Skriv ut  

Flygbolag vill ha nya regler för strejker bland flygledare

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 mars 2017
Förra året var det värsta strejkåret hittills i Europa. Det menar flygbolagen inom A4E. Nu vill de förändra flygledarnas möjligheter att ta till strejkvapnet. Det kan komma att påverka Sverige även om vi inte haft någon strejk bland flygledarna sedan 1980-talet.

Den nya samarbetsorganisationen A4E, Airlines for Europe, har den senaste tiden lobbat för att EU ska se över riktlinjerna för hur flygledare ska kunna strejka. Det gör man mot bakgrund av att 2016 var det ”värsta året hittills”. De senaste sex åren har flygledarna i Europa, främst i Frankrike, Italien och Spanien lagt ner arbetet 177 gånger. Det har i sin tur påverkat flygtrafiken under 217 dagar och kostat 12 miljarder euro. Allt enligt beräkningar från A4E.  

Gruppen är noga med att påpeka att det inte handlar om att föreslå ett strejkförbud, mer att minska de påfrestningar som strejkerna har på flygtrafiken och passagerarna. 

– Det går inte att hela tiden ha passagerarna som gisslan. Problemen blir bara värre och jag räknar med att det blir än värre under 2017. Det måste bli ett stopp på det här, sa Willie Walsh, vd för IAG nyligen.

Bland annat vill flygbolagen ha en förvarning på 72 timmar innan en konflikt bryter ut. (I Sverige ska ett konfliktvarsel läggas minst sju dagar innan det träder i kraft.) Ett annat förslag är att överflygningar ska kunna fortsätta även om flygtrafiken på marken stoppas. De och andra förslag från A4E har Canso, arbetsgivarorganisationen för flygledare i Europa ställt sig bakom. Lobbykampanjen har nu resulterat i att en parlamentariker lämnat in ett förslag till Transportrådet i EU varifrån det avancerat till EU-kommissionen i Bryssel för behandling och eventuellt beslut. Det är en utveckling som oroar bland andra Christer Wallinder flygledare på Arlanda och ansvarig för internationella frågor inom sektionen för flygledare i fackförbundet ST. 

– EU kan inte lagstifta om inskränkningar i strejkrätten. Det hela ��r dessutom en alldeles för het fråga. Men nu har man gjort det hela till en flygsäkerhetsfråga och på så sätt tagit sig in bakvägen via EASA och vidare till Transportrådet innan det vandrar vidare i EU-byråkratin. Då kan det utveckla sig på ett oväntat sätt, säger han till Flygtorget. 

Det finns redan idag inskränkningar i flygledarnas rätt att lägga ner arbetet. I flera av länderna kring medelhavet måste flygledarna leverera en viss procent av trafiken även om det pågår en strejk. Men det hjälper inte alltid. I Frankrike är flygledarna statligt anställda och dras därmed ibland med i de generalstrejker som utbryter och som kan gälla helt andra områden är flyget. 

Sverige har varit förskonade från strejker bland flygledarna i närmare 30 år. Här är det arbetsmarknadens parter som är involverade och i de allra flesta fall löser en konfliktsituation med förhandlingar, innan det gått till strejk. 

– Vi löser det mesta i samförstånd. Men det hindrar ju inte att det kan vara nog så hårda tag även om det inte syns utåt. 

Christer Wallinder ser dock allvarligt på det som nu sker. Sverige är trots allt en del av Europa vilket gör att det som till slut beslutas i EU får en påverkan också här, särskilt om förslaget går igenom i sin helhet.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@johan @berit
Skrivet av Håkan, 2017-03-03 19:47:07
Sådana graverande påståenden har ni ju självklart belägg för? Väntar med spänning!
Anmäl inlägget
Strejk
Skrivet av C, 2017-03-03 06:50:47
Det är underligt att flygledarna i de fem tornen som ska flytta till Stockholm inte strejkat. Men det är väl svårt att strejka mot förbättrade villkor, rikets säkerhet och vårdslöshet med statliga resurser.
Anmäl inlägget
Strejk
Skrivet av SACO, 2017-03-03 06:38:25
TCO S tog ut flygledarna i strejk på 80 talet för att påverka att lärarna skulle få högre löner, därefter ingen strejk.
Anmäl inlägget
2007 senast var det många som blev strandsatta
Skrivet av Ubbe, 2017-03-02 21:09:43
2007 var det flera i rörmokargruppen på Arlanda som såg till att flera av oss blev sittande på flygplatser runt om i Europa. Samhällsviktiga funktioner måste bli fråntagna möjligheter att strejka. Tänk om brandmän, polisen m fl gick i strejk. Är inte ok!!!
Anmäl inlägget
re berit
Skrivet av Hoffe, 2017-03-02 15:03:19
Svepande och raljerande inlägg som inte tillför något. Du har fel.
Anmäl inlägget
Njaa
Skrivet av Berit, 2017-03-02 14:18:39
storstrejk kanske, men dolda strejker i form av mass sjukskrivningar, och masknings aktioner förekommer varje år till löneförhandlingarna....
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Insatt, 2017-03-02 12:37:21
Är inget faktafel angående när flygledare strejkade senast. Det var på 80-talet i en större konflikt.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Johan, 2017-03-02 12:02:42
bra, Äntligen, så många dagar och veckor flygledarna har förstört för mig, speciellt dom svenska.... Maskningar , sjukskrivningar och strejker.
De är nog Sveriges mest strejkbenägna och välbetalda yrkeskategori ..
Jag har väntat på detta i 30år.
Anmäl inlägget
Dåligt pålästa
Skrivet av Tjockeleffe, 2017-03-02 11:49:10
Flygbolagens lobbying är kraftfull. Helst ska alla jobb flaggas ut och arbetsrätten raderas ut. Då blir det billigt och alla bli nöjda...
Nyliberaler förnekar sig aldrig.
De som klagar på tex franska flygledares strejker har inte en susning om vad det handlar om och hur arbetsmarknaden ser ut i Frankrike.
Anmäl inlägget
Strejk
Skrivet av Stor FL, 2017-03-02 10:19:59
Faktafel flygledarna har strejkat under 1990-talet, Det är rimligt att denna yrkeskår också får ta till strejkvapnet. Det som verkligen bekymrar är sympatistrejkandet. Ta ut en rejäl avgift från de förbund som ägnar sig åt detta okynne.
Anmäl inlägget
reflekterar
Skrivet av istvan, 2017-03-02 10:04:43
Skall flygbolagens fackförbund lova att inte strejka då med?
Anmäl inlägget
Strejkrätt
Skrivet av Ordning på torpet, 2017-03-02 09:35:57
Begränsa andra delar av Transportsektorns rätt att ta ut flygledarna i strejk. Det är ju inte rätt att andra tar till den möjligheten. Då begränsas inte flygledarnas egen strejkrätt.
Det kan nog alla gå med på och problemen skulle minska betydligt, särskilt kring Medelhavet där problemen varit värst.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev