Skriv ut  

Sukhoi Superjet till Bromma i sommar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 april 2017
Redan i början av maj får Landvetter besök av den nya flygplanstypen. Men framför allt är det på Bromma som Brussels Airlines sätter in den nya Sokhoi Superjet.

Brussels Airlines
Brussels Airlines

Brussels Airlines har som uttalat mål att bygga upp en enhetsflotta med Airbusmaskiner: A330 på långdistans och A320-familjen i Europa. Därmed försvinner bland annat B737 och Avro RJ-100 ur flottan.

Det har satt fokus på bland annat linjen mellan Bryssel och Bromma som hittills flugits med Avro-maskinerna. De A319 som Brussels flyger med på bland annat Landvetter är ett gränsfall när det gäller Bromma. Den klarar av allt att döma bullergränsen 89 decibel men den korta banan påverkar den maximala vikten vid starterna.

Därför har Brussels Airlines nu valt att använda Sukhoi Superjet på rutten till Bromma. Att det är ett beslut som varit på väg, har Flygtorget rapporterat om tidigare. Enhetsflottan till trots har flygbolaget valt att, likt SAS ta in underleverantörer på sträckor där de egna flygplanen är för stora. BMI och Flybe flyger bland annat Embraer 145 och Q400 men framför allt har man City Jet som har tio Superjet i flottan och är det enda flygbolaget i Västeuropa som flyger modellen. Det öppnar alltså för att sätta in den på Bromma och enligt Brussels Airlines sker det från den 4 juni.

Superjet har en certifierat bullervärde som ligger något över gränsen på Bromma. Det ger vissa restriktioner för startvikten, bland annat ska ett antal av de 98 stolarna ombord flygas tomma. Bromma har ett nära samarbete med flygbolaget och ska kontinuerligt följa upp gränsvärdena.

Det är tidigare än beräknat. Avro RJ100 ska ha lämnat flottan senast i november. City Jet flyger tre Suoerjet för Brussels räkning, målade i flygbolagets färger och de kommer av allt att döma även att sättas in på en del av rotationerna till Landvetter och där omväxla med Airbus-flottan.

Att det nu är klart med Superjet på Bromma innebär också att alla spekulationer om att Brussels trots allt skulle överge Bromma och flytta över till Arlanda, kan avskrivas.

– Vi gillar Bromma, den är en perfekt, småskalig cityflygplats och vi har inga planer på att flytta till Arlanda, slog Geert Sciot, informationschef på Brussels Aielines fast när Flygtorget intervjuade honom i början av året.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dom tystare flygplanen
Skrivet av Flygkonsult, 2017-04-11 12:32:47
De tystare flygplanen som Swedavia tidigare nämnt avser de Bombardier C Series CS100 beställda av BRA som först varit försenade men numera lagda på is fram till att flygskatteförslaget skrinläggs.
Anmäl inlägget
Ännu märkligare
Skrivet av Tom, 2017-04-10 16:24:40
Man undrar när de "tysta" flygplanen ska komma till Bromma flygplats. Swedavia har ju pratat om detta i flera år. Dom kommer iaf inte med Brussels Airlines.
Anmäl inlägget
Matematik
Skrivet av Håkan Svensson , 2017-04-10 15:13:12
Kan man med detta resonemanget då flyga ännu större maskiner på Bromma men med lägre kabinfaktor och på så sätt uppfylla kraven med friserade siffror.
Anmäl inlägget
Rysska flygplan
Skrivet av Micke, 2017-04-09 13:57:11
Apropå rysska flygplan, finns fortfarande gamla sovjetiska Il 62 och Tu 154 i kommerciell drift, någon som vet?
Anmäl inlägget
Det är väl enkelt...
Skrivet av Biggles, 2017-04-09 08:20:12
Med lägre startvikt behöver man inte dra på motorerna riktigt lika hårt och då hålls bullret nere.
Anmäl inlägget
Bäst i världen
Skrivet av @Fakta, 2017-04-08 13:08:15
Det enda man är bäst i världen på är dubbelmoral och att sätta nya rekorder i skattetryck
Anmäl inlägget
Vilken insikt har stockholms politiker
Skrivet av Fakta, 2017-04-07 13:26:59
Det är helt otroligt att detta sker, vad vet politiker om detta flygplan?
1 Det får inte flyga på Londons city flygplats, pga prestanda, buller samt underlaget för start och landnings beräkningar som inte följer alla krav en EASA.

Det finns mycket att granska runt detta flygplan, det har haft flygförbud i Mexico, Ryssland och Irland.

Med allt som finns runt flygplanet, hur kan ett sämre flygplan få komma till BMA, politiker läs på ,vi som ska vara bäst i världen på miljö, och säkerhet.
Anmäl inlägget
Vilken insikt har stockholms politiker
Skrivet av Fakta, 2017-04-07 13:25:26
Det är helt otroligt att detta sker, vad vet politiker om detta flygplan?
1 Det får inte flyga på Londons city flygplats, pga prestanda, buller samt underlaget för start och landnings beräkningar som inte följer alla krav en EASA.

Det finns mycket att granska runt detta flygplan, det har haft flygförbud i Mexico, Ryssland och Irland.

Med allt som finns runt flygplanet, hur kan ett sämre flygplan få komma till BMA, politiker läs på ,vi som ska vara bäst i världen på miljö, och säkerhet.
Anmäl inlägget
Gränsvärdena
Skrivet av Rider, 2017-04-07 11:05:52
Vad kul med en ny flygplanstyp!

Väldigt skrattretande att man ska ha ett antal stolar tomma på grund av buller. Då blir det ju ännu mer koldioxidutsläpp per passagerare. Det är alltid intressant att se hur dessa kontorsnissar inte kan se längre än till pappret och inte bredare än papprets marginaler. Sen vad det blir i slutändan skiter man fullständigt i!

Mvh / Ung tjurig gubbe

Anmäl inlägget
Märkligt
Skrivet av MH, 2017-04-07 10:40:48
Märkligt att man accepterar att gränsvärdet gällande buller överskrids.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev