Skriv ut  

SAS: Vi tänker inte kopiera Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 april 2017
Två utländska baser räcker. SAS tänker inte kopiera Norwegians långlinjenät från Gatwick och Barcelona. Men det hindrar inte att SAS räknar med att öppna fler långlinjer, både väster- och österut.

De två SAS-baserna i London och Spanien ska enligt planerna vara i drift under fjärde kvartalet i år. Därifrån ska de flyga turnaround till destinationer i de tre skandinaviska länderna. Men några andra flygningar är det inte tal om, enligt Eivind Roald, CHief Commercial Officer på SAS. 

– Nej, vi tänker inte kopiera Norwegian och börja flyga linjer som till exempel Paris – New York eller Barcelona – London. Det är inte den vägen vi ska gå, säger han i en intervju med den amerikanska tidningen USA Today. 

Det innebär dock inte att SAS har lagt långlinjeplanerna på is. Tvärtom. Och det är en expansion som ska ske successivt, när utvecklingen av single-aisle-flottan har kommit en bit på väg. I dagsläget är SAS mitt i infasningen av de nya Airbus A320neo, en process som ska pågå i ytterligare två år innan alla 30 är på plats. Men det finns planer på att omvandla en del av de maskinerna till den nya A320neoLR, en maskin med kapacitet att flyga kortare interkontinentala rutter. SAS utvärderar även Boeings nya B737MAX-familj och de versioner som kan flyga längre sträckor. 

Med den typen av maskiner i flottan ger det kraft att konkurrera också på de sträckor som traditionellt varit ”vanliga” långlinjer.

– För oss gäller det att bestämma hur vi ska tackla den typen av konkurrens. Vi försöker att positionera vårt flygbolag i ett annat sorts segment bland dem som flyger ofta, minst fem gånger per år, oavsett om det gäller tjänste- eller semesterresor, fortsätter Eivind Roald.

Under det senaste året har SAS, bland annat i och med öppnandet av de nya linjerna till Miami, ökat kapaciteten på långlinetrafiken med cirka 400 000 stolar på årsbasis. Det är den största expansionen i flygbolagets 70-åriga historia. Den ska nu, enligt Eivind Roald, fortsätta när den nya generationen A320 och B737MAX är på plats.

– Vi ser en potential att etablera fler linjer från Skandinavien till USA’s östkust och till Indien och Iran.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

737-10
Skrivet av Mr €, 2017-04-19 14:57:02
737-10 kommer, med sin lägre vikt och mindre kroppstvärsnitt blir den billigast för flygbolagen för dessa relativt korta flygningar, flyger konkurrenten också 737 blir lägsta pris avgörande. https://leehamnews.com/2017/03/06/boeing-soft-launch-737-max-10/
Anmäl inlägget
Korrektion
Skrivet av Boeing, 2017-04-19 14:30:45
MAX 10 finns inte ännu. Färdigdesign ej klar.
Beräknas färdigdesign i slutet av 2017.
Sorry!
Anmäl inlägget
737MAX
Skrivet av sv Diavel, 2017-04-19 12:57:39
är även bränslesnålare, än A321 neo LR.
"Money talks"
Anmäl inlägget
MAX 10
Skrivet av Boeing, 2017-04-19 12:55:15
finns inte, och kommer inte att finnas!
MAX 9's förstaflygning var 12/4-17.
@Pilot, kolla Boeing.com för att få lite branschkännedom.

http://www.boeing.com/commercial/737max-9?utm_source=email&utm_campaign=bca-737max%20%7C%20max9-firstflight&utm_medium=emaildatabase&utm_content=var%3A%20emailreminder%20%7C%20date%3A%202017-04
Anmäl inlägget
737-10 och SAS
Skrivet av Mr €, 2017-04-19 11:55:25
SAS kan använda 737-10 med dess relativt korta räckvidd, inga containers, trånga kabin och låg driftskostnad per pax/km på huvudstadstriangeln där massiva mängder tjänstemän flyger över dagen utan incheckat bagage. De fungerar även bra som sommarchartermaskiner där pris avgörande. Dock är A321neo mera flygplan och flexibel men kostar därefter, samt man konkurrerar i huvudsak med Norwegian med sina 737-8'or och 737-800.
Anmäl inlägget
Max10
Skrivet av Pilot, 2017-04-19 10:58:11
MAX 10 har väl ännu samer range än MAX 8 ?
SAS kan ju göra som förut och bygga om sina nya maskiner, att uppfinna hjulet på nytt så att säga. De har bra erfarenheter av det sedan tidigare
Anmäl inlägget
737Max
Skrivet av Diavel, 2017-04-19 08:50:57
är inte på något sätt likvärdigt med A 321 neo LR. Enda anledningen att överväga B737 Max skulle vara priset
Anmäl inlägget
SAS och intercont
Skrivet av Mr €, 2017-04-19 08:32:19
SAS skulle kunna använda A321neoLR för flygningar till Urumqi i Västra Kina och låta pax spridas ut över hela Kina via inrikes morgonavgångar. SAS kunde få 737-10MAX billigt som launch Customer och köra huvudstadstriangeltrafiken med dem samt några 737-8 för bizness Europatrafik tex 8-12 av varje och man kan "knö in pax" tex 737-8 GOT till EWR. Funkar nog också på Bergen, Trondheim, Billund, Åhus, Åbo till EWR om man får slot'ar. SAS skulle nog tjäna mera på hotellen man sålde än flyga pax?
Anmäl inlägget
Nordiskt flygbolag
Skrivet av Anonym , 2017-04-18 20:00:16
SAS borde gå samman med Finnair och Icelandair och bilda Nordic Airlines System (NAS)
Anmäl inlägget
Senaste nytt.
Skrivet av SAS, 2017-04-18 19:54:26
SAS överväger starkt 737MAX
Anmäl inlägget
Du har "bare" et annet problem, KA,
Skrivet av pf, 2017-04-18 18:42:45
land som Kina setter et tak på antall frekvenser også. Hvilket ikke gjør det lettere for Norwegian.
Anmäl inlägget
Vingklippt DK fack
Skrivet av Cph4ever, 2017-04-18 18:16:07
#Trött.....det danska facket är vingklippt för längesedan och är numera lika uddlösa som sina svenska och norska kollegor.
Anmäl inlägget
Webben
Skrivet av Cristoffer, 2017-04-18 17:18:26
Ett flygbolag som inte äns kan få till en fungerande webbsida kanske ska ta det lite lugnt med expansionsplanerna
Anmäl inlägget
Styrelse
Skrivet av Trött, 2017-04-18 15:33:21
Det verkar som om många tror att SAS styrelse och högsta ledning endast består av svenskar.
Det är en nordisk blandning.
Problemet är att det inte går att komma överens om något, utan danska facken's medgivande.
Anmäl inlägget
SAS bör göra enligt följande
Skrivet av MH, 2017-04-18 14:37:18
Skippa A350-900 och beställ A330-900, då får SAS tolv A330-900 för samma prislapp som åtta A350-900.
Skifta 10st A320neo till 10st A321neoLR. Vad väntar SAS på???
Anmäl inlägget
Öster
Skrivet av KA, 2017-04-18 13:39:57
Med Norwegians problem att få tillstånd till trafik österut krävande flygning över Sibirien, är det nu dags för SAS att öka i ostlig riktning för att ta få bättre grepp om denna marknad innan Norwegian slutligen kanske får detta.
Anmäl inlägget
A350
Skrivet av Oskar, 2017-04-18 13:13:30
Och passa på att nyttja de 6 optionerna på A350, och ta dem som -1000 modellen. Sedan undrar jag vad som hände med de 11 optionerna på A320NEO de hade?
Anmäl inlägget
Kanada
Skrivet av Intern, 2017-04-18 10:24:49
Vi håller på att öppna baser i Kanada. Jag vet det. Bolaget anställda har varit på besök i bland annat Toronto och Vancouver för att köpa slotar för att uppstarta resor dit
Anmäl inlägget
Kopiera?
Skrivet av Leif, 2017-04-18 09:29:51
Ha ha, SAS kopierer Norwegian i nesten ett og alt. Destinasjoner, organisering etc etc etc.
Anmäl inlägget
Agera, då!
Skrivet av Diavel, 2017-04-18 09:13:20
SAS största problem är att styreelsen och dagliga ledningen är våldsamt handikappad av svensk "konsensus tänk" Där alla måste vara helt överens ellers sker inga beslut. Därför är det våldsamt svårt att få igenom nånting alls. Och ofta blir saker och ting för lite för sent. Därför kära SAS se nu till att ta i ordentligt en gång för alla och beställ A321 neo LR och några A330-900 neo föränn det blir allt för lång väntan på leverans.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev