Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Flygskatten stoppar linjen Göteborg – New York?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 februari 2017
Landvetter har väntat länge på en direktlinje till New York. Men den kommande flygskatten kan sätta stopp för planerna en gång för alla. Även andra långlinjer från Sverige kan komma att påverkas av de ökade kostnaderna.

Landvetter
Landvetter

En direktlinje till New York har stått högst upp på önskelistan på Landvetter i många år. SAS flög under några år en slinga från Köpenhamn, via Göteborg och både Delta och United har varit snubblande nära båda två.

Det finns siffror som visar en tydlig marknad. Totalt reser cirka 70 000 personer till New York varje år. Av dessa har ca 46 000 New York som slutdestination. Resten transfererar vidare via New York till någon annan slutdestination. Totalt reser 220 000 passagerare till och från Nordamerika per år från Göteborg och i avsaknad av en nonstoplinje flyger de i första hand via Amsterdam, London, Frankfurt eller Stockholm.

De senaste åren har hoppet stått till Norwegian att de ska ta sig an den marknaden, en inte orimlig tanke när både Boeing 737MAX och A320neo och A321LR är på väg in i flottan.

Men nu ser det som om hoppet ska grusas än en gång och det är den aviserade flygskatten som sätter käppar i hjulet.

– Med två avgångar i veckan på en helårslinje blir det en kostnadsökning på linjen med 10 miljoner per år. Det visar våra beräkningar och då blir det ingen linje, inte ens med en A321, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian till Flygtorget.

Liknande ekonomiska analyser har SAS räknat fram när det gäller hur en flygskatt kan påverka långlinjerna som bolaget flyger från Arlanda.

– Vi flyger i princip dagligen fyra långlinjer från Stockholm. Med en flygskatt på 430 kronor per biljett och med drygt 200 passagerare ombord varje gång innebär det 37,1 miljoner i extra kostnad bara på linjen till Los Angeles, säger Hans Ollongren på SAS.

De flesta flygbolag är överens om att den kostnadsökning som flygskatten innebär inte går att vältra över direkt på passagerarna. Inte med den knivskarpa konkurrens som råder och de lövtunna marginaler som flygbolagen arbetar med. Kanske kan hälften tas ut på biljetten men då kvarstår i SAS fall 18,5 miljoner. Det är frågan om linjen kan bära det.

– I det läget måste vi fråga oss om Arlanda kan ha kvar linjen eller om vi måste flytta den till Kastrup. 





Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

"Observer" helt fel ute
Skrivet av FR, 2017-02-12 13:51:19
Kolla en flygbiljett via CPH eller FRA så ser du att skatter och avgifter är betydligt högre för resor via dessa flygplatser än från svenska flygplatser - även inkluderande den nya förslagna skatten. Tyskland , England och Norger har redan högre flygskatt och flygplatsen CPH har sålts ut till ett riskkapitalbolag som tar hutlösa passageraravgifter samtidigt som danska staten (högerregering) också tar skyhöga flygskatter.
Anmäl inlägget
flygbiljetpriset
Skrivet av proffset, 2017-02-11 20:18:57
måste upp men pengerna ska gå till flygbolagen, inte till skatter. En evt. flygskatt har ingenting med miljön att göra. Det är bara för att plundra svenska folket ännu mer, i landet med världens högsta skatter, och kraftigt sjunkande standard på välfärden. Vart pengerna går vet väl alla.
Anmäl inlägget
Re: L
Skrivet av The Observer, 2017-02-10 21:59:33
Problemet är att detta inte gör ett dugg för miljön.
En familj som ska resa på semester till Thailand exempelvis kommer kunna spara nästan 2000:- på att åka via CPH, AMS eller FRA exempelvis, istället för att flyga direkt.
Alltså kommer de göra det. Direktlinjer slås ut och vi får fler flyg till europeiska hubbar istället. Ingen vinst för miljön alls, men Magdalena Andersson får in mer skatt.
Anmäl inlägget
Orimlig debatt
Skrivet av Anders, 2017-02-10 19:46:11
1. Det är bara spekulationer.
2. Kan man inte hantera skatten är linjen inte hållbar. Det är ju därför man inför en flygskatt. Att byta på ex. Arlanda innebär cirka 2,5 h extra resdtid. Folk överlever det.
Anmäl inlägget
kommer kanske nedröstas?
Skrivet av Olav, 2017-02-09 23:14:40
Alltså, såväl de borgerliga som SD har ju sagt att de ej stödjer denna flygskatt, så man får ju hoppas på att den nedröstas sedan.
Anmäl inlägget
Skyll inte på mp
Skrivet av Skyll inte på mp, 2017-02-09 21:53:34
SAS är till största delen svenskt. Därför bör Wallenberg och regeringen ta dem i örat när de gång på gång missgynnar Arlanda (och Landvetter ) på Kastrup och det norska inrikesflygets bekostnad. Den hundring per passagerare skatten kostar kan inte vara avgörande. Men de bolag Som kör på milhöbränsle bör få slippa skatten.
Anmäl inlägget
Tydligen är
Skrivet av Diavel, 2017-02-09 21:12:36
70 % utav svenska folket så pass hjärntvättade att dom tycker det är helt okej att betala knappt en femhundring i flygskatt om man reser intercontinent.Det här kan man tacka herr fd. fackpampen och miljödårarna för
Anmäl inlägget
Alla konservativa i Norge/Tyskland?
Skrivet av FR, 2017-02-09 20:10:45
Okunnigheten är stor och pinsam på detta forum. I Norge är det högern som ifört flygskatten. Samma gäller i Tyskland och i UK och flera andra länder. Blå "gammalhöger" har visat vägen för flygskatten trots att piloter till 95 % röstar på högerpartierna i dessa länder. Dessutom är den skatt som Sverige inför betydligt lägre än motsvarande skatt i Tyskland, UK och Norge.
Anmäl inlägget
orimligt
Skrivet av Frans, 2017-02-09 20:01:29
Verkar orimligt med en platt skatt. Inget incitament för flygbolagen att flyga bränslesnålt. Skatt på flygbränsle mer effektivt.
Anmäl inlägget
Det här handlar...
Skrivet av Trött , 2017-02-09 17:20:37
Ingenting om miljön utan om att få in mer pengar till statskassan. Men det vågar inte Magdalena Andersson säga.
Anmäl inlägget
Vilken flygskatt
Skrivet av L, 2017-02-09 16:22:40
När infördes den flygskatt som det talas om? Nej just det, det finns ingen flygskatt och om det införs en så lägg den på biljetten och sluta nu att gnälla.

Att vi måste göra ngt mot klimatförändringen är fullständigt klart och jag är glad för att vi åtminstone har ett par partier som vågar stå upp och göra ngt.
Anmäl inlägget
Skitpartiet
Skrivet av Kurt, 2017-02-09 16:18:12
En röst på sossarna är = en röst på Miljöpartiet.
Låt oss hoppas att eländet åker ut nästa val. Dom har fått alldeles för mycket att säga till om.
Anmäl inlägget
jaha
Skrivet av Tord, 2017-02-09 13:51:07
Och varför går det inte att föra över kostnaden på passageraren? Klarar Svensken inte 430 kronor extra eller förväntar vi oss att flyga över Atlanten för 399 kronor enkel resa. Har man inte råd ska man inte flyga.
Anmäl inlägget
Fy usch
Skrivet av Kurt, 2017-02-09 12:42:28
Jo det så här våra folkvalda vill ha det.
Anmäl inlägget
Jag hatar Miljöpartiet
Skrivet av förbannad, 2017-02-09 11:58:39
Samtliga miljöpartister borde svartlistas från framtida politiska uppdrag.
Anmäl inlägget
Får inte ske
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2017-02-09 10:00:34
Flytta LAX till CPH för en sketen skatt! Det får inte ske.
Anmäl inlägget
MP är en samhällsfara
Skrivet av MH, 2017-02-09 09:53:25
Miljöpartiet krattar manegen för populister med sin världsfrånvända politik på område efter område.Nu ska flyget steglas. Förhoppningen ligger i att valet 2018 rensar bort MP ur riksdagen och Rosenbad
Anmäl inlägget
Nykommunism
Skrivet av Stefan, 2017-02-09 09:35:34
"Grön" nykommunism är inte en väg framåt som utvecklar samhället till något gott. Svenska folket måste göra om och göra tätt!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev