Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Så mycket kostar skatten för flygbolagen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 mars 2017
Räkningen på den föreslagna flygskatten skickas direkt till flygbolagen som sedan själva får bestämma hur den ska betalas. Det är en kostnad på hundratals miljoner som ska hanteras och det de svenska flygbolagen som får bära merparten av kostnaderna. Det visar en unik sammanställning som Flygtorget gjort.

Flygplan
Flygplan

Remisstiden för regerings förslag om en flygskatt gick ut den första mars och regeringens utredare läser nu de inkomna kommentarerna. Det är en förkrossande majoritet, från kommuner till organisationer och framför allt flygbolag, som menar att en skatt är helt fel väg att gå för att minska flygets miljöpåverkan. De kommuner och regioner i landet som lämnat in svar pekar på att tillgängligheten kommer att minska när flygningarna blir färre, alternativt försvinner helt och hållet.  Nu senast är det statliga Swedavia som kritiserar de egna ägarna:

”Grundat på utredningens underlag anser Swedavia att en svensk flygskatt inte bör införas.”, skriver man i sitt remisssvar.

Men framför allt är det flygbolagen som ser stora ekonomiska prövningar om flygskatten blir verklighet. Det två största flygbolagen i Skandinavien, SAS och Norwegian, kan redan nu se vad den norska flygskatten innebär för kostnader och utifrån det beräkna vilka summor som läggs på med en svensk flygskatt.

Hur de summorna ska finansieras finns det olika förslag på. En del kommer av allt att döma att läggas på biljettpriset, men inte hela kostnaden, det tål inte konkurrensen, särskilt inte på de europeiska linjerna. De 280 kronor per enkel resa som det handlar om är i vissa fall upp mot halva biljettpriset på hårt konkurrensutsatta linjer. Även långlinjeskatten, 430 kronor, motsvarar minst 10 procent av biljettpriset på många avgångar. 

Det innebär att flygbolagen nu har att hantera summor i storleksordningen nedan och ingen av dem har i dagsläget någon klar plan över hur det ska göras. 

Sverige:
SAS - 800 miljoner
Norwegian - 400 miljoner
BRA - 200 miljoner
Nextjet - 25 miljoner

Norge:
SAS - 500 miljoner
Norwegian - 850 miljoner

Enligt regeringens beräkningar ska flygskatten ge cirka 1,8 miljarder till statskassan. Siffrorna ovan visar att fyra av de flygbolag som är verksamma i Sverige får bära merparten av den kostnaden. De flaggar nu för att destinationer som Kalmar, Visby och Skellefteå är i farozonen samtidigt som andra, planerade sträckor, till exempel långlinjer från Göteborg, inte kommer att starta.

– Konkret handlar det om att vi får tydliga signaler från flygbolag om att de kan tvingas lägga ned befintliga flyglinjer både i inrikes- och utrikestrafiken. Och det riskerar också att bli väsentligt svårare att locka internationella flygbolag att etablera nya linjer, något vi ju lyckats väldigt bra med de senaste åren, säger Jonas Abrahamsson, VD för Swedavia i en intervju med Dagens Industri.





Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kostnader
Skrivet av Gräns, 2017-03-18 14:08:15
Sedan finns ingen diskussion någonstans om vilka kostnader som flyget tar själva som inte t.ex. tåg tar, som all infrastruktur och trafikledning t.ex. Detta är en inte obetydlig kostnad. Så jag vet inte hur favoriserat flyg är egentligen. Om staten tog notan för flygplatser, flygtrafikledning, radarstationer m.m. Då är det ett helt annat läge.
Anmäl inlägget
Kostnader
Skrivet av Gräns, 2017-03-18 13:52:38
Vet inte exakt hur det är med kostnader beroende på slutdestination, men hör olika, att man bara betalar för den första "leggen". Varför skulle annars bolagen hota med att flytta långlinjer. Om det är slutdestination får bolaget ändå kostnaden även om man flyger via t.ex. köpenhamn men har börjat resan i Sverige. Så jag undrar?
Anmäl inlägget
Båt
Skrivet av Frågande, 2017-03-16 05:45:18
Hur mycket släpper alla kryssningsfartyg och container skepp ut? Vad betalar dom i miljögifter?
Anmäl inlägget
Undevägsavgift
Skrivet av sv Linkan, 2017-03-15 23:19:55
Den kan man inte bara höja hur som helst.
Eurocontrol vill säkert ha ett finger med i spelet.
Dessutom trodde jag att forumet var till för de som gillar flyg. Inte för en massa miljömuppars ogenomtänkta ideér.
Anmäl inlägget
Sv Vad
Skrivet av Linkan, 2017-03-15 16:56:54
Vi höjer undervägsavgiften för flygplan som passerar Sverige.
Anmäl inlägget
Vad
Skrivet av sv Linkan, 2017-03-15 13:22:16
gör vi med all flygtrafik som passerar Sverige?
Kolla in flightradar24. Det är mer trafik som passerar Sverige, än allt inrikesflyg.
Anmäl inlägget
flygskatten
Skrivet av Röret, 2017-03-15 13:10:18
Regeringen vill att folk ska sluta flyga .Til Usa får väll man
åka båt istället . Till asien får man ta tåget istället .Båt till
U S A tar väll ca. 2 dygn .Till Asien lika lång tid. Det
kostar väll ca. 15-20000 kr .
Anmäl inlägget
Outsourcing kallas det har jag hört
Skrivet av Neo, 2017-03-15 11:34:46
Vi skickar över kunderna till Köpenhamn och Helsingfors istället så tar de långflyget där. Av skattemiljarderna bidde det en liten tummetott.

Men självbelåtenheten? Och eco-feelgood? 5000% upp!

Nu kör vi.
Anmäl inlägget
Trams
Skrivet av Kluven, 2017-03-15 11:12:52
MP säger "Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ."

Hur kan ett litet parti på knappa 4% ha så mycket och säga till om. Flyget är framtiden och är här för att stanna punkt slut. Ju snabbare våra politiker inser detta desto bättre.
Anmäl inlägget
Klart att skatten gagnar miljön!
Skrivet av Linkan, 2017-03-14 22:12:39
Skatten kommer att minska ökningen av flygtrafiken!
Lyssnar man på flygbolagen kommer flera linjer att läggas ner. Det måste väl gagna miljön? Folk kommer att ta tåget istället eller stanna hemma.
Anmäl inlägget
Det är ju
Skrivet av Sanningen, 2017-03-14 21:00:41
så som FL skriver, att nuv. " regeringen" mest håller på att höja skatter och hitta på nya skatter. Miljömupperna påstår att det gagnar miljön med en flygskatt, alla andra vet bättre. även Sosserna som lider av vanlig skattegirighet.
Anmäl inlägget
Inte billigare flyga via Storbritanien
Skrivet av Linkan, 2017-03-14 15:53:28
Har du en genomgående biljett ARN – London – NYC får du betala den Svenska skatten på 430:- men slipper Englands flygskatt. Returresa ingen skatt.
Har du två separata bokningar betalar du 80:- för resan till London samt engelsk flygskatt på 803:- för resan London – Nyc. Retur resa via London ger i detta fall ytterligare 141:- i engelsk skatt. D.v.s totalt 1.024:- i skatt.
Anmäl inlägget
Skattegirighet
Skrivet av Stor FL, 2017-03-14 13:29:17
Nuvarande regering har svårt att avstå från att höja skatter eller att hitta nya områden att beskatta. Den lider svårt av skattegirighet. Utan att utreda eller fundera på konsekvenser lägger man ut en blöt skattefilt över det svenska samhället. Snart stannar maskineriet och utvecklingen avstannar. Vi ramlar ned i ett mörkt hål. Magdalena Andersson då har du lyckats.
Anmäl inlägget
Flygskatten blir inte passagerarna problem
Skrivet av Gräns, 2017-03-14 12:33:00
För flyg som för luftföroreningar finns inga landsgränserna. De flygbolag som har den största delen av sin verksamhet i Sverige är förlorare. Man konkurrerar förmodligen också med flygbolag som inte behöver lägga skatten på priset då det är så lite kostnad i deras verksamhet. Än tydligare om man tar de 430 som SAS får som kostnad på biljett direkt från Stockholm till New York, men British Airways får 80.
Anmäl inlägget
Dyrt ?
Skrivet av Sur, 2017-03-14 10:52:36
Att en extra kostnad på 80 kr per resa inom landet leder till fullständig katastrof för flyget med ödelagda flygplatser som följd tror jag inte på för en sekund. Flyget är redan max subventionerat med nästintill skattebefrielse på bränsle, snudd på gratis avgifter på vissa flygplatser mm. Varför ska inte flyget som andra transportslag göra rätt för sig. Men flyget behövs i vårt avlånga land och flyger man på fossilfritt bränsle ska ingen skatt betalas.
Anmäl inlägget
Det aller dummeste argument som
Skrivet av pf, 2017-03-14 10:39:16
normalt kommer frem når det innføres statlige fiskale avgifter er en eller annen "højdare" i et flygbolag sier "avgiften koster oss xyz millioner kroner"

Nei, det gjør det ikke, for det er pax som betaler disse.
Anmäl inlägget
Flygskatten betalas av passagerarna
Skrivet av Linkan, 2017-03-14 09:55:32
Flygskatten skall betalas av passagerarna!
Inga större problem för flygbolagen annat än att man måste hantera pengarna.

Några färre resenärer inom Sverige får man troligen men det blir marginellt.

Kortsiktigt stärker skatten flygbolagens likviditet. Man tar ut skatten av passagerarna vid bokningstillfället och betalar till staten efter att flygningen är utförd. Många bokar månader i förväg.

Anmäl inlägget
Jaja
Skrivet av Thomas, 2017-03-14 09:20:59
Jonas Abrahamsson, VD för Swedavia enda mål är att öka antalet passagerare på sina flygplatser för att visa lönsamhet. Vilken nytta dessa passagerare tillför förutom intäkter till Swedavia pratar han inte om. Har man inte råd att flyga ska man inte flyga. Men numer tycker normal Svensson att man är misslyckad om man inte har 4 weekendresor och 2 längre solresor per år. Gärna för under tusenlappen per biljett
Anmäl inlägget
Politikers flygresor
Skrivet av TG, 2017-03-14 09:09:13
Den vore ju lämpligt att politiker slutar flyga också då när vanligt folk måste sluta, de ska väl rimligen föregå med gott exempel. Hoppas media jagar dem på flygplatserna och ständigt ifrågasätter deras resande.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygtorgets nyhetsbrev