Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Flygplan, personal och nya linjer när SAS ökar på Irland

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 mars 2017
Rekryteringen av personal har startat och flygtrafiken till Irland ökar. SAS har satt full fart på etableringen av den nya basen i Dublin. Det mesta pekar på att merparten de Airbusmaskiner som levereras under året blir öronmärkta för den irländska verksamheten. Trafikstart är planerad till 1 november.


SAS vilar inte inför etableringen av den nya verksamheten på Irland. Enligt planerna ska flygningarna vara igång den första november. I en första omgång handlar det om ett fyrtiotal administrativa medarbetare som ska bygga upp och arbeta med det irländska flygbolaget. Av allt att döma blir det i första hand lokalt anställda som rekryteras från den flygbranschen på Irland. 

– På Irland finns stora kunskaper om och mycket erfarenheter från flygindustrin, sa Mikael Wångdahl, vice vd för SAS externa verksamhet, i en intervju med Irish Times. 

Där den administrativa verksamheten väl är på plats, vilket i sig är en förutsättning för att får ett irländskt AOC utfärdat, ska rekryteringen av piloter och kabinpersonal starta. Det intensifierade arbetet på Irland visar sig också i SAS trafikprogram. Det blir fler frekvenser och även större flygplan på en del avgångar som sammantaget ger 11 procents ökning av antalet stolar mellan de tre skandinaviska huvudstäderna och Dublin. Dessutom startar SAS en helt ny linje mellan Arlanda och Shannon på den irländska västkusten. Det blir tidsbegränsad trafik under perioden augusti 2017 till oktober 2018. Shannon var tidigare en av de större flygplatserna i Europa under perioden som propellermaskinerna behövde en plats att mellanlanda på innan flygningen över Atlanten. Den främsta orsaken till trafiken på Shannon är det avtal som finns sedan förra året med Eirtech Aviation. De ska under en fyraårsperiod göra teknisk översyn av alla de flygplan där leasingperioden går ut och innan de lämnas tillbaka till de leasingföretag som äger dem. Om de även ska ha tekniskt ansvar för de nio A320neo som ska flyga den planerade trafiken från London och Spanien, är oklart.

Leveranserna av de nya Airbusmaskinerna, ska enligt planerna fortsätta med 11 flygplan under 2017 och 15 nästa år. De fyra som hittills levererats från Toulouse har norskt LN-register medan de återstående 26, enligt de uppgifter som Flygtorget har, alla ska ha svenskt register. Det beror på att sedan Sverige gått med i Kapstadskonventionen så är det längre ingen ekonomisk fördel att ha flottan på ett LN-register. Däremot är den svenska administrationen betydligt snabbare när det gäller hanteringen av dokumentet så därför blir det svensk registrering med början på SE-DOX. Samtliga Vikinganamn är redan klara och det är idel fornnordiskt klingande namn som gäller. Det är dock inte klart vilka av maskinerna som ska placeras på Irland och därmed omregistreras till EI-register.

Över huvud taget kan SAS kontakter med Irland öka än mer när en ny underleverantör ska ta över den trafik som JetTime flyger idag. Enligt planerna ska det danska flygbolaget avsluta samarbetet i november och då måste ett nytt flygbolag vara på plats. Bland dem som nämnts i spekulationerna finns Stobart Air, ett irländskt wet-leaseflygbolag som fram till för ett par år sedan hette Arann. 

– Det är inget jag kan kommentera. Inga beslut är tagna men vi stänger inga dörrar, säger Sas presschef Fredrik Henriksson till Flygtorget.





Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Varför
Skrivet av sv pf, 2017-03-09 09:59:20
tror du det. Du sitter och hittar på en massa fantasi scenarion.
Anmäl inlägget
Hva dersom ?
Skrivet av pf, 2017-03-08 19:44:54
Piloter og kabincrew blir vel ansatt på tidsbestemt kontrakt gjennom et byrå i Singapore, eller på Tonga etc ?

Hva om de ikke gjør det ? Er det da en "risk" for at de får "ansettelsesskydd" i core SAS, med innplassering ansienitet osv. Eller faller det helt bort, fordi de er ansatt i SAS Shamrock ?
Anmäl inlägget
Skyller ifrån sig
Skrivet av Adden, 2017-03-08 07:38:34
Varför får Norwegian all cred för att SAS tycker att de kompeterar oschysst? SAS gör ju nu exakt likadant. Tycker det är riktigt dålig stil av SAS alltså..
#DENY-SAS
Anmäl inlägget
Skyller ifrån sig
Skrivet av Piloten, 2017-03-07 19:15:05
Varför skyller SAS på Norwegian att de fuskar och inte "kompeterar" ärligt när SAS nu börjar göra detsamma...
#DENY-SAS
Anmäl inlägget
The beginning of the end
Skrivet av Andersemanuel, 2017-03-07 08:42:51
Anar jag ironi hos Gullan ???
Det enda som blir billigare med ett nytt ickeskandinaviskt AOC, är iofs kabinpersonal, men resten är en våt konsultdröm. Bättre att sälja klisterlappar med SAS-LOGO till Cityjet. Kostnaderna att starta och driva ett separat flygbolag på Irland , kommer vida överstiga fördelarna med cabincrew på svältlön. Om fem år är vi smulor tyvärr. Sorry Richard, fram till nu var du vass.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Hank the FC, 2017-03-06 17:15:51
Bas i Dublin?
Anmäl inlägget
SAS ny bas
Skrivet av thomas, 2017-03-06 13:31:27
Att konkurrera med Ryanair från Dublin??
British Airways försökte med sitt lågprisbolag Go, hur gick det?
Undra om inte det här är en av de dummaste idéerna hittills.
Trafiksiffrorna ser bra ut på analys, men till vilka priser?
Anmäl inlägget
Spännande
Skrivet av Gullan Purser&Strategiskexpert, 2017-03-06 11:26:40
Det är absolut ett steg i rätt riktning att öppna en ny bas...det kommer att sänka SAS kostnader och öppna nya markanader, vilken kanonservice att ha Engelska tjejer som tar första morgonflygningen till Skandinavien.. Bra jobbar Richard&co
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygtorgets nyhetsbrev