Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Flygplatser i norr vill upphandla trafik själva

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 mars 2017
Ut med Trafikverket och in med de regionala flygplatserna. Det menar Arvidsjaur, Gällivare och Pajala som pekar på att de är bättre på att upphandla regional flygtrafik.

Lapland Airport
Lappland Airport

Trafikverket upphandlar flygtrafik i Sverige som ska säkra tillgängligheten och möjligheterna att flyga till Stockholm från i första hand de norra delarna av landet. Det är dock ett statiskt system som bestämmer antalet turer och hur många stolar som ska flygas varje vecka, något som ställt till problem ibland annat Arvidsjaur. Flygplatsen där har under vintrarna mycket internationell flygtrafik från främst Tyskland med personal till de biltester som genomförs i området. Men verksamheten fyller också de reguljära flygningarna från Arlanda och vid vissa tidpunkter har kapaciteten inte räckt till.

Det har nu fått flygplatsen i Arvidsjaur att reagera med ett förslag att Region Norrbotten ska ta över upphandlingen.

– Det ger en närhet till flygtrafiken och möjlighet snabbare följa upp och förhoppningsvis också anpassa oss när det är stor efterfrågan, säger Anne Åberg projektledare på flygplatsen till Flygtorget.

Flygplatserna i både Gällivare och Pajala har nappat på initiativet från Arvidsjaur. Framför allt är det möjligheten att påverka antalet stolar som lockar, särskilt som trafiken växer varje år på alla de tre flygplatserna.

– Vi vill titta på fördelarna med ett alternativt system. Det borde gå att bättre anpassa till de lokala förhållandena, säger Arnfinn Bönå, flygplatschef i Pajala, en av landets minsta flygplatser med två dagliga turer till Luleå men med en stark passagerartillväxt förra året.

Det nuvarande avtalet om den upphandlade trafiken löper fram till 2019 och en ny upphandling ska i så fall genomföras under hösten 2018. Om det blir som förut eller om de norrländska flygplatserna gör egna överenskommelser återstår att se. Hela uppdraget går troligen inte att flytta över från Trafikverket som är den myndighet som ansvarar för den så kallade trafikplikten.

– Men vi kanske kan ta över en del av ansvaret. Vi ser helt klart utvecklingsmöjligheter, säger Anne Åberg.





Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

pajalapassagerare
Skrivet av statistiker1, 2017-03-09 13:54:49
stark tillväxt? har inte jag tillgång till rätt statistik då officiella siffror visar en negativ trend? om man bortser avies 2014-2015 är det knappt 2000 resande? finns det behov av upphandling är en mer relevant fråga. jag håller med erfaren. har dom inte redan försökt egen upphandling?
Anmäl inlägget
Självklart
Skrivet av Rätt tänkt, 2017-03-09 13:39:50
Givetvis ska det vara jet, och nya modärna sådana. Tät tidtabel är en självklarehet och för detta ska några enstaka resenärer betala? Biljettpriser på några tusen är inga problem, bara vi får jet.......

Realistiskt??? Nja
Anmäl inlägget
tidigareupphandlad trafik
Skrivet av erfaren, 2017-03-09 12:26:12
Egen upphandling. Fly Lappland konkade efter 7 manader,dessutom flog man med gamla F100.Krav skall vara nya moderna maskiner med tanke pa miljon.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev