Skriv ut  

Samarbetet med LOT har lyft Nordica

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 februari 2017
Nordica tog över när Estonian Air gick i konkures. Efter drygt ett år står det nya flygbolaget stabilt och planerar för att utvidga flottan med nya flygplan.

Nordica reste sig ur spillrorna av Estonian Air när det gick i konkurs i slutet av 2015. Det första året handlade till största delen av att komma på fötter igen och säkra att det fanns ett eget flygbolag som kunde tillgodose tillgängligheten till i första hand Tallinn. Det gjorde att det inledningsvis var en stor skara inhyrda flygbolag, ett ta så många som sju olika, som stod för trafiken. Den gruppen minskades successivt och på slutet var det Adria Airways som var huvudsaklig leverantör.

– Det var en mycket bra övergångslösning men när möjligheten att samarbeta med LOT dök upp var det inget att tveka på. Det gav oss helt andra resurser och möjligheter, säger Jan Palmér på Nordica till Flygtorget.

         Sedan den 19 november förra året samarbetar de båda flygbolagen om linjetrafiken till och från Estland samtidigt som LOT gått in som delägare i Regional Jet, ett dottersällskap till Nordica. Men närmandet till LOT har även gett andra fördelar, bland annat uppdrag att tjäna som underleverantör åt det polska flygbolaget med den egna flottan av Bombardier CRJ900.

– Jag har alltid arbetat för att vi ska ha två ben att stå på, dels egen linjetrafik, dels att vara capacity provider för andra flygbolag. Med LOT har vi fått långa serier av den varan istället för korta uppdrag från en mängd flygbolag som vi hade tidigare. Det ger en betydligt bättre stabilitet.

         Ytterligare en fördel är att förbindelserna med LOT placerat Nordica i ”finrummet” i kontakten med andra flygbolag. Nyligen började Nordica flyga codeshare med Lufthansa på linjen mellan Tallinn och München, vilket knappast hade gått att genomföra som eget fristående flygbolag.

– Både Adria Airways och LOT är med i Star Alliance och tack vare det kan vi säga att vi är på väg in i Star Alliance bakvägen. Annars hade det kostat enormt mycket.

         Den snabba tillväxten ger också möjlighet att utöka flygplansflottan som idag består av 3 CRJ900. Det antalet ska dubbleras samtidigt som en helt ny flygplanstyp tillförs.

– Vi vill ha ATR för våra mindre och korta linjer. I första hand två-tre maskiner men på sikt ytterligare fem. I sin tur ger det oss möjlighet att dels expandera de tio linjer vi flyger idag, dels ta fler uppdrag av LOT.

– Arbetet på att återupprätta flygtrafiken i Estland har utvecklats betydligt bättre än vad jag hoppades på. Strategin fungerar.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Checkat bagage!
Skrivet av Pellekongo, 2017-02-14 09:52:45
Reste från Kalmar till Tallinn via Arlanda. Tyvärr var vi tvungna att ta ut bagaget på Arlanda och checka in det igen. Höll på att missa Nordias flight pga detta. Ändring önskas!!!
Anmäl inlägget
crj:n
Skrivet av flygarn, 2017-02-14 07:45:21
Nordica har för övrigt 6 CRJ, 2 700 och 4st 900, och ytterligare 3 påväg in
Anmäl inlägget
nya Estonian
Skrivet av thomas, 2017-02-13 22:02:14
jag har flugit mycket med Estonian air s 737 och Embraern, även ersättningsbolagen som Nextjet
Måste säga att jag upplevt Estonian som ett proffsigt bolag med trevlig personal både på marken och i luften, Embraern är smidig att borda och att gå av flygplanet, så hoppas det går bra nu
Anmäl inlägget
Stort grattis!
Skrivet av M, 2017-02-13 17:43:09
Va kul, stort grattis!
Anmäl inlägget
Det slår mig......
Skrivet av Janne, 2017-02-13 16:54:48
Grattis Nordica bra jobbat. Då kommer osökt en tanke till mig - varför är det så svårt att utveckla flygbolag i Sverige?
Anmäl inlägget
Uppåt
Skrivet av Utforskaren, 2017-02-13 15:38:48
Härligt!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev