Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

SAS-leverantör bygger upp CRJ-flottan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 april 2017
CityJet tar in fler nya CRJ900 i flottan. Det ökar möjligheten att på sikt ta över ännu mer trafik för SAS.

När SAS sålde Cimber till CityJet ingick 11 CRJ 900 i köpet. Det irländska flygbolaget ville dock inte ha de äldre maskinerna utan har successivt fasat ut dem ur flottan. stället utökas den egna flottan med nya CRJ-maskiner. De två senaste, målade i SAS färger, tas i trafik nu under april månad.
 
Redan när CityJet skrev under avtalet med SAS fanns en beställning på sex maskiner plus en option på ytterligare fyra. Den optionen är nu omvandlad till en konkret beställning. Det gör att CityJet nu flyger 12 dussinet jämt av CRJ900 med uteslutande uppdrag för SAS.
 
– CRJ900 har visat sig vara ett extremt pålitligt och populärt flygplan i vår nordiska trafik på uppdrag av SAS. I och med att vi nu bekräftar optionerna får vi en flotta på 22 nya CRJ900 som nu är en nyckelmaskin och ger oss möjlighet att växa när det gäller wetlease-uppdrag, säger Pat Byrne, vd på CityJet.
 
I dagsläget flyger CityJet även wetlease för Air France, ett uppdrag som ska avslutas i november i år. Det friställer ett antal maskiner som då ska ha nya uppdrag. Samtidigt pågår en omfördelning av verksamheten där man minskar antalet egna linjer till förmån för mer uppdragstrafik för andra flygbolag. Målsättningen är 20 procent linjetrafik och 80 procent wetlease.
 
Flygbolaget har idag en nära relation till SAS sedan man tagit över både Blue1 och Cimber och nu alltså har tolv maskiner i skandinavisk och nordeuropeisk trafik. I och med den senaste rockaden bland underleverantörerna, JetTime ut och Nordica in, har antalet ATR72 i trafik minskat från åtta till fyra. Det öppnar för att CityJet kan komma att växa ytterligare och bekräfta positionen som den största underleverantören hos SAS.
 
De tolv CRJ900 i SAS färger flyger i första hand till och från Arlanda och Helsingfors, SAS säger sig inte ha några fasta baser för underleverantörerna. De används i första hand på regionala linjer i Skandinavien, inrikes i Sverige och på en del linjer i norra Europa.
CityJet är idag den största europeiska operatören av CRJ900.





Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv: FO
Skrivet av Andreas, 2017-04-06 10:56:13
Eller skulle det kunna vara något positivt, som att skandinavisk crew i större utsträckning kan få vara lediga när de vill eftersom esterna antagligen inte har rätt att vara lediga över storhelger och under sommaren.
Anmäl inlägget
svFO
Skrivet av Diavel, 2017-04-06 09:19:35
Ja, visst är det social dumping. Men vem bär huvudansvaret för denne olyckliga utveckling, är det lågservice bolag som Ryanair och Norwegian? Ellerär det resenärer som tycker det är rimligt med biljettpriser som t.ex. Sthlm-London för ett par hundra spänn. Allt har konsekvenser, kanske bra att tänka på innan nästa flygbiljett inköp
Anmäl inlägget
Tallin
Skrivet av FO, 2017-04-06 07:39:11
Och nu öppnar de en Tallin bas.
Anställda i Tallin och flyger i Norge & Sverige.
Social dumpning är ett passande ord.
Anmäl inlägget
Fakta koll?
Skrivet av KG, 2017-04-05 13:49:25
Samtliga äldre CRJ flyger ännu för Cimber
Bytet till nyare flygplan innebär inte expansion
Merparten av Cityjets produktion är förlagd till Norge
Anmäl inlägget
CRJ
Skrivet av Johan wallenberg, 2017-04-05 10:22:58
Vad trevligt! Con of operation är lite väl tight eller hur, west air kan nog bevisa detta,Vilket skydd ges till passagerarna med alla utlänskregistrerade operatörer? Mvh Johan
Anmäl inlägget
Dussin
Skrivet av Matematiker, 2017-04-05 09:59:20
12 dussin = 144..........
Anmäl inlägget
Mer?
Skrivet av Andreas, 2017-04-05 09:18:37
12 används i Sverige och Norge. Ytterligare 10 är beställda. Om de ska ersätta 11 gamla i Danmark så låter det väl inte som att CityJet ska flyga mer åt SAS än de redan gör?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev