Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Danska staten kan bli största ägare i SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 april 2017
Säljstoppet är nu slut. Det gör det möjligt för svenska staten att fortsätta utförsäljningen av de egna aktierna i SAS. Genomförs de blir den danska staten snabbt största ägare i det skandinaviska flygbolaget.

I dagsläget är Svenska staten största ägare i SAS med 17,1 procent av de röstberättigade aktierna. Så sent som i oktober förra året var den summan 21,3 procent men då sålde svenska staten 4,2 procent av innehavet, en affär som inbringade 214 miljoner kronor. Samtidigt sålde norska staten 2,8 procent och är nu nere på 11,4 procents ägande. Det innebar att det skandinaviska statliga ägandet i SAS minskade med 8,6 procent. Danska staten sålde inte vid det tillfället utan har kvar sin andel på 14,2 procent.

I ett pressmeddelande skrev regeringen då att ”Svenska och norska staten bedömer att SAS långsiktigt kommer att stärkas av en förändrad ägarstruktur som innebär ett minskat statligt ägande. Försäljningen är ett första steg i en successiv och ansvarstagande avyttring av den svenska och den norska statens ägande i SAS.” 

Trots den tydliga signalen lovade svenska staten att inte sälja fler aktier under en period på 180 dagar. Men den tidsfristen håller nu på att gå ut. Det kan alltså öppna för en försäljning av ytterligare delar av det svenska innehavet. Skulle regeringen göra allvar av den möjligheten räcker det med en försäljning på tre procent för att Danmark för första gången ska bli största ägare i SAS. Det krävs inte att danska regeringen köper några nya aktier utan det räcker med att man sitter kvar på det egna innehavet av 14,2 procent.

Men skulle en ny försäljning av svenska eller norska aktier bli av, kan Danmark också bestämma sig för att utöka sitt ägande. Det har bland andra en av de stora fackföreningarna på Kastrup, 3F som organiserar markpersonal på flygplatsen, tidigare krävt. Det bygger på det faktum att SAS i sig är en stor arbetsgivare i Danmark men också att SAS med närmare 40 procent av trafiken på Kastrup är det största flygbolaget på flygplatsen. Tillsammans är de en av de största och viktigaste arbetsgivarna i Danmark.

Vid försäljningen i oktober förra året var det uteslutande privata investerare som köpte poster i SAS. Det lär också vara de som är målgruppen vid en eventuell ny försäljning. Samtidigt har dock både svenska och norska regeringen bundit ris kring värdet på aktien. I Norge är flygskatten redan införd och i Sverige kan den bli verklighet den 1 januari nästa år. Ledningen för SAS har varnat för att den i så fall tydligt kommer att påverka verksamheten i flygbolaget.





Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda
Skrivet av keso, 2017-04-13 20:33:15
Ok, sälja Till Danska staten; Men jag bor 20 mil närmre CPH än Arlanda; men då jag flyger ALDRIG från CPH, långlinjer; Väljer Arlanda!
Alltid gjort!
Gillar ej CPH Airport!
Anmäl inlägget
Vad många redan känt.
Skrivet av Pilsen, 2017-04-13 16:58:19
Det starkaste inflytandet har danskarna
haft iallafall bland kabinpersonalen.
Anmäl inlägget
Vad
Skrivet av sv VD'n, 2017-04-11 19:23:05
är långlinjor för något. Jag vet vad långlinjEr är.
Anmäl inlägget
Når danskene for sin vilje,
Skrivet av pf, 2017-04-11 18:04:52
åpner vel SAS for tobakksrøkning ombord.

Det er danskt det !
Anmäl inlägget
Never ARN
Skrivet av VD'n, 2017-04-11 13:47:52
Sydsvensk näringsliv är helt beroende av ett starkt SAS och Kastrups flygplats. Därför borde svenska staten sälja resterande SAS aktier. Arlanda bir aldrig nåt stor hub för SAS. När vänsterregeringens flygskatt blir en realitet kommer fler långlinjor flyttas från ARN till CPH
Anmäl inlägget
Sorgligt och så fritt från framtidstro
Skrivet av L, 2017-04-11 12:32:59
Långsamt blir SAS allt mindre vårt eget gemensamt ägda flygbolag.
Långsamt blir ett tidigare stort skäl allt mindre att flyga med SAS.
Det tycker jag är tråkigt. Om bolaget blir ännu ett av alla privata bolag varför ska man då prioritera att flyga med det?
Anmäl inlägget
Dyrt för Danmark
Skrivet av Stor FL, 2017-04-11 11:22:02
Sverige och Norge har under lång tid hållit SAS och Danmark under armarna. Danska staten och dess arbetsmarknad har stöttats av Sverige och Norge genom deras ägande i SAS. För Sverige och Norge är det bättre att sälja sina aktier i SAS och låta Danmark klara sig själv. Våra skattepengar kan användas till annat än att bidra till danskt välstånd.
Anmäl inlägget
Cph
Skrivet av Pelle, 2017-04-11 11:13:52
Då ser vi dansk ny vd och hk i Cph? Tack och god natt SAS.
Anmäl inlägget
Sälj
Skrivet av Diavel, 2017-04-11 09:22:01
Alla statligt ägda aktier bör så smånigom säljas, detta gäller alla tre staters aktier. Detta för att säkra SAS överlevnad på sikt. En ny stor Investor kan då säkra bolagets framtid.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev