Skriv ut  

SAS säljer fler slotar på Heathrow

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 mars 2017
Två landningar i London försvinner när SAS än en gång säljer slotar på Heathrow. Men det blir ingen omedelbar förändring. Den ännu okända köparen kan vänta upp till tre år på att börja använda de nya slotarna.

Det är lite drygt två år sedan sist. Då sålde SAS i två omgångar två par slotar på Heathrow, en affär som inbringade 82 miljoner dollar. Det innebar samtidigt att SAS trafik mellan Göteborg och London avvecklades när linjen först flyttade från Heathrow till Stansted och sedan lades ner helt. Samtidigt ökade dock kapaciteten på London i och med att en del av de kvarvarande linjerna flögs med större flygplan.

Nu meddelar SAS att ytterligare två par slotar på Heathrow har sålts. Denna gång ger affären 75 miljoner dollar och ska ses som en del i det finansiella arbetet i flygbolaget. Det kan dock vara en konsekvens av SAS nyligen fälldes för ett olovligt kartellsamarbete kring SAS Cargo. Böterna där motsvarar summan som slotarna inbringar även om SAS hävdar att man ska överklaga domen.

Det blir dock ingen omedelbar förändring av trafiken från Skandinavien till London. Som en del av transaktionen är det överenskommet att SAS ska kunna fortsätta att använda de två slots-paren under en period på upp till tre år. Det gör att det nuvarande antal flygningar ligger kvar på 19 dagliga rotationer. Vilket flygbolag som köpt de två möjligheterna att trafikera London avslöjas inte. Uppenbarligen är det ett flygbolag med en längre planeringshorisont eftersom det kan ta upp till tre år innan de kommer i skarpt läge.

Försäljningen har inte heller något att göra med SAS planer på att etablera en bas i London. Istället är det uteslutande ekonomiska orsaker som ligger bakom och arr ”lönsamheten är tveksam” på den mycket hårt konkurrensutsatta trafiken mellan Skandinavien och London. Även denna gång räknar SAS med att kunna bibehålla de sammanlagda stolskapaciteten på London, bland annat genom att sätta in fler A320neo på de fem linjer som trafikeras: Stockholm, Oslo, Stavanger och Köpenhamn.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Härligt
Skrivet av cph4ever, 2017-03-29 17:20:19
Härligt med alla analytiker och experter som finns tillgängliga på Flygtorget.
Anmäl inlägget
"Slottar"
Skrivet av Boeing, 2017-03-29 12:02:03
Jag är säker på att SAS var informerade, om den återupptagna "kartellavgiften", långt innan media fick tag i den. Pengarna de tidigare fick tillbaka, hamnade med säkerhet i deras gigantiska pengahål. Därför måste de snabbt ha in friskt kapital.
Anmäl inlägget
Om
Skrivet av sv Allmänbildaren, 2017-03-29 11:56:49
det är det enda du kan komma med, då kan du lika gärna hålla tyst!
Anmäl inlägget
Slotstappat T
Skrivet av Allmänbildaren, 2017-03-28 22:45:43
Det heter en slot - men flera slottar. Inte "slotar".
Anmäl inlägget
Lysande för SAS
Skrivet av B, 2017-03-28 15:11:38
Förstår inte vad folk klagar om. SAS får 700 miljoner och kan fortsätta med trafiken i tre år till, lysande affär.
Kanske ökar man på Amsterdam istället som inte är lika konkurrensutsatt som London. Är det lönsammare att flyga dit istället och man får 700 miljoner är det väl Win-Win.
Tror inte det har ngt med kartellaffären att göra, dels är det för nyligen och det är pengar SAS fick tillbaka för något år sedan.
Anmäl inlägget
Pressat?
Skrivet av Andersson, 2017-03-28 13:00:55
Snacka om att kissa i byxorna. Säger en hel del om SAS när dom inte kan gå till banken eller investerarna och be om pengar i dessa lågräntetider. Orsaken är att betala en engångssumma. Sälja slotar som ska generera pengar är ju bara för dumt. Om det nu är en bra idé, varför har man inte gjort detta tidigare? Skulle man inte använda Heathrow som bas snart? SAS verkar bara överleva pga det låga oljepriset.
Anmäl inlägget
sälj av hela skiten
Skrivet av sälj av hela skiten, 2017-03-28 11:15:05
sälj av hela flygbolaget, det är ett kapsejsat skepp som bara väntar på att sjunka till botten... börjar bli så tröttsamt att läsa om "det finansiella arbetet" i bolaget, det är ju bara en tidsfråga innan det blir konkurs... sälj bolaget till lufthansa och rädda det som räddas kan!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev