Den senaste tiden har kritiken växt mot hur ledningen för Kastrup planerar för framtiden. Nyligen var det kostnadsnivåerna som är i särklass högst i Norden och som fått ett 20-tal flygbolag att kräva en översyn av avgifterna inför den kommande förhandlingen om två år.
Innan dess var det beslutet att skrota den så kallade tvärbanan, som går tvärs mot de två parallella huvudbanorna. Enligt flygplatsen måste den offras när en ny terminal ska byggas samtidigt som B-fingret förlängs, allt för att kunna hantera de 40, upp mot 60 miljoner passagerare som är målet för den nuvarande investeringen och expansionen. Det upprörde flygbolagen som såg den som en garant för säkrare landningar vid de tillfällen då dåligt väder stör trafiken på de två långa banorna.
Den tvärgående banan är inte ofta använd, det visar trafiksiffrorna. Enligt ungefärliga beräkningar är de två huvudbanorna stängda cirka fem dagar per år, men det gör den till en resurs och det är vad flygbolagen pekat på i sin kritik av beslutet.
Nu verkar det som att Kastrup lyssnat på den kritiken. I dagarna meddelades att tvärbanan får leva kvar – alla fall under ett antal år framöver. Den dagen som antalet passagerare når 40 miljoner, då kräver nya terminaler att banan försvinner en gång för alla.
Men det är inte en total seger för flygbolagen. Banan är idag 2 800 meter och ska kortas till 1 600 meter. Det gör att den i princip förvandlas till en bana enbart för regionalflyget, alltså de ATR, CRJ och andra mindre flygplan som trafikerar flygplatsen. Livstidsförlängningen av bana 12/30 innebär en kostnad på cirka 300 miljoner danska kronor.
– Det är en stor investering men en som vi är villiga att göra för våra kunder. Det kommer också att reducera de negativa konsekvenserna till ett minimum, säger Thomas Woldbye, vd på Copenhagen Airport i ett uttalande.