Skriv ut  

Amerikanska flygbolag drar ner på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 mars 2017
Delta och United återkommer till Arlanda i sommar. Men inte med samma kapacitet som tidigare. Konkurrensen från SAS och Norwegian är för hård.

Delta Airlines
Delta Boeing 757

Den 27 maj återvänder Delta som vanligt till Arlanda för sommarsäsongen. I år blir det dock bara fyra avgångar per vecka, en rotation mindre än förra året på rutten till New York. Med en B757-200 i tre klasser ger det 720 stolar ut från Arlanda varje vecka under perioden fram till 4 september. Även United har med Stockholm på flygprogrammet under sommarsäsongen. Från den 6 maj till den 6 september flyger de dagligen med en Boeing 757-200 till New York. Troligen blir det med ny kabininredning och 169 stolar i tre klasser, vilket ger 1 183 stolar varje vecka. Sammantaget flyger de två amerikanska flygbolagen 1 903 stolar i veckan från Arlanda till New York.

Det är en tydlig minskning i kapacitet, år från år, Delta hade ursprungligen tänkt flyga fem rotationer i veckan men sänkte till fyra och båda håller fast vid de relativt små B757-maskinerna. Delta har även aviserat att trafiken till Köpenhamn ska flygas med en blandning av B767-300 och B757-200 och inte som tidigare bestämt, med enbart den större B767-300. 

I första hand är det konkurrensen från SAS och Norwegian som fått de amerikanska flygbolagen att långsamt ge upp Skandinavien. Med priser som i många fall ligger ett steg högre och en flygplanstyp som inte på något sätt kan konkurrera med B787-9 och A330E, krävs det sommarens högsäsong och många amerikanska turister på kryssningar i Europa för att ekvationen ska gå ihop. Det märks också på de resurser som SAS och Norwegian har på New York i sommar: SAS flyger dagligen vilket ger 1 834 stolar ut från Stockholm varje vecka medan Norwegian med fyra avgångar i veckan producerar 1 164 stolar. Något tal om att återigen flyga året runt är inte fråga om, United höll ut längst men slutade för tre år sedan.

Swedavia sätter in den den minskade närvaron av amerikanska flygbolag i ett större perspektiv. Det viktiga är att kapaciteten och antalet linjer ger de volymer som passar efterfrågan från Stockholm..

– Vi har en regelbunden och tät dialog med flygbolagen och de justeringar vi ser nu är inget att oroa sig för. Sedan skulle det naturligtvis vara intressant om American valde att börja flyga på Stockholm igen, säger Ole Wieth Christensen på Swedavia till Flygtorget.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fel, fel, fel...
Skrivet av Raskens, 2017-03-22 16:15:52
Som vanligt är Flygtorget snett ute. UA flög året runt t.o.m. September, 2015, vilket knappast är tre år sedan. Dom har heller ingen ny kabininredning, utan kör på med 15/150, d.v.s. 165 stolar. UA flyger inte på New York, utan Newark, New Jersey. Tröttsamt med alla faktafel.
Anmäl inlägget
SK, UA og DL
Skrivet av pf, 2017-03-22 14:58:26
har nok f.eks ikke bare ARN-NYC v.v. som marked.

Styrken er at de har et sterkt feeder-network på hver side av Atlanteren, det mangler Norwegian.

Men, når antallet USA-flyginger minsker fra ARN, skal det fremdeles investeres ca 480 mill for å ta hånd om US Immigrasjon FØR flyging ?

Det høres, i nuet, meget dyrt ut !
Anmäl inlägget
Varför DL eller UA
Skrivet av Fakta, 2017-03-22 13:35:40
Man spelar nog på att hantera transit trafiken väl. UA på EWR och DL på JFK. Billigare transfer priser.
Anmäl inlägget
Ens seriöst?
Skrivet av T.Okolle, 2017-03-21 18:18:02
Om nu DL och UA gör ett seriöst försök att sno till sig lite pax så övergår det mitt förstånd hur de tänker genom att 1) inte alls vara billigare än konkurrenterna snarare tvärtom. 2) Vem har lust att sätta sig i en gammal 757-200?? Obegripligt....
Anmäl inlägget
Inte många pax
Skrivet av Märsta, 2017-03-21 13:09:54
Det är ju inte många pax att slåss om..........................
Anmäl inlägget
Överkapacitet
Skrivet av Löjligt, 2017-03-21 12:40:42
Bara en tidsfråga innan UA & DL lägger ner!
Det råder ju helt klart överkapacitet denna linje! En så liten marknad som Stockholm - New York kan inte hantera fyra bolag...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev