Skriv ut  

Flygskatt får SAS att tveka - Arlanda, Kastrup eller...

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 mars 2017
Flygskatten kan tvinga bort långlinjerna från Stockholm till Köpenhamn. Men samtidigt är kostnaderna på Kastrup så höga att de kan tvinga bort långlinjerna därifrån till Arlanda, Oslo eller Helsingfors. SAS står just nu inför ett svårt vägval.

SAS A330
SAS A330

I debatten om en eventuell flygskatt i Sverige har SAS långlinjer kommit i fokus. SAS har räknat ut att den föreslagna skatten på 430 kronor per passagerare på de långa flygningarna ger en kostnad på cirka 37 miljoner kronor per år, bara på den dagliga linjen mellan Arlanda och Los Angeles. Flygbolagen räknar inte med att mer än hälften går att lägga på flygbiljetterna vilket i sin tur innebär en ökad kostnad för SAS på 16,5 miljoner per år bara på en av de fyra långlinjerna från Arlanda. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare. 

I sitt remissvar till regeringen om flygskatten skriver SAS att flygbolaget, om skatten införs, av allt att döma måste flytta de svenska långlinjerna, till i första hand Köpenhamn men kanske också till Helsingfors. 

Samtidigt pågår en diskussion om avgifterna på Kastrup där SAS, ett tjugotal flygbolag och även IATA har ifrågasatt kostnaderna för att trafikera flygplatsen. Om cirka ett år ska förhandlingarna om nya avgifter på Kastrup inledas men SAS har redan nu presenterat siffror som visar att Kastrup är 30 till 50 procent dyrare än Arlanda, Gardermoen och Vandaa i Helsingfors och däremed den i särklass dyraste flygplatsen i Norden Allra tydligast är det när det gäller långlinjerna.

Utgångspunkten för SAS beräkning - och som Flygtorget tagit del av - är en A330 med 262 stolar ombord, MTOW på 233 ton och med 95 procents beläggning ombord. Omräknat till svenska kronor kostar hanteringen av en sådan maskin med alla kostnader inkluderade, bland annat start- och passageraravgifter, miljökostnader, säkerhetsavgifter och handlingskostnader:

Köpenhamn: 59 078:-

Stockholm: 35 908:-

Helsingfors: 28 558:-

Oslo: 26 967:-

Med Köpenhamn som index 100 innebär det att Arlanda är 39 procent billigare, Helsingfors 52 procent billigare och Oslo 54 procent billigare. Ledningen för Kastrup motsätter sig dock SAS sätt att räkna och menar att flygbolaget använt fel utgångspunkter och att avgifterna inte är så höga. 

Alldeles oavsett vem som räknat rätt kan SAS än en gång konstatera att det är långlinjerna som är i fokus just nu: Antingen genom att beläggas med flygskatt i Sverige eller höga avgifter i Danmark. 



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Problem med flera bokningar
Skrivet av Nils, 2017-03-02 15:16:50
@K.Loke. För att detta skall fungera måste du ha separata bokningar. En ARN-ZRH och sedan en annan ZRH-JFK. Bokar du billigaste biljetterna är de inte ombokningsbara. Blir flighten till ZRH försenat och du missar nästa flight då förlorar du mycket mer än vad flygskatten skulle kosta.
Sedan omaket om du har barn med att vara tvungen till ett extra flygplansbyte. Det är ingen höjdare. För en långresa ökar det också restiden markant. Blir troligen i slutändan även dyrare.

Anmäl inlägget
Skattegirighet
Skrivet av Stor FL, 2017-03-02 10:15:33
MP vill strypa allt som de bestämt är miljöbov. Att både bilen och flyget är orsaken till det välstånd vi i dag upplever betyder inget för dessa små gröna människor. På med skatter så att de kvävs är deras motto. Åter till stenåldern. Beklämmande obetänksamt och att sossarna inte kan sätta emot är obegripligt. Sverige kommer tappa och välfärden försämras.
Anmäl inlägget
SAS hub för Amerika
Skrivet av Mr €, 2017-03-02 07:01:46
SAS kan titta på historien och välja Bodö för Atlantlinjer, får säkert betalt av Norska staten att landa och flyga därifrån för att de skapar jobb i nordnorge. De kan flytta sina A320neo dit och köra non-stop till nordvästra USA/Canada förutom några A330classic. SAS kan mata in några morgonavgångar ihop med Cityjet från Jönköping och uppåt för snabb transfer i Bodö, lite som Icelandair och Reykavik.
Anmäl inlägget
Maskrosor
Skrivet av K.Loke, 2017-03-01 22:11:51
@nils. Om du bortser från FRA och fokuserar på ZRH eller något annat bra alternativ, vad tycker du då? Vad tycker du om BRA som avbeställer nya maskiner och kör gamla Avro i stället? Vinner miljön? Ja du hade dubbel otur när du tänkte..
Anmäl inlägget
Skatten högre i Tyskland inget alternativ
Skrivet av Nils, 2017-03-01 17:42:30
@ K.Loke. FRA ett dåligt alternativ skatt tas ut både för avgående och ankommande resenärer.

Inrikesresor i Tyskland och korta flygningar i Europa har en skatt på åtta euro (motsvarande cirka 76 kr), medan medeldistansresor skatt på 25 euro (238 kr) och interkontinentala resor 45 euro (430 kr).

Ja du hade otur när du tänkte.
Anmäl inlägget
Helsingfors är smart
Skrivet av Planeraren, 2017-03-01 16:20:34
Flyga från Helsingfors är smart, då kan man komma under 10 tim för besättningen till Asien......
Anmäl inlägget
Otur när man tänkte
Skrivet av K.Loke, 2017-03-01 15:25:43
Denna "miljöskatt" är inget annat än en uppfunnen kassako till staten för att täcka vissa rusande kostnader i samhället.
Några exempel på hur denna skatt eventuellt kommer slå: 1)BRA avbeställer nya maskiner och hoppas kunna köra vidare med gamla Avro. De nya maskinerna hade genererat 30-40% mindre utsläpp. 2)Familj 4 pers bokar USA via FRA eller ZRH och spar pengar trots mer utsläpp. Finns fler exempel. Någon hade "otur" när den tänkte. 1,5 år kvar med detta vansinnesstyre
Anmäl inlägget
Ett år
Skrivet av Dr.Watson, 2017-03-01 09:53:00
Håll ut...Det är bara ett år kvar...
Anmäl inlägget
Skadliga politiker
Skrivet av Qwerty, 2017-03-01 08:56:54
Förstår politikerna hur mycket skada de gör genom att vela om ogenomtänkta skatter och avgifter?
Staka ut en tydlig och genomtänkt väg framåt så att inblandade parter vet vad som gäller, detta oavsett vilka partier som råkar sitta vid makten.
Anmäl inlägget
Jag gör en annan tolkning
Skrivet av Andreas, 2017-03-01 08:15:39
Jag har sett flera media rapportera om SAS remissvar och alla verkar tolka det på samma sätt, men jag gör en annan tolkning av vad SAS skriver angående HEL. Att de påpekar att långlinjer kan komma att flyttas till CPH och/eller HEL tror jag inte betyder att just SAS själva kommer att flytta till HEL (däremot CPH), utan att andra bolag kommer att välja HEL framför ARN för att serva den nordiska marknaden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev