Ryanair

Ryanair fokuserar på låga driftskostnader och köper in tjänster externt. För det brutna räkenskapsåret 2015/2016 redovisade bolaget endast 11 500 anställda, de flesta flygande personal. Interna bonusprogram stöder ökad produktivitet. Strategin är att fortsätta expandera och bli Europas största flygbolag genom att erbjuda låga priser med ständig fokus på kostnader och operationell effektivitet. Vd O’Learys mantra är att lägsta kostnad vinner.
 
Ryanairs affärsmodell liknar Ikeas. Låga priser kompenseras med egen tid då man hamnar på marginella flygplatser respektive monterar möblerna hemma. Dessutom får man extra kostnader genom bagage respektive att man plockar med sig några onödiga värmeljus.
 
Southwest och Ryanair representerar två framgångsrika affärsmodeller som ökat flygresandet för vanligt folk inom USA och Europa. Båda flygbolagen påverkas av de nya nationella/religösa strömningarna med efterföljande politisk oro. Kortsiktigt kan Southwest gynnas av ”trumpeffekten” med mur mot Mexico och ”USA först” medan Ryanair kan få problem med Brexit och ett krackelerande EU. Långsiktigt vet vi att internationalisering och politisk stabilitet ökar flygresandet. Behovet att resa finns alltid kvar. Bolagens robusta affärsmodeller är nog användbara vad som än händer.
 
Lars Brynielsson
 Aviation Management



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tack Lars!
Skrivet av Patrik, 2017-02-07 11:57:03
Tack för en suverän artikel. Ville bara säga det.
Anmäl inlägget
Recept?
Skrivet av Trond, 2017-02-07 04:36:57
Recepten er nå og hyle og skrike mot Norwegian. Southwest, av alle? Patetiske piloter går i demonstrasjonstog i Washington.Har det klikka fullstendig for dem?
Anmäl inlägget
hur man ska göra för att överleva och göra vinst
Skrivet av thomas, 2017-02-06 22:14:21
bara det här med vinst i 44 år i sträck.
Herb Kelleher startade med ett plan
ödmjuka er i branschen, lär av SW och FR, O`leary var ju över och lärde sig hos SW, har nu byggt upp Europas största flygbolag på exakt samma koncept.
Anmäl inlägget
SW FR
Skrivet av thomas, 2017-02-06 22:10:21
till Eli varför inte alla? hur mycket skräp är det på en inrikeslinje? nästan inget, det ska vara på alla flighter, bara här är det mångmiljardbelopp som sparas, om man använder personalen ombord, allt på de här bolagen är ekonomiskt genomlyst, varför har både FR och SW yngre flygflottor än ex SAS?
jo här satsar de pengarna, för de ger omedelbar besparing, lägre bränsle, teknik kostn etc, kommer med garantier, typeratings etc
Anmäl inlägget
Folk vet aldrig vad dom pratar om ??
Skrivet av Eli, 2017-02-05 20:48:02
Thomas, sascrew städar kabinen på de flesta inrikesflights.

/en som jobbar som SAS-crew
Anmäl inlägget
de här välskötta lågprisbolagen kommer slå ut mång
Skrivet av thomas, 2017-02-05 02:18:31
det kommer att visa sig, trots alla fina ord strategier etc, det är den som har lägst kostnader som vinner, de har råd att ha en modern och bränslesnål flotta, som ytterligare pressar bort de traditionella bolagen, har någon sett en sas crew städa kabinen?
Anmäl inlägget
Marginella flygplatser?
Skrivet av Ryanairkapten, 2017-02-04 21:01:08
Modellen att flyga från mindre flygplatser långt bort från stan är som bekant på väg att ersättas. Det flygs ju till AMS, CPH, MAD, BCN, FCO, MXP, FRA, OSL m.fl.
Anmäl inlägget
Bonusprogram?
Skrivet av Ryanairkapten, 2017-02-04 21:00:30
Interna bonusprogram i Ryanair? Varifrån har Lars fått detta? Något sådant existerar inte, i alla fall inte för piloter. Kanske syftar han på kabinpersonalen, som får provision på det som de säljer och de som säljer bäst kan ibland vinna "fina" priser som parfym eller en weekend någonstans, kanske får de t.o.m. gå på fest ordnad av bolaget.
Anmäl inlägget
SW FR
Skrivet av thomas, 2017-02-04 00:59:24
Mycket saklig och välunderbyggd artikel
Linjeflyg var till och med över på 80 talet och studerade SW. Här betraktas flyget inifrån branschen som nåt helt annat än bara just transportbolag, där ligger det största felet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev