Den ska heta Uppsala Airport och bli en ny civil flygplats som samsas med Flygvapnet på flottiljområdet strax utanför Uppsala. Så har tankarna och planerna varit de senaste åren och även fått ett visst politiskt stöd, både i Uppsala och Stockholm. Dessutom finns ett miljötillstånd och ett utslag i högsta Förvaltningsdomstolen som underkänner de protester och klagomål som vandrat genom kommun, länsstyrelse och miljödomstol. Men den planerade flygplatsen, med fokus på lågkostnadsbolagen, möter fortsatt ett hårt motstånd.
Just nu är både förespråkare och motståndare koncentrerade på grundvattnet.
Havs- och vattenmyndigheten har nyligen pekat på att dricksvattnet i Uppsala tas bland annat ur uppsalaåsen och den ligger i direkt anslutning till flygplatsområdet. Miljömyndigheterna menar nu att det finns en något förhöjd nivå av miljöfarliga ämnen i vattnet därifrån. Med en civil flygverksamhet på Ärna skulle de halterna öka än mer och det kan nu bli det som slutligen stänger planerna på ett ”Skavsta Norra” utanför Uppsala.
Frågan om grundvattnet är också en bricka i spelet om den förlängda igångsättningstid för den civila verksamheten som Flygvapnet ansökt om. Ursprungligen var den satt till tre år men nu vill man att den förlängs till sju år. Det skulle alltså öka tiden för Uppsala Airport att komma igång med planerna och byggandet av terminaler och platta. Men egentligen är Försvarsmakten inte särskilt roade av att ha civil trafik på Ärna över huvud taget. I takt med att det säkerhetspolitiska läget österut har förändrats har också Flygvapnets behov av resurser ökat. Ärna är en av få aktiva krigsbaser i landet och kan komma att behövas om säkerhetsnivån höjs ytterligare.
Uppsala är dock fortsatt optimistiska och talar om en fortsatt stark tillväxt inom flygindustrin.
– Att en majoritet av Uppsalas invånare i en tidigare undersökning var positiva till en civil flygplats på Ärna gör oss ännu mer dedikerade till projektet, skriver Frode Skulbru, vd för Uppsala Airport i ett mail till UNT.