Skriv ut  

Bergen först i Skandinavien med 737MAX till USA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 mars 2017
Det blev Bergen och inte någon av de övriga kandidaterna som fick den första linjen med Norwegians nya B737MAX till USA. Det blir trafik till både Boston och New York.

De nya B737MAX-8 ska öppna för helt ny trafik mellan Europa och USA. Det har Norwegian utlovat och förra veckan presenterades en rad linjer från Storbritannien och Irland till tre mindre flygplatser i nordöstra USA. Investeringen i de nya flygplanen har samtidigt tänt ett hopp hos en rad städer i Skandinavien som anser sig ha underlag för en direktlinje till USA. Det är bland annat Göteborg och Billund men nu visar det sig att Bergen drog det längsta strået: 

Med start de första dagarna i juli lanseras först Bergen – Providence med trafik två dagar i veckan. Dagen efter följer Bergen – Stewart International, ett par mil norr om New York, även det med två rotationer i veckan.

De Boeing 737MAX-8 som ska flyga trafiken ska baseras på respektive flygplats och flyga turnaround till Bergen. Baserna är under uppbyggnad och ska ha cirka 45 piloter och 90 i kabinen.

Norwegian har tidigare flugit mellan Bergen och New York/JFK med Boeing 787-8 men avslutade den trafiken eftersom en Dreamliner är för stor även för Norges näst största flygplats. Det är fortfarande osäkert hus många stolar Norwegian väljer att sätta in i MAX-maskinerna, enligt Boeing kan de ta upp till 200 passagerare med en enhetlig economy-kabin. Det är inte säkert att det blir så många stolar men enligt flyganalytiker räcker det med en bit under 200 för att få en stolkostnad som är klart under den på en B787-8. Detta trots att ett fåtal av biljetterna kommer att kosta 699 norska kronor enkel väg.

Om det blir fler linjer från Skandinavien till USA med MAX är inte klart. Norwegian får sammanlagt sex MAX under året och de ska användas i trafiken dels på de brittiska öarna dels Bergen. Landvetter är en av de flygplatser som hoppats på att Norwegian ska bli det bolag som ger Göteborg en direktlinje till USA. Det kommer dock an på en eventuell flygskatt, har Björn Kjos meddelat. Norge har visserligen flygskatt sedan förra året men den är cirka 98 norska kronor inklusive moms oavsett destination, medan den svenska skatten på en USA-biljett ska hamna på 430 kronor.



Kommentera artikeln
Det finns 38 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tack för kaffet
Skrivet av Fint, 2017-03-12 21:47:41
0 pax dit, fullt tillbka...........................................
Anmäl inlägget
EWR bästa flygplatsen runt NYC egena erfarenheter
Skrivet av Sv Goran, 2017-03-11 19:38:52
Min synpunkt bygger på mina egna erfarenheter. Litar mer på dem än någon som påstår sig samla in synpunkter.

De flesta ger bara synpunkter när något gått snett. Alla som upplevt en flygplats helt ok! skriver inga kommentarer.
Anmäl inlägget
Kolla
Skrivet av Goran, 2017-03-11 04:02:48
Kolla statistiken! Newark är bottom 10 på amerikanska flygplatser! Tilsammans med tragisk La Guardia.
Anmäl inlägget
SWF
Skrivet av Hans, 2017-03-10 20:27:12
Allas slutmål kanske inte är Manhattan. Bor man upstate eller CT exempelvis så är detta ett bättre alternativ.
Anmäl inlägget
EWR bästa flygplatsen runt NYC
Skrivet av Sv Goran, 2017-03-10 18:38:10
Nu tar du i! Tror inte att du besökt alla flygplatser i USA. Vad har du för erfaren het av PVU?

EWR är mycket bra!
Anmäl inlägget
@Nils
Skrivet av Hans, 2017-03-10 18:06:46
Du tror inte att det sätts upp nya transportmöjligheterna nu när SWF får sin första intercont linje?
Anmäl inlägget
Avoid EWR
Skrivet av Goran, 2017-03-10 15:58:44
Newark är den värsta flygplatsen i USA.
Anmäl inlägget
Newburgh (Stewart) is very inconvenient!
Skrivet av Nils, 2017-03-10 12:18:26
If you going to Manhattan landing in Newburgh (Stewart) is very inconvenient!
You would do much better to land at JFK (Kennedy), or even Newark airports. Those airports receive every day thousands of passengers who are headed for Manhattan, so there are many transportation options to Manhattan. If you can change your flight(s) to land at one of those three airports, you'd have a much easier time.
Anmäl inlägget
EWR betydligt effektivare än JFK
Skrivet av Sv Gunnar, 2017-03-10 12:07:49
Har erfarenhet av både JFK och EWR. Min upplevelse är att EWR är mycket smidigare på många sätt samtidigt kortare avstånd till Manhattan.

I oktober reste jag från MCO via EWR via ARN till LLA. När man kommer till EWR går man till en gate med busstransfer direkt till utrikes. Behöver inte gå genom någon säkerhetskontroll på EWR, mycket smidigt. Bagaget checkades in i MCO och hämtades ut i LLA.
Anmäl inlägget
NAT
Skrivet av sv Peter, 2017-03-10 10:17:36
Du klagar på min länk, men samtidigt säger du att man ska googla. Är konsekvens ett känt begrepp?
Anmäl inlägget
@svPeter
Skrivet av Peter, 2017-03-10 03:16:08
Skriv något vettigt ist för att länka till ngt. Annars får du ingen vettig info. Vill du lära dig något googla på NAT007.
Anmäl inlägget
@U.P.
Skrivet av Peter , 2017-03-10 03:13:36
787 flyger ofta på FL410 och därmed över alla trackar. Min poäng är att 737an inte kommer så högt utan måste följa trackar. Även om färdplanen är skickad på FL380 kan du bli klarerad FL320 om du har otur. Då kan du bli fast där nere i timmar och det drar mer soppa. Är det planerat på håret så kan det bli tufft. BGO flighter går med stor sannolikhet norr om dessa trackar men de från UK är mer tveksamt.
Anmäl inlägget
Bättre
Skrivet av Gunnar, 2017-03-09 21:47:31
Stewart är en liten och effektiv flygplats. Inte som gamla och upopluæra Newark ute i New Jersey.
Anmäl inlägget
Sanning
Skrivet av Gunnar, 2017-03-09 20:56:20
Glöm gamla Newark i New Jersey, og flera timmar i immigrationskö. Mycket snabbara från Norwegians nya New York flygplats Stewart/New York.
Anmäl inlägget
Klart att det blir bilköer...
Skrivet av Sådeså, 2017-03-09 20:01:57
Haha men jag sa ju utan trafik, inget skämt. Klart att det inte håller i USA men bra för att få ett humm om tidsavståndet. Jag tror ändå att det finns fölk som tycker att "har man bara kommit till andra sidan pölen" för en så billig peng, så ör det lugnt. Ta Stansted till exempel med Rajjan - sjuuuukt tråkigt och långt med buss till city därifrån. Men folk bokar och åker ändå - "det är ju billigt". Tror passagerare kommer redonera likadant här.
Anmäl inlägget
Utan trafik? EWR närmare T Square än JFK
Skrivet av Sv Sådeså, Jan, 2017-03-09 15:57:25
Skojar du "Restid utan trafik" det förekommer knappast resa utan trafik.

EWR avstånd till Times Square 18 km
JFK avstånd till Times Square 22 km
Stewart International avstånd Times Square 117 km.
Från EWR till Times Square är det flat rate med Taxi.

EWR är bästa flygplatsen i NYC området. Har flugit många ggr. till både JFK och EWR.

Från Stewart International kommer du att få spendera mycket tid för resan till/från Manhattan.
Anmäl inlägget
North Atlantic Tracks
Skrivet av sv Peter, 2017-03-09 13:20:05
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_Tracks
Anmäl inlägget
Bangs for the buck?
Skrivet av Eva B , 2017-03-09 10:13:45
Trängre kabin och remote airport kan fungera. Det är frågan om hur billigt det blir.
Anmäl inlägget
@Peter
Skrivet av U.P., 2017-03-09 10:02:44
Flyga på FL410, hur ofta gör man det? Och knappast med full maskin som de förmodligen kommer göra.. FF, antar att du menar fuel flow, ja varför skulle det vara problem att flyga lägre än FL410 ifall flygplanen säger att det är okay? FF är typ densamma på FL350 som 410 fast TAS är högre och då oftast också GS, beroende på vinden..
Anmäl inlägget
Destination
Skrivet av Anders, 2017-03-09 10:02:30
Det är inte alltid NYC som är slutmålet!! Sen är det ett bra upphämtningsområde för amerikaner dominor bor i NYC heller men har business i Europa. Passar perfekt för en våga med färre säten. Dessa pax skulle avstå från att åka via JFK vilket frigör säten för de turister somfaktiskt vill till JFK. Lyft blocken pojkar! Eller ska jag säga "släpp sargen"?
Anmäl inlägget
Arlanda?
Skrivet av Bullshit, 2017-03-09 07:59:52
Arlanda ligger inte i Stockholm utan Märsta i stort sett 5 mil norr om Stockholm omväg för alla utom norrlänningarna........
Anmäl inlägget
Sådeså
Skrivet av Frappucino Americano, 2017-03-08 22:41:13
Stewart International ligger 73 miles från Manhattan enligt Google maps, 1 hr 26 min med bil utan trafik.
Anmäl inlägget
Jäjä
Skrivet av Pendlarn, 2017-03-08 22:33:38
Jag menar bara att 10 mil från sin egentliga slutdestination, eller 20 för den delen om man åker till en så stor stad som Boston eller New York City (inte State) är en piss i havet om man kan åka så billigt som 1200 SEK. Skit i V-ås eller Nypan, det var bara ett exempel. Någon klagade över att det var långt bort, bara löjligt.
Anmäl inlägget
Norwegian all the way
Skrivet av Tomm, 2017-03-08 21:28:13
Norwegian har nu linjer til New York från
Oslo, CPH, Stockholm, London, Gatwick, Bergen, Barcelona, Belfast, Edinburg, Shannon, Cork och Dublin. 12 linjer! SAS, har noll. Bara 3 til New Jersey.
Anmäl inlägget
Svensker...
Skrivet av MM, 2017-03-08 21:17:32
Hvor dumme kan svensker bli? Babler om Västerås og Nyköping. Når Norwegian åpner ruter til New York State fra Bergen, Edinburg, Shannon, Belfast og Cork.
Anmäl inlägget
What?
Skrivet av Jj, 2017-03-08 21:14:38
Sv pendlaren? Fattar du inget.? Nyköping? Who cares? Dette dreier seg om direkte fly fra Irland og Norge til New York. Forstår du hva New York er? Det er en stor stat i USA. Ingen bryr seg om Stockholm eller Nyköping, og hvor i huleste det måtte være.
Anmäl inlägget
10 mil från NYC är wn droppe i havet
Skrivet av Pendlaren, 2017-03-08 19:48:49
Om människor väljer att flyga till Nyköping för att komma till, i sammanhanget, en liten stad som Stockholm, så är 10 mil från NYC inga som helst problem. Det här kommer att gå hur bra som helst! Jag åker gärna! ??
Anmäl inlägget
@långlinjepiloten
Skrivet av Peter, 2017-03-08 17:08:51
Problemet kam bli NAT tracks. Performance för att korsa trackarna på FL410 finns knappt. Blir man klarerad på en lägre höjd ökar FF och problem kan uppstå. Med ETOPS på 180 min flyger man förhoppningsvis norr om trackarna på random routes, men detta ger andra utmaningar än att flyga ner till DXB.
Anmäl inlägget
ETOPS
Skrivet av DC-10, 2017-03-08 16:59:05
B737-800 har 180 min etops. Max lär inte få mindre tid. Med den etops produktion som Norwegian aviserat, lär 180 min räcka mer än väl.
Anmäl inlägget
@jan
Skrivet av Max, 2017-03-08 15:57:40
Faktum kvarstår, som att landa i västerås när biljetten säger stockholm.
Anmäl inlägget
737MAX vs 787-8 till USA
Skrivet av Mr €, 2017-03-08 15:34:53
Det blir så pass mycket billigare att flyga 737MAX till USA då de kan köra fram och åter i nästan 10år innan de nått cycles för dyrt underhåll. Jmf. med Norwegians alla 787 RR Trent1000 motorbyten.
Anmäl inlägget
Er i New York
Skrivet av Jan, 2017-03-08 14:12:36
Svar Max. Nonsense. Stewart aiport ER i New York state! Ulikt SAS som ikke flyr til NewYork i det hele tatt, men til byen Newark, i New Kersey
Anmäl inlägget
Har låglinjepiloten
Skrivet av pf, 2017-03-08 14:11:09
et poeng ?

I og med at det er et nytt plan med nye motorer, hvor langt kan det "gå" på en motor ? E.g. hva har FAA sertifisert det med ? Neppe 330 min som 788/789 snabbt fikk. Noen som kjenner til det ?
Anmäl inlägget
varför?
Skrivet av @långlinjepiloten, 2017-03-08 13:59:33
Varför skulle inte detta funka?
Det blir avrundat uppåt 3500 nm mellan New York och Bergen. 737-8 skall enligt boeing klara drygt 4000 nm med 172 pax.
Norwegian flyger ju sedan ett antal år tillbaka ARN, CPH och HEL till DXB med 737-800. Den rutten är mer "gränsfall" än vad atlantenflygningarna kommer att bli för max:en.
Anmäl inlägget
Max,
Skrivet av pf, 2017-03-08 13:53:27
bare en av de to plassene Norwegian skal fly 7M8 til er New York. SWF er listet som New York av flyselskapenes organisasjon, IATA.

For mange som skal videre, er det muligens bedre å hyre bil i SWF enn EWR/JFK, de siste er svårere å kjøre i fra, trafikk/navigasjon.
Anmäl inlägget
Tvert om
Skrivet av Langlinje-eksperten, 2017-03-08 11:56:18
Det kommer garantert til å bli nok en Norwegian suksess. 190 stoler er perfekt til USA fra f.eks Bergen og Dublin. --Fra Irland ble tusenvis av billetter revet bort de første dagene.
Anmäl inlägget
Allt är relativt
Skrivet av Max, 2017-03-08 11:40:16
"New York"... flygplatsen ligger 10 mil från new york. Som att boka en biljett till stockholm och sedan landa i västerås.
Anmäl inlägget
Leka långlinje
Skrivet av Långlinjepiloten, 2017-03-08 08:49:35
Verkar inte vara någon bra ide att leka långlinjeoperationer med ett kort och medeldistansflygplan. Kommer nog kosta mer än det smakar med oplanerade "tekniska mellanlandningar". Speciellt vintertid!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev