Skriv ut  

ACR vill leda flygtrafik i Europa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 februari 2017
Sverige och ytterligare fyra länder har öppnat för privata leverantörer av flygledningstjänster. Nu tar ACR ett första steg ut mot en etablering i Europa.

ACR levererar idag flygledare till 14 flygplatser i Sverige. Det är drygt hälften av de flygplatser som är aktuella i landet sedan Swedavia och Försvarsmakten valt att inte konkurrensutsätta den egna flygledningen utan uteslutande använda LFV.

– Jag hoppas naturligtvis att det sker en förändring i alla fall på Swedavias civila flygplatser. De borde ju vara lika intresserade av att sänka sina kostnader, med bibehållen kvalitet, som andra flygplatser, säger Wilhelm Wohlfart, vd på ACR, till Flygtorget.

I väntan på att det har ACR inlett arbetet på att etablera verksamhet i något av de fyra övriga länder i Europa som hittills konkurrensutsatt flygledningstjänsterna. Det är Spanien, Storbritannien, Tyskland och Norge.

– Den svenska avregleringen har blivit en succé och flygplatserna har kunnat sänka kostnaderna för flygtrafikledning med cirka 30-40 procent med dokumenterad höjd säkerhetsnivå. Det har gett eko runt om i Europa och trenden mot en konkurrensutsättning på andra marknader är stark. Många flygplatser i Europa har lönsamhetsproblem eller behöver bli mer lönsamma.

Bland de fyra länderna är Norge på väg mot en upphandling. Där är samtliga 54 flygplatser med kommersiell trafik statligt ägda genom Avinor. Många av dem är mindre, regionala flygplatser där just flygledningen är en betydande del av kostnaderna.

– Det innebär att vi kan hjälpa de nationella monopolaktörerna att sköta flygtrafikledningen på mindre regionala flygplatser där vi i och med vår betydligt mindre overhead kan sänka kostnaderna betydligt. Det kan vara livsavgörande för vissa flygplatser och därmed bra även

för monopolaktören, säger Marek Bekier som inom kort tillträder den nyinrättade positionen som Europachef på ACR.

 I Storbritannien, det land som Wilhelm Wohlfart tror kan bli det första att etablera sig i, finns redan utländska leverantörer på plats. Tyska Air Navigations Solutions sköter flygledningen på Gatwick och i Edinburgh. Det gör att Storbritannien redan nu har en vana vid icke-statliga leverantörer och det ser ACR som en fördel. Det behöver dock inte innebära att regelrätt konkurrensförhållande mellan de statlig verksamhet och fristående leverantör.

– Den största potentialen finns i att samarbeta som komplement till de nationella monopolen och sköta vissa delar av deras verksamhet precis som de stora flygbolagen anlitar mindre lokala flygbolag på korta linjer.

Tankarna på en expansion utanför den relativt snäva marknaden som Sverige är – just nu finns ina nya upphandlingar på gång – har funnits med sedan starten i och med avregleringen 2011.

– Min vision har alltid varit att vi ska bli en av de ledande aktörerna i Europa, säger Wilhelm Wohlfart.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vet inte!
Skrivet av ESOW, 2017-02-27 20:48:08
Du skriver; "Vad jag vet..." När men det är ju inte mitt fel att du inte vet!
Det betyder inte att det inte har hänt!
Anmäl inlägget
Utländska providers hyllar ACR
Skrivet av Ingemar S, 2017-02-27 16:19:59
ACR uppmärksammas mer och mer internationellt. Att våga utmana, vara uthållig och lyckas slå sönder ett stelbent monopol är oerhört begåvat och imponerande. Inte att glömma monopolisten oseriösa agerande i många frågor. Har också kostat huvuden. Att Swedavias flygplatser inte får upphandla flygledning är en politiskt fråga. Endast politik, tyvärr! Öppna hela marknaden för konkurrens - staten vinnare!
Anmäl inlägget
Svar ESOW
Skrivet av Observer, 2017-02-27 16:09:46
Du måste vara en LFV anhängare då du ägnar dig åt att vilseleda. Vad jag vet har ACR aldrig låtit någon icke godkänd flygledare arbeta operativt. Skyguide håller hög utbildningskvalité enligt Eurocontrol men de som avskildes var inte motiverade nog eller hade andra brister. Du blir inte flygledare bara för att du klarar en ettårig grundutbildning. Tur nog!
Anmäl inlägget
Små steg mot försämring
Skrivet av ESOW, 2017-02-27 13:21:01
ACR har ju tagit in avskilda elever från LFV, har en egen (inte så bra enligt resultatet) utbildning via Skyguide, så jo nog kan man säga att man tar små steg mot sämre flygsäkerhet.
Under en period jobbade även flygledare som inte klarat av sina prov i Västerås men det gick ju bra för att man gjorde en "omstart"...
Anmäl inlägget
Flygsäkerheten blir väl inte sämre med ACR
Skrivet av Bertil, 2017-02-26 12:47:41
Varför skulle flygsäkerheten bli sämre med ACR? Flygledarna är i regel utbildade på samma ställe och har dessa fått sin licens på samma grunder. Om sedan flygplatsen de jobbar på har säkerhetsproblem är det ju flygplatschefens problem. TS har samma krav på LFV flygledare som de som jobbar hos ACR.
Anmäl inlägget
Bra ACR
Skrivet av Lennart , 2017-02-25 19:27:28
Hört att ni fokuserar och driver företag. Vad LFV gör kan bara innersta kretsen svara på. LFV lever på bidrag och motarbetar fri konkurrens. Blir oerhört spännande att följa vem av de svenska aktörerna som lyckas bäst internationellt. LFV med nya GD från försäkringskassan och ACR med Marek Bekier vid rodret.
Anmäl inlägget
Återmonopolisering i smyg
Skrivet av Jedi, 2017-02-25 18:29:01
ACR kommer snart att vara borta från den svenska marknaden i och med det stöd LFV får från infrastrukturministern med att kraftigt bygga ut kapaciteten att fjärrstyra från Sundsvall och även den planerade RTC-centralen på Arlanda för Swedavias regionala flygplatser. Den kapacitet dessa LFV-ägda centraler får rymmer lätt de flesta av nuvarande ACR:s torn vid kommande upphandlingar.
Anmäl inlägget
Flygsäkerhet
Skrivet av The Observer, 2017-02-23 22:59:07
"Dokumenterat höjd säkerhetsnivå" med ACR.
Jo ja tackar jag. Sluta rapportera avvikelser så förhöjs flygsäkerheten eller?
Det var ett idiotiskt uttalande från en som inte begriper vad en sound flygsäkerhetskultur innebär.
Anmäl inlägget
Swedavia har inte valt...
Skrivet av Lars, 2017-02-23 17:00:12
Nuvarande regeringspartier med hjälp av SD skrev om luftfartslagen 2014 som inte ger Swedavia tillstånd att upphandla flygledning i konkurrens. S samarbete med V och MP är ett stort hot mot flygbranschen. Först detta, Bromma och nu flygskatten. Vilka samhällsbyggare som leder landet. Avlånga Sverige behöver flyget.
Anmäl inlägget
Torp
Skrivet av baggen, 2017-02-23 10:37:51
Torp eies ikke av AVINOR.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev