Det stora pilotfacket inom Lufthansa, Vereinigung Cockpit, VC, har de senaste åren hamnat på kollissionskurs med flygbolaget vid ett flertal tillfällen. Det har gällt både pensionsålder och lönenivåer och resulterat i ett antal strejker som i första hand slagit mot den europeiska kort- och medeldistanstrafiken.
Nu lutar det år att de kommande två åren kan komma att präglas av arbetsfred. Det är medlingarna mellan flygbolaget och facket som resulterat i ett avtal som de två parterna kan acceptera. De omfattar sammanlagt 5 400 piloter som flyger för Lufthansa, Lufthansa Cargo och Germanwings. De får en löneökning på 8,7 procent fördelad under de kommande två åren. Dessutom betalas en engångssumma på 5 – 6 000 euro ut till alla piloter. Avtalet ska godkännas med en omröstning bland piloterna och innebär, om det genomförs, en kostnad för Lufthansa på 85 miljoner euro, cirka 850 miljoner i svenska pengar.
Det är kostnader som Lufthansa tänker täcka genom att anställa ett 40-tal nya piloter som då inte omfattas av den nya överenskommelsen. Vid sidan av det fortsätter det nuvarande omskolningsprogrammet inom Lufthansa City Line. Det regionala flygbolaget har hittills flugit CRJ900 och Embraer men är nu bas för Lufthansas satsning på långlinjer till lågkostnad med en växande flotta av A340-300. Det projektet utvidgas men fler flygplan och omskolningen av fler flygplan.