Lappland Airport
Trafikverket upphandlar flygtrafik i Sverige som ska säkra tillgängligheten och möjligheterna att flyga till Stockholm från i första hand de norra delarna av landet. Det är dock ett statiskt system som bestämmer antalet turer och hur många stolar som ska flygas varje vecka, något som ställt till problem ibland annat Arvidsjaur. Flygplatsen där har under vintrarna mycket internationell flygtrafik från främst Tyskland med personal till de biltester som genomförs i området. Men verksamheten fyller också de reguljära flygningarna från Arlanda och vid vissa tidpunkter har kapaciteten inte räckt till.
Det har nu fått flygplatsen i Arvidsjaur att reagera med ett förslag att Region Norrbotten ska ta över upphandlingen.
– Det ger en närhet till flygtrafiken och möjlighet snabbare följa upp och förhoppningsvis också anpassa oss när det är stor efterfrågan, säger Anne Åberg projektledare på flygplatsen till Flygtorget.
Flygplatserna i både Gällivare och Pajala har nappat på initiativet från Arvidsjaur. Framför allt är det möjligheten att påverka antalet stolar som lockar, särskilt som trafiken växer varje år på alla de tre flygplatserna.
– Vi vill titta på fördelarna med ett alternativt system. Det borde gå att bättre anpassa till de lokala förhållandena, säger Arnfinn Bönå, flygplatschef i Pajala, en av landets minsta flygplatser med två dagliga turer till Luleå men med en stark passagerartillväxt förra året.
Det nuvarande avtalet om den upphandlade trafiken löper fram till 2019 och en ny upphandling ska i så fall genomföras under hösten 2018. Om det blir som förut eller om de norrländska flygplatserna gör egna överenskommelser återstår att se. Hela uppdraget går troligen inte att flytta över från Trafikverket som är den myndighet som ansvarar för den så kallade trafikplikten.
– Men vi kanske kan ta över en del av ansvaret. Vi ser helt klart utvecklingsmöjligheter, säger Anne Åberg.