Skriv ut  

Skellefteå Airport satsar på nytt passagerarrekord

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 mars 2017
Den korta nedgången förra året är glömd. Förlängd bana, nya terminalytor och två nya reguljära linjer ska ge fe flygplatsen en rejäl skjuts framåt. Nu räknar Skellefteå med att på sikt bli en av få flygplatser i landet som går plus.

Skellefteå flygplats
Skellefteå Airport

Förra året blev ett mellanår när det gäller passagerarutvecklingen på Skellefteå Airport. Ryanair försvann och med dem två linjer, till London och Barcelona. Rekordet på 300 000 passagerare 2015 förbyttes i 281 000 förra året.

– Och då ska man komma ihåg att profetian från Swedavia, när de lämnade över till kommunen var att vi aldrig någonsin skulle komma upp i 300 000, säger flygplatschefen Robert Lindberg till Flygtorget. 

När väl det statliga flygplatsbolaget lämnat Skellefteå öppnades dock möjligheten att börja arbeta aktivt med att utveckla verksamheten på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Det gav också snabbt resultat men innebar å andra sidan att man inte riktigt hann hålla jämna steg med framgångarna. 

– Vi var liksom på efterkälken hela tiden. Det var då vi insåg att vi måste ha en masterplan som sträcker sig flera år fram i tiden. 

Den finns nu i verkat och har hämtat inspiration från i första hand den danska flygplatsen i Aalborg, tillsammans med ett faktaunderlag från såväl IATA som flygplanstillverkarna Airbus och Boeing. 

– En av de punkter vi hade med var att ha två inrikesbolag på plats, sedan Skyways upphörde har SAS varit ensamma här. Nu har vi det i och med att Norwegian börjar flyga senare i vår. Det ger 850 nya flygningar per år till Stockholm. Dessutom har vi under de här åren ökat chartertrafiken från 30 till drygt 100 avgångar. Jag skulle tro att vi är en av de mest framgångsrika regionalflygplatserna i landet. 

Den ökande trafiken ställer också krav på terminalbyggnaden, uppställningsytorna och banan. De ska nu åtgärdas de kommande åren. Terminalen ska byggas ut redan i år och antagligen i ett andra steg och utvecklingen fortsätter. Så snart miljötillståndet är klart ska banan förlängas från dagens 2 120 meter till 2 520 meter. Det ger möjlighet att ta emot flygplan upp till B787 eftersom det redan idag finns en kategori 4E.

– Men lika viktigt är att vi då kan ta bland andra SAS CRJ-maskiner på vintrarna, det går inte idag eftersom de inte har reversering. 

Prognosen för i år pekar mot cirka 380 000 passagerare. Fortsätter tillväxten räknar Robert Lindberg med att snart närma sig de 450 – 500 000 resenärer som krävs för att ekonomin ska gå jämt ut. 

– Sen räknar jag med att vi ska kunna gå med överskott för första gången någonsin. 



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev