Skriv ut  

Arlanda kan bli konkurrent till flygplatserna i Mellanöstern

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 mars 2017
Arlanda kan ta upp konkurrensen med Doha, Dubai och Istanbul som en viktig hub för trafik mellan Asien och USA. Det slog Björn Kjos fast när han besökte Stockholm. Men det finns hinder.

Norwegian 787
Norwegian

Arlanda är en del av Norwegians expansionsplaner. Björn Kjos har tidigare gjort klart att Stockholm ligger på rätt plats för att bli en hub för trafiken till och från Asien och som en transitflygplats för trafik från Asien till östra USA. Den kommande expansionen av flygplansflottan: Nio nya Dreamliners, 17 Boeing B737-800 och sex Boeing B737MAX8 ger också utrymme för att göra en satsning på Stockholm. 

– För resenärer från Asien som ska till Europa eller USA är Arlanda ett lika bra alternativ som Istanbul eller Gulfstaterna, sa Björn Kjos vid ett besök i Stockholm i förra veckan. 

Det är en konkurrens som dock förutsätter ett tillstånd från ryska myndigheter att använda den så kallade Sibirienkorridoren. I dagsläget finns bara ett tillstånd för skandinaviska flygbolag att ta den snabba vägen till Asien och det är förbehållet SAS. Norwegian har ett flertal gånger påpekat att den typen av avtal, som tecknades när den internationella flygbranschen såg helat annorlunda ut än idag, måste ersättas moderna och gärna bilaterala avtal. 

En ny överenskommelse med Ryssland skulle enligt Norwegian öppna för en mängd nya destinationer vid sidan av de traditionella i Japan och Kina.

– Vi ser möjligheter att flyga från Stockholm till Delhi, Karachi, Calcutta, Mumbai, Islamabad, Lahore Chengdu, Seoul och Osaka. Det är alla realistiska linjer, särskilt om vi slingar dem på olika skandinaviska städer.

– Det finns ytterligare ett antal destinationer som vi når från Stockholm med våra nya B737MAX. Om vi får ett ryskt tillstånd ger det oss kraft att konkurrera med de stora flygbolagen i Mellanöstern. Det är två-tre timmar kortare flygväg över södra Ryssland än via Doha och Dubai, särskilt när det gäller Indien och Pakistan. Det ger samtidigt en reducering av CO2-utsläppen. 

Om rätten till överflygning av Ryssland är ett hinder för expansionen österut, är den föreslagna flygskatten i Sverige ett betydligt större bekymmer. 

– Både skottar och engelsmän vill ta bort skatten, till och med i Norge talar man om att dra tillbaka den. Införs den i Sverige då kan vi tyvärr glömma Arlanda som ny stor hub. Flyg är en global verksamhet. Blir det problem i Sverige flyttar verksamheten någon annanstans. Jag kan tänka mig att man just nu håller tummarna i både Köpenhamn och Oslo för att en flygskatt ska införas. 



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nästan på vägen
Skrivet av Vannis, 2017-03-21 22:52:30
Peking - JFK i 480 kt tar ca 12:20.
Peking - Arlanda - JFK ca 14:35. Lite drygt två timmar extra plus bytet.
Bästa vore att byta i Luleå då det är längre norrut, men inte så väldigt praktiskt...
Gulfstaterna ligger väldigt fel för att flyga motsvarande rutt, speciellt från östra Asien.
Anmäl inlägget
Från
Skrivet av sv Traveler, 2017-03-21 16:24:02
var i Kina? Kina är ju inget litet land.
Anmäl inlägget
Yeah right!
Skrivet av Realist, 2017-03-21 09:40:14
"För resenärer från Asien som ska till Europa eller USA är Arlanda ett lika bra alternativ som Istanbul eller Gulfstaterna, sa Björn Kjos vid ett besök i Stockholm i förra veckan."

Yeah right!
Anmäl inlägget
Jorden är rund
Skrivet av Traveler, 2017-03-21 09:29:00
Det verkar som om Kjos har glömt att jorden är rund. Det tar 10 timmar längre tid att flyga från Kina till USA via Europa, än den kortaste vägen över norra Stilla Havet.
Anmäl inlägget
Oslo bäst
Skrivet av Fleksnes, 2017-03-21 07:55:00
Behöver inte vara särskilt smart för om man ska flyga väster ut så är sista anhalten Oslo och inte Stockholm.

Man kommer längre väster ut om man tankar fullt i Oslo än i Stockholm så enkelt är det! ;-)
Anmäl inlägget
Lugna ner!
Skrivet av baggen, 2017-03-20 19:06:47
Kjoser'n sier det samme i Oslo, i Stockholm og København. Han vil ha støtte fra regjerningene i skandinavia for avtale om bruk av russisk luftrom. Med alle Dreamlinere begynner han å bli desperat for å dette.
Anmäl inlägget
Mange politikere
Skrivet av pf, 2017-03-20 19:01:12
i våre land tror at man redder verden dersom slik avgift innføres. De bør konfronteres med hvor mange nye pax India, Indonesia og Kina genererer for luftfarten hvert år. Da hjelper det ikke med 2-3 % nedgang på kort sikt i Sverige og Norge. Veldig små markeder på verdensmarkedet. Bedre å satse på bedre teknikk som gir langt lavere utslipp, og premiere miljøvennlige fly.
Anmäl inlägget
flygskatt
Skrivet av keso, 2017-03-20 18:38:04
Är helt emot flygskatten, men om regeringen beslutar det.
Låt se om flygbolagen flyttar från Arlanda.
Flygbolagen får ju lägga på skatten på biljetterna.
Se vad som händer.
Vi har inte egen luft I Sverige : vilket vissa tror i regeringen.
Men valda ombud i riksdagen, sluta ta flyget!
Föregå med gott exempel!
Anmäl inlägget
S som tillmötesgår MP
Skrivet av Oscar, 2017-03-20 16:36:26
Tyvärr S som tycker de måste tillmötesgå MP, finns ingen logik i detta som med all MP politik, förhoppningsvis måste det gå igenom riksdagen och då blir det nej, om nu inte S smyger in den i ngn budget.
Anmäl inlägget
Snart slut
Skrivet av Don Cabron, 2017-03-20 14:25:00
Med dagens(20/3) föreslagna skattehöjningar och tidigare förslag, visar vår "komministiska" regering att man menar allvar med sina försök att ta livet Sverige och utblotta dess befolkning..
Anmäl inlägget
Finns det plats?
Skrivet av MH, 2017-03-20 12:58:58
Ett hundratal A380 och lika många B777 plus allt annat en vanlig dag på Arlanda 2030. Det blir till att börja bygga ut då...
Anmäl inlägget
Flott
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2017-03-20 09:14:30
Det blir fint med detta. Flygskatten blir nog aldrig av tror jag.
Anmäl inlägget
Ryssen
Skrivet av Normann, 2017-03-20 08:57:46
Stäng norskt flygrum eller chockhöj avgiften. Kan ryssarna subventionera Aeroflot kan norrmännen göda kjos.
Anmäl inlägget
Sibirienkorridoren
Skrivet av Tim, 2017-03-20 08:46:01
Hur fungerar detta när ex TUIfly Nordic och Thomas Cook flyger ju över Ryssland till/från Thailand etc
Anmäl inlägget
Norwegian och tillstånd
Skrivet av Mr €, 2017-03-20 08:39:52
Kanske lättare att få Ryskt tillstånd om de fyller kabin och cockpit med norska medborgare de betalar lön enligt Norska kollektivavtal?
Anmäl inlägget
Preeclearance
Skrivet av Pilot, 2017-03-20 08:30:29
Införs flygakatten så är miljoner som investerats i preeclearasnce bortkastade pengar. Har Bo Lundgren koll på det?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev