Skriv ut  

Rekordförlust för Västerås flygplats

Notiser, Anders Carlsson, den 8 februari 2017
Det blev ett ekonomiskt sett turbulent år för Västerås Airport. Förlusterna blev dubbelt så höga som beräknat när resultatet för 2016 räknats samman.

År 2016 blev ett svårt år för Västerås Airport. Framgångarna med WOW Air och linjen till Reykjavik och vidare till Nordamerika blev kortvarig sedan flygbolaget flyttat över till Arlanda. Dessutom har avvecklingen av den subventionerade trafiken till Helsingfors blivit betydligt dyrare än beräknat. Enligt de senaste beräkningarna hamnade det sammanlagda underskottet på drygt 64 miljoner.

Trots det finns en bred uppslutning kring att behålla flygplatsen och enligt prognoserna ska underskottet minskas de kommande åren och inom fyra år landa på maximalt 15 miljoner.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Alternativ
Skrivet av Stor FL, 2017-02-09 13:55:32
Subventioneras Västerås? Det är olagligt! Uppsala/Ärna flygplats har betydligt större potential än Västerås. Den kan vara Stockholm Arlanda norra fjärde bana och till och med platsa som ersättare för Bromma. Motorväg och tågförbindelse finns redan. Uppsalas fantasilösa politiker bromsar tyvärr.
Anmäl inlägget
Anonym! Det ena behöver väl inte utesluta...
Skrivet av PM, 2017-02-08 21:44:44
...det andra.
Anmäl inlägget
Västerås flygplats
Skrivet av Anonym , 2017-02-08 11:42:48
Västerås flygplats borde sluta med den tunga kommersiella flygtrafiken och enbart behålla allmänflyget och bli hela stor sthlms allmänflyg / samhällsnyttiga flyget som 112 verksamhet och skolflyg e.t.c
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev