Skriv ut  

LFV gör plats för mer remote tower

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 februari 2017
De två platserna för flygledare har blivit fem. Igår invigde LFV den nya utbyggda kontrollcentralen i Sundsvall.

 

Remote Tower
Remote Tower

Sundsvall är centrum för utvecklingen av fjärrstyrd flygledning i Sverige. Numera har flygtrafikledningen där samlat på sig 6 400 timmars operativ erfarenhet, i första hand genom att sköta flygledningen på flygplatsen i Örnsköldsvik. Det uppdraget sedan invigningen i april 2015.

– Fjärrstyrd flygtrafikledning gick från vision till realitet på tio år. Nu har det varit i operativ drift i snart två år och ytterligare två ansluts under våren. Med utbyggnaden kan vi fjärrstyra ytterligare tre flygplatser från Sundsvall, säger LFVs generaldirektör Olle Sundin.

Den befintliga kontrollcentralen har alltså plats för två flygledarpositioner för fjärrstyrning. Med utbyggnaden om 430 kvadratmeter blir det plats för ytterligare tre positioner. De kommer att användas när dels Sundsvall, dels Linköping ansluts under året. Däremot ska de fem flygplatser inom Swedavia som på sikt ska fjärrstyras, bilda en egen enhet på Arlanda.

Vid sidan av att vara en av de första fungerande remote tower center i världen, är anläggningen också ett skyltfönster för tekniken. Sedan starten av operativ drift har anläggningen besökts av drygt 1 600 personer från hela världen.

– Fjärrstyrd flygtrafikledning är ett område där Sverige ligger i framkant. Branschen genomgår en spännande utveckling där ny teknik och digitaliseringens möjligheter är viktiga delar för att utveckla verksamheten, sa infrastrukturminister Anna Johansson vid invigningen av de nya lokalerna.




Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

@gullan & carmen
Skrivet av Fl, 2017-02-20 22:40:46
Lätt att skriva, svårare att bevisa och leva upp till.
Anmäl inlägget
RE: Gullan/Carmen
Skrivet av Pullan, 2017-02-20 16:02:44
Gullan du har verkligen koll på läget! :D Rart!
Anmäl inlägget
God Ekonomi
Skrivet av Carmen, 2017-02-20 08:41:18
Bra där, måste bli enorma besparingar på flygplatser som bara har ett fåtal rörelser per dag.
Kompetenshöjande och jämn kvalitet...
lättare att ersätta vid maskningar, strejker och sjukdom om man samlar allt till ett och samma ställe.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&Strategiskexpert, 2017-02-20 08:18:48
Kanon att man nyttjar ny teknik , och drar nytta av synergi effekter och samlar allt på ett ställe. Finns inget som slår stordrifts fördelar.
och skapar nya jobb och nya möjligheter.
Känns som säkerheten blir ett snäpp bättre, då man har bättre koll på kompetenserna.
Anmäl inlägget
Re: pilot
Skrivet av FL2, 2017-02-19 12:55:38
För att flytta, se allt gå åt skogen, se kostnaderna driva iväg och sedan behöva flytta tillbaka igen när den framtida ledningen inser hur korkat allting var.
Anmäl inlägget
Vad är bra med RTS?
Skrivet av Inger, 2017-02-19 09:43:17
Kan den som vet skriva ned vad som är bättre med systemet jämfört med dagens flygledning. Var ligger de ekonomiska fördelarna för flygplatser och flygbolag? Vad kostar ett komplett system på en regional flygplats inkl sin del i en central och tidigare uppbyggda kostander? Vad blir produktionskostnaden per timme? Någon som vet?
Anmäl inlägget
Re: Pilot
Skrivet av FL, 2017-02-18 19:19:20
För att behöva flytta ja, för att bli av med jobbet nej.
Anmäl inlägget
remote. funkar bra
Skrivet av Pilot, 2017-02-17 20:26:04
Många rädda flygledare här?
Anmäl inlägget
helt ointressant
Skrivet av Diavel, 2017-02-17 20:21:33
Inget annat land i världen är intresserat i RTS missfostret. Största skandalen på länge att ,man låter SAAB och LFV ledningen slösa bort skattebetalaras pengar på detta fiasko projekt.
Anmäl inlägget
6400 timmar
Skrivet av ACAfan, 2017-02-17 11:48:25
Låter mycket, men 4 rörelser per dag är inte riktigt sant, med ambulansflyg och lite andra icke-reguljära flygningar så är det snarare 8-9 rörelser per dag i snitt (3 rotationer på ARN/dag utom söndag). Absolut inte mycket, men gissningsvis har man fått ihop timmarna genom de timmar man haft öppet och inte bara de X minuter som de faktiskt har en aktiv flight inom sitt ansvarsområde.

Det skulle ändock vara av intresse att se en uträkning på hur de kom fram till 6400 timmar.
Anmäl inlägget
Så pinsamt
Skrivet av Anna, 2017-02-16 22:59:58
Varför bara LFV ledning och S politiker som tror på RTS. Nuvarande GD nämnde ordet plasttorn tidigare. Gäller det fortfarande? Jag insatt och skäms dagligen hur vi, ledning och SAAB vilseleder alla. Hela osannolikt vad många lätt luras in i nya system/tankar. Vad tar allt vägen?
Anmäl inlägget
@Darth
Skrivet av C, 2017-02-16 19:56:29
Jag kan bara hoppas att du får rätt men har svårt att se den utgången. Det sitter för djupt i väggarna. Spelar ingen roll om det är rätt eller fel. Billigare eller dyrare. Säkrare eller inte. Det ska bara vara så här nu punkt slut.
Anmäl inlägget
The dark side
Skrivet av Darth, 2017-02-16 13:21:56
När ministrar och andra beslutsfattare får klart för sig de baksidor som RTS innebär så blir det annat ljud i skällan och helt andra rubriker. Mycket döljs och det blir intressant att se vilka som vågar stå kvar och ta ansvar när den tiden kommer.
Anmäl inlägget
Tyvärr kommer ingen hängas
Skrivet av Urban, 2017-02-16 13:05:03
När RATS nermonteras och nya hyresgäster ska sökas till dyra lokaler, då är även detta kostsamma projekt historia. Tyvärr efter nuvarande GD och infrastrukturministerns aktiva tid. Ingen får bära hundhuvudet. Sverige!

Glömde och fråga vem som betalar för kalaset och de hittills bortkastade 300-400 miljonerna? Någon som vet?
Anmäl inlägget
Skygglapp
Skrivet av Jens, 2017-02-16 12:55:59
Sturup har nästan 65% av Landvetters antal rörelser med MYCKET mer skolflyg/VFR och mer komplicerad trafikbild. Det är inte rimligt att tro att det ska fungera. Sturup har tre/fyra gånger fler rörelser än Linköping som också ska fjärrstyras.
Sturup har 15 gånger mer trafik än Örnsköldsvik och mer komplexitet.
Visby har trafiktoppar under sommaren och under övningar som inte är möjligt att hantera vid fjärrstyrning.
Olle slipper ta konsekvenserna... Precis som inte Thomas behövde...
Anmäl inlägget
6400 timmar...
Skrivet av Undrande, 2017-02-16 12:21:37
Örnsköldsvik har ca 4 rörelser per dag... D.v.s en (1) landning följt av en (1) start två gånger på 24 timmar...!
Anmäl inlägget
Paradigmskifte
Skrivet av Stor FL, 2017-02-16 10:09:50
Om Transportstyrelsen får ändan ur vagnen så kommer ROT att bli det klart dominerande konceptet och troligen det enda för lokal flygtrafiktjänst inom 10 år. Grattis LFV o SAAB och alla flygplatshållare som är kostnadsmedvetna och tror på framtiden. Nästa steg är pilotlösa flygplan!
Anmäl inlägget
Ironiskt
Skrivet av C, 2017-02-16 09:45:50
Medan ministern och GD firade infrastrukturens fullständiga beroendeställning mot tekniken stod flygtrafiken i halva Sverige still på grund av fallerande teknik.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev