Skriv ut  

Avtal kan stoppa strejkerna på Lufthansa

Notiser, Anders Carlsson, den 17 februari 2017
Lufthansa är på väg mot ett tvåårigt avtal som ger de de egna piloterna en löneökning på 8,7 procent. Det sätter i så fall stopp för de återkommande strejkerna de senaste åren. Men det innebär också att Lufthansa tar in fler piloter från egna regionala flygbolag till långlinjeflottan

Det stora pilotfacket inom Lufthansa, Vereinigung Cockpit, VC, har de senaste åren hamnat på kollissionskurs med flygbolaget vid ett flertal tillfällen. Det har gällt både pensionsålder och lönenivåer och resulterat i ett antal strejker som i första hand slagit mot den europeiska kort- och medeldistanstrafiken.

Nu lutar det år att de kommande två åren kan komma att präglas av arbetsfred. Det är medlingarna mellan flygbolaget och facket som resulterat i ett avtal som de två parterna kan acceptera. De omfattar sammanlagt 5 400 piloter som flyger för Lufthansa, Lufthansa Cargo och Germanwings. De får en löneökning på 8,7 procent fördelad under de kommande två åren. Dessutom betalas en engångssumma på 5 – 6 000 euro ut till alla piloter. Avtalet ska godkännas med en omröstning bland piloterna och innebär, om det genomförs, en kostnad för Lufthansa på 85 miljoner euro, cirka 850 miljoner i svenska pengar.

Det är kostnader som Lufthansa tänker täcka genom att anställa ett 40-tal nya piloter som då inte omfattas av den nya överenskommelsen. Vid sidan av det fortsätter det nuvarande omskolningsprogrammet inom Lufthansa City Line. Det regionala flygbolaget har hittills flugit CRJ900 och Embraer men är nu bas för Lufthansas satsning på långlinjer till lågkostnad med en växande flotta av A340-300. Det projektet utvidgas men fler flygplan och omskolningen av fler flygplan. 



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

FactCheck
Skrivet av FactCheck, 2017-02-17 11:50:51
1. Skulle gärna se källa på sådan specifik information som: "Det är kostnader som Lufthansa tänker täcka genom att anställa ett 40-tal nya piloter som då inte omfattas av den nya överenskommelsen."

2. Är det verkligen LufthansaCity Line och inte Eurowings som nu är "bas för Lufthansas satsning på långlinjer till lågkostnad med en växande flotta av A340-300" (och är det inte A330?)?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev