A380 på väg till Arlanda?

Publicerad den 4 april 2017
Kommentarer
Passagerarströmmarna fortsätter att öka och det möter flygbolagen med att sätta in allt större flygplan. I höst har Arlanda kapacitet att ta emot också A380 och flygplatsen diskuterar nu med minst ett flygbolag om en sådan utveckling.
Airbus 380

Airbus A380

Passagerarökningen på de svenska flygplatserna i allmänhet och på Arlanda i synnerhet fortsätter. Under årets första två månader gick antalet resenärer på Arlanda upp med 9 procent och fortsätter den ökningen så kommer flygplatsen att passera drömgränsen 25 miljoner i år. Passagerarökningen visar sig också i det faktum att flygbolagen sätter in större maskiner på linjerna till Stockholm. Antalet rörelser på Arlanda ökade med 5 procent under januari och februari medan alltså passagerarantalet ökade med nästan det dubbla. Högra kabinfaktor men också större maskiner förklarar den skillnaden.

De större maskinerna gäller inte bara passagerartrafiken. I mitten av april kommer för första gången en B747-8, den senaste och största modellen av den klassiska jumbon till Arlanda i fraktversionen, när Korean Airlines använder den på den ordinarie fraktrutten.
På passagerarsidan är det fortsatt utrikestrafiken som är motorn i trafikutvecklingen, upp tio procent under januari och februari. Lägg till Arlandas ambition att locka till sig ytterligare långlinjer, tillsammans med det faktum att flygbolagen höjer stolskapaciteten utan att öka antalet frekvenser. Då kan investeringen som nu sker för att kunna ta emot de allra största maskinerna bära frukt tidigare än beräknat.
Idag är uppgraderingen av skuldrorna på banorna och radien på taxibanorna klara. Dessutom är flygplatsen säkerhetscertifierad som alternativ för flygplan i storleksordningen A380 och har också vid ett antal tillfällen tagit emot oplanerade landningar med sjuka passagerare. Kvarstår själva terminalutrymmet och gaterna som ska hantera de stora passagerarströmmarna. I dagsläget ligger fokus på att färdigställa två gater med A380-kapacitet. De ska enligt planerna vara klara i oktober-november och anpassningen görs redan nu med minst ett, kanske två flygbolag i sikte.
– Den kund vi diskuterar med vill ha tre finger ut till maskinen, säger en källa till Flygtorget.
Det pekar på att flygbolaget i fråga flyger med tre klasser vilket i så fall förenklar spekulationerna.
– Å andra sidan tror jag att A380 på sikt, när de kommer ut på begagnatmarknaden kommer att dyka upp som chartermaskiner. Den stora trafikökningen ligger på fritidsresandet.
I dagsläget är det tolv flygbolag som flyger med A380 i linjetrafik. Tre av dem, Emirates, Thai och Qatar flyger också på de tre skandinaviska flygplatserna. Emirates är dock det enda flygbolaget med en A380 i trafik på Skandinavien, till Kastrup på linjen från Dubai.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Travelsucked
2017-04-06 08:43

Abu Dhabi är Etihads bas. Och de har idag ca fem eller sex nonstop linjer till USA från Abu Dhabi. Abu Dhabi är en av de få flygplatser som idag redan har US Preclearance. Så just dem skulle inte välja ARN för preclearance.

MJ
2017-04-05 20:00

Jag bor utomlands sen många år tillbaka och det första som slår en när jag hälsar på i Sverige är hur fruktansvärt äckliga toaletterna på Arlanda är. Jag reser en hel del men har aldrig stött på en flygplats med värre toaletter än Arlanda. Jag kan bara hålla med tidigare kommentar att om man vill växa som flygplats kan man börja med att städa och underhålla vad man har

Diavel
2017-04-05 17:58

Ja, Arlanda flygplats är på många sätt en från början dysfunktionel flygplats. Klart att det skulle vara mycket bättre att förlänga Arlandas löjligt korta banor, än på vanlig idiotisk vis att bygga en fjärde bana. Men att göra detta fordrar ett klarsyn som absolut inte finns hos varken Arlandas ledning eller hos ansvariga politiker. Därför fortsätter ARN att vara nordens sämsta större flygplats.

Undrande
2017-04-05 17:54

det som säger att Etihad inte kan flyga via ARN, bara för att Abu Dhabi har pre clearence?

Thai
2017-04-05 14:36

Det mest troliga är att Thai som i flera omgångar anmält intresse för att flyga A380 på Arlanda nu gör slag i saken. Man har mycket högre loadfactor än Emirates.

Ruben
2017-04-05 14:25

Emirates, Ethihad och THAI är alla tre bolag som
kommer från diktaturer och det vill vi inte se om möjligt. Oavsett flygplanstyp!!!

BMA
2017-04-05 12:06

Klarsynta är ni. Är det verkligen inte fler som ser vilken hopplös looser ARN är i jämförelse med ALLA konkurrerande flygplatser.
2500 meter på två banor av tre! Ute i Sverige förlänger flera flygplatser sina banor, men Arlanda planerar istället en fjärde bana. Om 20 år!!! Jösses vilken total kollaps vi drabbats av!

Travelsucked
2017-04-05 11:46

Treklass service. Då är det väl EK och inget annat. det låter befängt att anta, eller ens spekulera i att Etihad har dylika förhandlingar på gång. Abu Dhabi är nämligen redan en US Preclearance flygplats, Dubai är det inte.

sv proffset
2017-04-05 09:57

Det är ankomsten till USA som blir smidig.
Du slipper hela den omständliga processen, när du ska in i landet. Betydligt mindre köer vid avgång Europa, än ankomst USA.

Diavel
2017-04-05 09:37

Arlandas sk. ledning har ingen kontakt med verkligheten. Denna persongrupp intresserar sig inte för drift och underhåll av flygplatsen T5 blir bara allt mer sunkig.
CPH och OSL är mycket fräschare, och dom som jobbar där är inte arroganta Stockholmare..

Ricardo Shilly Shally
2017-04-05 08:55

Tror du missuppfattat det med US preclearance, låter det som. Det är alltså fullständig immigration. Du kommer fram som inrikes ankommande. ESTA, tull ets kommer då att skötas redan på Arlanda. I praktiken blir det sedan en inrikesflight.

Andersemanuel
2017-04-04 22:04

Hoppas Swedavia tar tag i förfallet. Toaletterna är slitna och riktigt äckliga. Gången mellan pirarna var pinsamt sunkig redan för 20 år sedan. Det stinker avlopp längst ut vid gaterna 9- 10. Men det är ju roligare att planera framtiden än att sköta driften..

Simon
2017-04-04 21:04

Thai kommer troligen med 380 i högsäsongen i framtiden

proffset
2017-04-04 20:33

Har man visa waiver program redan som Sverige och flertalet länder i Europa har, då spelar pre clearance inte nån vidare roll. I t.ex. L.A. där jag var nyligen finns det automater för ESTA som gördet smidigare att komma in i USA. Varför tror ni att nästan ingen annan flygplats i Europa är intresserad av preclearance. För att man är klokare i Sverige, knappast!

a380
2017-04-04 20:01

Det blir inga nya långlinjor från ARN, NÄR Regeringens flygskatt har på nått sätt slinkat genom dårornas lekplats AKA Sveriges riksdag

alexander hed
2017-04-04 17:24

Nar A380 introducerades sa sade alla experter att den ar for stor for Arlanda? Idag ser det ut att bli en realitet..i decennier har svenskarna, ett av varldens mest resande folk, varit tvungna att byta for att komma ut i stora varlden..antligen ar SAS fula strypptag pa Aralanda borta..varldens oppnast direkt fran Arlanda?

sv pf
2017-04-04 16:06

största förloraren när ARN fått sitt pre clearence är OSL.

Nisse
2017-04-04 16:04

När ARN fått sitt pre-clearence. Då ändras nog scenariot till Arn’s fördel, när det gäller både Etihad och övrig USA trafik.

Ricardo Shilly Shally
2017-04-04 13:54

Det med AUH-ARN-NYC låter ju inte helt galet. Är det tillförlitliga rykten?

pf
2017-04-04 13:49

Abu Dhabi har i dag pre-clearence til USA.

Resten av innlegget til den som skriver om det sier vel sitt, og sannsynligheten til at Etihad vil via ARN.

Vær glad om de evnt kommer med en A-320…(if range)

Stefan Gustafsson
2017-04-04 12:47

Enligt rykten från Arlanda har etihad förhandlat att trafikera rutten abu dhabi-stockholm-new york med A380 inledningsvis 3ggr/veckan

Ricardo Shilly Shally
2017-04-04 11:41

Etihad kommer nog med en mindre maskin. Men när US Preclearance så blir det nog de som kommer.

Nurre
2017-04-04 10:10

Har du någon källa på att det är EK eller är det en ren spekulation?

Det skulle ju lika gärna kunna vara Etihad som vill öppna en linje där Arlanda är en fifth-freedom med en amerikansk slutdestination.

Förutom det skulle

747-8
2017-04-04 09:52

Boeing 747-8 i fraktversion har redan varit på Arlanda flera gånger.

Inge F. Vidare
2017-04-04 08:40

Sveriges näringslivsfientliga regering kommer att göra allt för att få igenom sin löjliga flygskatt. Detta kommer i sin tur att göra det nästan omöjligt att få flera linjor till Arlanda. Snarare kommer långlinjor att läggas ner från Arlanda

Markus
2017-04-04 08:30

Inte är otippat är det Emirates som vill växla upp med en A380 på Dxb-linjen

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten