Skriv ut  

Norwegian vill bygga allians med andra lågkostnadsbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 februari 2017
Ryanair och Easyjet å ena sidan. Frontier och Spririt å den andra. Norwegian strävar nu efter att bygga allianser med lågkostnadsbolag på båda sidor av Atlanten.

Ryanair Norwegian
Ryanair Norwegian

Den nya flygbolagsalliansen Airlines for Europe, A4E, har både Easyjet, Norwegian och Ryanair som medlemmar. Det är i princip första gången som både traditionella nätverksbolag av den gamla stammen och lågkostnadsbolag samsas i samma allians. Samtidigt har Norwegian och Ryanair enligt uppgift i media, en längre tid diskuterat möjligheterna till ett samarbete där Ryanair skulle feeda in passagerare till Norwegians långlinjer. Det är bland annat Ryanairs starka närvaro i Barcelona och på Irland som lockar Norwegian. En formell överenskommelse ska kunna vara klar under våren.

Nu har Björn Kjos vidgat samarbetsdiskussionerna ytterligare genom att föreslå en sammanslutning där i första hand Norwegian, Ryanair och Easyjet skulle ingå. Det ska i så fall vara ett fortsatt alliansbygge efter att Norwegian och Ryanair kommit överens. Lägg till både Easyjet och Wizz Air och det europeiska linjenät som de fyra flygbolagen täcker blir närmast ogenomträngligt.

– Ryanair, Easyjet och Wizz Air flyger till många orter som vi inte ens kan uttala namnet på. Tillsammans kan det bli en framtida lågkostnadsallians, säger Björn Kjos i en intervju med CNN Money.

De framtidsplaner som Björn Kjos målar upp gäller i första hand de europeiska lågkostnadsbolagen. Samtidigt har Norwegian ett allt starkare fäste i USA och när de nya Boeing 737MAX levereras med början i maj, ska de bland annat placeras i Providence, i Newburgh och på Rhode Island och där flyga tunnare transatlantiska linjer till Irland och Storbritannien. Det kan i sin tur öppna för samarbeten med några av de amerikanska lågkostnadsbolagen, till exempel Jetblue, Spirit Airlines och Frontier Airlines. Några av dem har också gått mot strömmen i USA och stöttade Norwegian under den segdragna ansökningen om ett flygtillstånd för Norwegian Air International och Norwegian UK. Med allianser på plats på båda sidor om Atlanten, har Norwegian byggt upp en bred bas för att få in passagerare till de egna långlinjerna.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ehh
Skrivet av Trond, 2017-02-09 15:58:19
ABC, ehhh?

Annars: Det er ingen alliane med Ryanair. Det er snakk om feeder trafikk, av to helt selvstendige flygbolag. Ryanair fortoner seg som en slavefabrikk, hvor ansatte ikke en gang får organisere seg. Hos Norwegian kan alle organisere seg. Alle ansatte har konkurransedyktige lønninger. I Skandinavia tjener man for eksempel bedre, eller tilsvarende som SAS-ansatte.
Anmäl inlägget
Wizzair och Spirir?
Skrivet av ABC, 2017-02-09 00:20:31
Eller kanske Monarch är mest troligr på fen här sidan av atlanten.. Två bolag på "randen".hand i hand....
Anmäl inlägget
All expensive things come to and end
Skrivet av Slayer, 2017-02-08 17:21:35
Får mig att tänka på "1 of 5 in 95".. Lite andra tider nu! Hejdå SAS, hejdå alla legacy carriers.
Anmäl inlägget
Grga
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2017-02-07 10:31:51
Vill å vill....!
Jag vill ha en guldtacka!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev