sas
Trafiken mellan Köpenhamn och Boston är den udda långlinjen i SAS interkontinentala trafik. Den flygs fortfarande med en Boeing 737-700 från PrivatAir sedan den flyttats över från den nedlagda rutten mellan Stavanger och Houston. Det var en ren affärslinje med sikte på oljebranschen men fick ett abrupt slut redan efter ett drygt år tack vare nedgången på oljemarknaden.
Kontraktet med PrivateAir var dock på tre år så istället för att bryta det valde SAS att fortsätta att använda maskinen, först som en andra daglig frekvens till New York och sedan på den helt nya linjen till Boston.
Då, vid starten i augusti 2014 var maskinen inredd med 44 stolar i en enhetlig businesskonfiguration. Den har sedan byggts om och flyger nu på Logan International med 20 stolar i business och 66 i GO.
I höst går dock leasingavtalet ut och SAS arbetar just nu med vad som ska hända, med den inhyrda maskinen men framför allt med trafiken till Boston. Sedan SAS startade linjen till Boston och var första med det från Skandinavien, tog även Norwegian steget in med linjer från både Oslo och Köpenhamn. Det blev dock ett kort försök under sommarsäsongen förra året och just nu finns inga planer på att ta upp de linjerna igen. Däremot ska Norwegian sätta den helt nya Boeing B737MAX8 mellan Bergen och Providence, strax utanför Boston. Men SAS är alltså fortsatt ensamma med trafik från en av de stora huvudstadsflygplatserna till Boston.
Det är en del i de avgöranden som måste till när kontraktet med PrivateAir nu går ut. Av allt att döma vill SAS behålla linjen men ska den fortsatt flygas med en mindre flygplanstyp eller finns det en marknad som håller för en av de stora långlinjemaskinerna? Och i så fall, har SAS kapacitet i flottan till det?
Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
SAS och A320neo
Skrivet av Mr €, 2017-03-27 19:52:25
SAS borde kunna använda sina A320neo's till Boston från STO o CPH och få upp utnyttjandet av dem till 19hrs/dygn. Nu används de som vilken A320 som helst. Även non-stop till östra Canada kan de vara lönsamma på med samma utnyttjande.
|
|
Boston
Skrivet av Thomas, 2017-03-26 17:11:02
Sv ABC,hvilken økonomi? SAS Boston-linje? Antakelig stor förlust.
|
|
Feil
Skrivet av Thomas, 2017-03-26 09:07:22
Denne artikkelen er feil. Nei, det ble ikke med forsøket til Norwegian. De flyr direkte både fra København og fra Oslo i aommerseseonge til Logan Airport i Boston. Med ca 900 stoler i uken, er Norwegian mer enn dobblet så store som SAS på denne linjen.
|
|
Kabinfaktor säger noll om ekonomin.
Skrivet av ABC @ Thomas, 2017-03-25 22:58:43
Och hur ekonomin ser ut lär de aldrig berätta för någon.
|
|
Norwegian
Skrivet av Leif, 2017-03-25 20:49:19
Norwegian startar også direktefly fra Bergen til Providence/Boston, helt sikkert med tilslutningsly fra Sverige og Danmark . Da får man også erfare modrene fly som Boeing 737 Max, og ikke gamle B 737-700
|
|
Hur är kabinfaktorn och ekonomin?
Skrivet av Thomas, 2017-03-23 11:50:44
Någon som har information om hur det går för flighten till BOS? Skulle vara intressant att se kabinfaktor och ekonomi.
|
|
Maskin
Skrivet av Jens, 2017-03-23 10:23:24
Svaret torde vara A321neo.
|
|
OSL-BOS
Skrivet av Jeff Albertseon, 2017-03-23 08:43:28
Feil i artikkelen. Norweigan flyr OSL-BOS også i årets sommersesong.
|
|