Skriv ut  

Fler flygbolag följer i spåren av SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 februari 2017
Lufthansa sätter upp en första bas i Spanien för att flyga omvänd trafik mot idag. Samtidigt satsar flera av de stora europeiska flygbolagen på lågkostnadsenheter inom den egna verksamheten.

Beskedet att SAS öppnar baser i London och i Spanien har väckt uppståndelse både inom och utom flygbranschen. Det är av allt att döma ändå inte i närheten av de reaktioner som kan komma i Tyskland när Lufthansa nu meddelar att flygbolaget öppnar en bas på Mallorca. Det är Eurowings som ska börja flyga därifrån till destinationer i första hand i Tyskland. Men lågprisenheten inom Lufthansa får allt större betydelse även för moderbolaget och de ännu inte olösta konflikten med det tyska pilotfacket rör bland annat just Eurowings verksamhet.

SAS beslut om två utländska baser handlar i första hand om att tackla den stenhårda konkurrensen på en del av de stora europeiska linjerna. Det har ännu inte varit tal om liknande modell också för långlinjetrafiken, men de stora flygbolagen i Europa flaggar redan för att det är nästa steg i omdaningen av branschen. Långlinjerna har varit en av få ljuspunkter för de stora nätverksbolagen i en tid när konkurrensen inom Europa blivit allt hårdare. Det ändrades dock när Norwegian drog igång sin interkontinentala trafik och det ska nu Lufthansa, Air France och British Airways möta med egna långlinjer till lågpris.

Air France meddelade i dagarna att de planerar att använda ett tiotal av de helt nya A350-900 som ska levereras med början 2019, inte i den vanliga trafiken utan i det nystartade lågkostnadsbolaget Boost. Lufthansa å sin sida har fört över äldre A330 till Eurowings som med hjälp av dem byggt upp ett linjenät till USA och Västindien. Där väntar ytterligare förstärkning till flottan, kanske med över trettio långdistansmaskiner. Även IAG med BA och Iberia, som redan har Vueling inom den egna koncernen, har meddelat att de tänker starta långlinjetrafik med lågkostnadsprofil. Det är BA som ska flyga från Gatwick och Iberia från Barcelona, alltså Norwegians två stora europeiska baser.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

I spåren av SAS?
Skrivet av Kl, 2017-02-16 02:17:35
Det er ikke et eneste flyg bolag som følger i spåren på SAS. De er desperate,og følger etter Norwegian. Norwegian er indistriens game changer. SAS er yesterdays news.
Anmäl inlägget
nice
Skrivet av Prima ballerina, 2017-02-15 21:26:16
Märkligt? Varför?
Anmäl inlägget
Crazy time
Skrivet av Katten Malmö, 2017-02-14 09:05:32
Märkligt att det sker inom EU, tycker jag.
Anmäl inlägget
..
Skrivet av .., 2017-02-14 08:04:55
Tråkig utveckling där utlandsbaser inte längre blir någon fördel. Bara en vardag..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev