Oslo Airport är den näst största av de skandinaviska huvudflygplatserna. Förra året passerade 25 miljoner passagerare flygplatsen och det placerar den mellan Kastrups 29 miljoner och Arlandas 24,7 miljoner hack i häl. Trafiktillväxten har dessutom fortsatt under januari månad i år med 10,9 procent upp jämfört med samma månad förra året.
Trots det finns en oro för Gardermoens framtid. Det är bland annat det faktum att antalet interkontinentala linjer är betydligt färre än i Stockholm och Köpenhamn. Analytiker har påpekat att, den starka inrikestrafiken till trots, så är det Oslo som har den minsta potentialen att locka till sig ny trafik, av de skandinaviska huvudstäderna.
I det läget kan det visa sig att Norwegian blir en räddning.
Det är de omtalade trafikavtalen mellan Skandinavien och Ryssland som det än en gång gäller. Med rötter i 1950-talet ger det bara tillstånd till ett flygbolag från Skandinavien att flyga över Ryssland och framför allt Sibirien som ger den kortaste vägen till länderna i Asien. Norwegian har visserligen nyligen fått tillstånd att flyga linjen Oslo – Bangkok via ryskt luftrum men sedan är det stopp. Det är i sig förklaringen till att Norwegians expansion på långlinjesidan varit helt inriktad på trafik västerut, tvärt emot de tankar som Björn Kjos hade när de första Boeing 787 levererades för snart fyra år sedan.
– Stockholm är en väldigt viktig marknad för oss och kommer att vara the gateway to the east, sa Björn Kjos till Flygtorget redan i september 2013, men det är utveckling som sedan dess mött realiteten i bilaterala luftfartsavtal.
Men nu trycker både Norwegian och norska regeringen på för att de kommande samtalen med Ryssland om just överflygningarna genom den siberiska korridoren. Det kan visa sig att de tre skandinaviska länderna inte alls måste ha en gemensam överenskommelse utan att Norge kan skapa ett eget avtal. Med ett sådant ljusnar framtiden för Oslo Airport betydligt. Björn Kjos talar gärna om de stora trafikströmmar som finns från bland annat Japan och Sydkorea till Europa. Lägg till det faktum att en flygning mellan de länderna och Östkusten i USA är kortare än via Stilla Havet och bilden ljusnar än mer.
– Oslo skulle ha kunnat konkurrera med de stora flygplatserna i mellanöstern. Idag går de stora trafikströmmarna från sydostasien via Mellanöstern till Nordamerika. Men det går fortare att flyga via norra Europa. Jag tror potentialen är enorm, bara se på de stora flygplatserna i Mellanöstern, säger Björn Kjos i en intervju med dn.no.
Det är alltså samma resonemang som tidigare gällt Arlanda och den goda geografiska position som egentligen alla de tre flygplatserna i Helsingfors, Stockholm och Oslo har. Vandaa i Helsingfors har redan utnyttjat den maximalt. Återstår att se vilken av de två återstående som blir nästa att göra det.
– Oslo eller Stockholm, för den delen. Den som satsar kommer att få till det, säger Björn Kjos till dn.no.