Flygplatsen i Västerås har haft det motigt det senaste halvåret. WOW ar flyttade linjen till Reykjavik till Arlanda och Nextjets linje till Helsingfors lades ner samtidigt som den aviserade trafiken till Kastrup aldrig kommit igång. Dessutom blev det röda siffror i bokslutet för 2016, minus 64 miljoner.
Trots det har det funnits en uppslutning kring flygplatsen och en tydlig vilja att ha den kvar, bland annat med tanke på de många flygskolorna och samhällsflyget. Västerås spelade även en viktig roll när den stora skogsbranden i Västmanland 2014.
Men nu har Miljöpartiet tröttnat och vill inte längre stötta verksamheten på den tidigare flygflottiljen. Partiet tänker bryta med de övriga tre partierna, Centern, Kristdemokraterna och Socialdemokraterna som är den kvartett som styr i Västerås och ”sätta ned foten och konstatera att någon affärsmässighet inte är möjlig" för flygplatsen. Ett första steg i det arbetet är att inte tillsätta den plats som partiet har i flygplatsens styrelse. Man kommer även att aktivt försöka påverka andra partier att också släppa sitt stöd till flygplatsen. Socialdemokraterna tänker dock inte vika från sitt stöd.
– Jag har full respekt för deras ställningstagande. Vi har en uppgörelse som gäller för denna mandatperiod. Deras ställningstagande är inför nästa mandatperiod. Så vi kommer att jobba tillsammans fram till 2018, säger kommunalrådet Anders Teljebäck (S) i en intervju med svt Nyheter.
Det finns 11 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
4e bana
Skrivet av Tysken & Lisa, 2017-04-07 08:57:10
Fast 4e banan är väl mer en långtidsplan eller? Inget som det finns behov av nu. Däremot finns behovet att förlänga befintliga banor. I alla fall om/när A380 kommer på Arlanda. Sedan har Stockholm ett bra geografiskt läge.
|
|
Fokusera på Arlanda!
Skrivet av Chrille, 2017-04-06 22:00:02
Det finns alldeles för många "Stockholmsflygplatser" i denna region. Lägg all fokus på Arlanda, stäng Västerås för kommersiell trafik, avveckla Bromma och fokusera allt på Arlanda. En fjärde bana behövs däremot inte. Skavsta kan få vara kvar som den sekundära flygplats som den är. Och kan politikerna bli överens någon gång vilken väg de ska gå? Det kan inte vara olika bud var 4:e år som det blir ny regering...
|
|
Sv Britta B
Skrivet av Diavel, 2017-04-06 18:42:50
Arlanda är Nordens sämst planerade och sämst placerade huvudstadsflygplats. All snack om en fjärde bana är et tecken på fortsatt dysfunktionell ledning från Swedavia och intelligensbefriade politiker. Det som skulla behövas är en förlängning av ARN s löjligt korta banor, och att någon som vet hur man driver och utvecklar en flygplats tar över.
|
|
08'or
Skrivet av sv Britta Bratwurst, , 2017-04-06 17:15:49
Är du så korkad, att du tror att det är bara Stockholmare som bestämmer om en 4'e bana. Det är förmodligen alla lantisar. som vi får dras med i regering och riksdag. En 4'e bana är dock onödig. Jag är en 08.
|
|
Gatwick..EN..?
Skrivet av Flygkonsult, 2017-04-06 16:30:31
Ngn nämnde Gatwick. Gatwick är dock en av 6 flygplatser i London-området där det, som de flesta vet, ingår Heathrow, Stansted, Luton, City och Southend Airport m. sammanlagt 6 banor. Plus Farnborough. Håller sen med sign. Ricardo Shilly Shally
|
|
MP
Skrivet av Dr.Watson, 2017-04-06 16:09:37
MP åker ur vid nästa riksdagsval så problemet försvinner.
|
|
På tiden
Skrivet av Vladde P, 2017-04-06 13:39:03
Lägg ner Västerås så kan allmänflyget fortsätta där på egen hand. Ärna kan man också lägga ner, de få militära där gör man mil platta till på ARN. Till sist bygger man ut kapaciteten på ARN så att även Bromma kan få somna in! Gör något seriöst på ARN istället för allt halvdant trams utspritt runtomkring!!
|
|
Storhetsvansinne
Skrivet av Britta Bratwurst, 2017-04-06 12:21:18
08'or!!! Lilla Sthlm ska ha en 4e bana... Gatwick klarar sig med EN...
Snacka om att Solen roterar runt Stockholm enligt många här...
|
|
Underlaget för dåligt
Skrivet av Stor FL, 2017-04-06 10:10:19
Västerås flygplats saknar tillräckligt underlag. Den ligger för långt från Storstockholms-området. Ärna ligger mycket bättre till, har både underlaget och infrastrukturen. Låt Swedavia driva civilflygverksamheten på Ärna såsom den bedrivs i Luleå och Ronneby. Då får Storstockholm tillräcklig kapacitet utan att fjärde banan behöver byggas de närmaste 50 åren.
|
|
Västerås flygplats bör bli stor sthlmsför allmänfl
Skrivet av anonym , 2017-04-06 09:21:44
Lägg ner den tunga kommersiella flygtrafiken i Västerås och låt enbart allmänflyget/samhällsnyttiga vara kvar.
|
|
MP
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2017-04-06 08:44:48
MP står väl knappast för något framtidstänk när det gäller flygtrafik. Häst och vagn är deras melodi.
|
|