Skriv ut  

Konkurrensen på norsk inrikes hårdnar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 mars 2017
Idag går premiärflygningarna för nya flygbolaget Fly Viking. Men redan nu finns planer på ett samarbete med Norwegian och möjligheten att flyga in passagerare till deras linjer på de större städerna.

Idag startar norska Fly VIking de första flygningarna i egen kommersiell regi. Från basen i Tromsö går de första linjerna till Bodö och Hammerfest. I april följer sedan Svolvær och därefter tänker det nya flygbolaget långsamt växa söderut med nya linjer. 

Det är alltså mindre linjer som är i fokus för flygbolaget som just nu använder en Dash-8 med 39 stolar ombord och konkurrenten är därmed i första hand Widerøe. Och det från det bolaget som Ola Giæver som startat Viking kommer ifrån. Han har, liksom Björn Kjos gjort tidigare, talat om att priserna på norsk inrikes är alltför höga och att konkurrensen på de regionala rutterna inte fungerar. Därför profilerar man sig, likt Norwegian, som ett lågkostnadsbolag.

Nu förs också samtal om att inleda ett samarbete mellan de två norska flygbolagen. Norwegian flyger idag på 15 destinationer i Norge, de flesta av dem större städer. En del av dem är i minsta laget för de stora B737-800 som Norwegian har i flottan. En möjlig lösning är alltså att FlyViking, när väl de större Dash-maskinerna kommer, kan avlasta Norwegian på någon av de mindre destinationerna. Men framför allt så har Norge ett stort antal regionala flygplatser och närmare 30 av dem flyger Norwegian inte på. Tanken är att Fly Viking ska anpassa en del av det egna linjenätet så att man kan börja flöda in passagerare till de platser där Norwegian har trafik. Det blir alltså samma modell som Widerøe och SAS arbetat med i långa tider. 

– Jag har haft en serie möten med Norwegian och Björn Kjos om ett liknande samarbete. Det handlar om att Fly Viking och Norwegian ska inrätta rutterna på ett sånt sätt att vi kan skaffa passagerare till varandra, säger Ola Giæver i en intervju med Aftenposten.

Främsta konkurrent till Fly Viking är Widerøe som bygger i princip hela sin verksamhet på att trafikera det så kallade kortbanenätet, alltså små och ibland otillgängliga flygplatser längs den norska kusten. De har tagit den nya konkurrensen på allvar och lägger nu till nya linjer för att stärka den egna närvaron. Men framför allt har man satsat på att börja bygga upp en jetflotta i och med köpet av Embraers helt nya E-Jet E2. Första flygplanen levereras om cirka ett år och ska dels användas till att bygga vidare på det befintliga inrikesnätet och bland att ta upp konkurrensen med SAS och Norwegian på några av de tunga storstadslinjerna. Widerøe räknar med också att jetmaskinerna ska varav efterfrågade som wet-lease till andra flygbolag. 



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev