Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Flygbolagens olika taktik för att möta Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 februari 2017
Några flygbolag vill att Norwegian helt enkelt förbjuds att flyga på USA. Andra väljer att mötas vinge vid vinge med sänkta priser och minskad service. I takt med att Norwegian öppnar nya baser norr om New York måste de övriga flygbolagen följa efter med nya affärsmodeller.

Dessutom verkar Donald Trump stötta Norwegian.

Norwegian
Norwegian

United Airlines tillhör de bolag som förlorat marknadsandelar i kampen mot Norwegian. Det gäller särskilt trafiken mellan New York och Skandinavien där United lagt ner både Köpenhamn och Oslo som destination. United flyger också en hel del trafik med B757 på tunnare linjer över Atlanten, bland annat till Brittiska öarna och där väntar nästa utmaning när Norwegian börjar flyga ut från Stewart International i Newburgh och från Providence med de nya B737MAX som levereras senare i vår. Medan de andra två stora amerikanska flygbolagen Delta och American så smått börjat prova sig fram med biljett- och servicekoncept som liknar lågkostnadsbolagen, har United börjat skriva brev till den nya administrationen. Nyligen damp det ner ett brev hos Donald Trump där United föreslog att USA helt enkelt ska dra in det trafiktillstånd som DOT utfärdade förra året. Annars kommer Norwegian att ”på sikt förstöra hela den amerikanska flygbranschen och alla jobbtillfällen som den representerar”, skrev Todd Insler som är ordförande för pilotföreningen inom United Airlines.

Flygbolagsgruppen IAG använder dock en annan metod för att möta konkurrensen från Norwegian som nu är dels det tredje största flygbolaget på Gatwick, dels det flygbolag med flest Långlinjer från flygplatsen. Men det är inte bara i London, hjärtat i IAG och British Airways som Norwegian tara plats. I sommar startar trafik från Barcelona, där IAG’s lågprisenhet Vueling har sin hemmabas och där Iberia har en av sina större hubbar. IAG nu går i direkt konfrontation genom att återvända till Gatwick med en egen linje till New York, trafik som i sommar följs upp med linjer till Oakland och Fort Lauderdale. Det är tre destinationer från Gatwick där Norwegian hittills kunnat flyga utan konkurrens från andra flygbolag.

– Jag har alltid hävdat att vi ska möta Norwegian med ökad konkurrens. Vi har noga studerat vad de håller på med och fascinerat sett hur kunderna reagerat på Norwegians produkter. Det står klart att det finns en bra marknad där, så svara vi, sa Willie Walsh, vd för IAG nyligen.

Det svar som han talar om är att sätta in 25 Boeing 777 som utrustats med större economy-kabiner och mindre businessklass. Det ökar kapaciteten med 44 stolar vilket ger utrymme att börja konkurrera med priset, alltså direkt på Norwegians hemmaplan.

Om det hjälper återstår att se. Vid sidan av Norwegian finns också kanadensiska WestJet som startat lågkostnadstrafik över Atlanten. På sikt finns även Aer Lingus, den minsta enheten i IAG som visat intresse för transatlantiska flygningar med den nya generationen medeldistansmaskiner.

Tillbaka till de amerikanska flygbolagens kampanj mot Norwegian. De har nu fått oväntat motstånd från president Donald Trump. Vid en presskonferens nyligen konstaterade pressekreteraren Sean Spicer att på dem amerikanska marknaden har Norwegian 50 procent amerikaner på flightdeck och i kabinen och dessutom handlar det om Boeingmaskiner. Då är det plötsligt amerikanska jobb det handlar om och ”det är en betydande skillnad”. 





Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Motstand?
Skrivet av Trond, 2017-02-09 15:53:17
"uventet motstand fra Trump". Har disse selskapene, med sjef-bully, United i spissen, fått med seg noe som helst? Trump tåler ikke Washington korrupsjonen! Den bisarre kampanjen mot Norwegian fra The American bully carriers, virker ikke! Nå får de skjerpe seg, oppføre seg decent.
Anmäl inlägget
Tror
Skrivet av sv thomas, 2017-02-09 14:07:20
inte riktigt du har koll å USA's export.
För att kunna ha en inhemsk konsumtion, fordras att man exporterar. Hur ska du annars få in friskt kapital?
http://www.worldstopexports.com/united-states-top-10-exports/
Anmäl inlägget
möta DY
Skrivet av thomas, 2017-02-09 11:35:25
"tillstånd" det är precis tvärtom, USAs BNP består till största delen av inhemsk konsumtion, alla vräker in varor till USA så även Sverige, japan etc men köper inte mycket därifrån, USA blir en stor vinnare, det kommer att skapas massor av jobb i USA
Usa kan liera sig med England då har de en marknad stor som EU, men andra kommer gråta bittert, som Sverige.
Anmäl inlägget
Tillstånd
Skrivet av Sven, 2017-02-09 09:49:05
Drar DOT in Norwegians tillstånd är det dags att säga upp Open Skies! Skulle mycket väl kunna tänka mig att Trump uppskattar det. Men på sikt kommer USA få känna den bittra smaken av att man sluter sig. Världen klarar sig fint utan USA men USA klarar sig inte utan världen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygtorgets nyhetsbrev