SAS: Vi tänker inte kopiera Norwegian
Publicerad den 18 april 2017Kommentarer
737-10 kommer, med sin lägre vikt och mindre kroppstvärsnitt blir den billigast för flygbolagen för dessa relativt korta flygningar, flyger konkurrenten också 737 blir lägsta pris avgörande. https://leehamnews.com/2017/03/06/boeing-soft-launch-737-max-10/
MAX 10 finns inte ännu. Färdigdesign ej klar.
Beräknas färdigdesign i slutet av 2017.
Sorry!
är även bränslesnålare, än A321 neo LR.
“Money talks”
finns inte, och kommer inte att finnas!
MAX 9’s förstaflygning var 12/4-17.
@Pilot, kolla Boeing.com för att få lite branschkännedom.
SAS kan använda 737-10 med dess relativt korta räckvidd, inga containers, trånga kabin och låg driftskostnad per pax/km på huvudstadstriangeln där massiva mängder tjänstemän flyger över dagen utan incheckat bagage. De fungerar även bra som sommarchartermaskiner där pris avgörande. Dock är A321neo mera flygplan och flexibel men kostar därefter, samt man konkurrerar i huvudsak med Norwegian med sina 737-8’or och 737-800.
MAX 10 har väl ännu samer range än MAX 8 ?
SAS kan ju göra som förut och bygga om sina nya maskiner, att uppfinna hjulet på nytt så att säga. De har bra erfarenheter av det sedan tidigare
är inte på något sätt likvärdigt med A 321 neo LR. Enda anledningen att överväga B737 Max skulle vara priset
SAS skulle kunna använda A321neoLR för flygningar till Urumqi i Västra Kina och låta pax spridas ut över hela Kina via inrikes morgonavgångar. SAS kunde få 737-10MAX billigt som launch Customer och köra huvudstadstriangeltrafiken med dem samt några 737-8 för bizness Europatrafik tex 8-12 av varje och man kan “knö in pax” tex 737-8 GOT till EWR. Funkar nog också på Bergen, Trondheim, Billund, Åhus, Åbo till EWR om man får slot’ar. SAS skulle nog tjäna mera på hotellen man sålde än flyga pax?
SAS borde gå samman med Finnair och Icelandair och bilda Nordic Airlines System (NAS)
SAS överväger starkt 737MAX
land som Kina setter et tak på antall frekvenser også. Hvilket ikke gjør det lettere for Norwegian.
#Trött…..det danska facket är vingklippt för längesedan och är numera lika uddlösa som sina svenska och norska kollegor.
Ett flygbolag som inte äns kan få till en fungerande webbsida kanske ska ta det lite lugnt med expansionsplanerna
Det verkar som om många tror att SAS styrelse och högsta ledning endast består av svenskar.
Det är en nordisk blandning.
Problemet är att det inte går att komma överens om något, utan danska facken’s medgivande.
Skippa A350-900 och beställ A330-900, då får SAS tolv A330-900 för samma prislapp som åtta A350-900.
Skifta 10st A320neo till 10st A321neoLR. Vad väntar SAS på???
Med Norwegians problem att få tillstånd till trafik österut krävande flygning över Sibirien, är det nu dags för SAS att öka i ostlig riktning för att ta få bättre grepp om denna marknad innan Norwegian slutligen kanske får detta.
Och passa på att nyttja de 6 optionerna på A350, och ta dem som -1000 modellen. Sedan undrar jag vad som hände med de 11 optionerna på A320NEO de hade?
Vi håller på att öppna baser i Kanada. Jag vet det. Bolaget anställda har varit på besök i bland annat Toronto och Vancouver för att köpa slotar för att uppstarta resor dit
Ha ha, SAS kopierer Norwegian i nesten ett og alt. Destinasjoner, organisering etc etc etc.
SAS största problem är att styreelsen och dagliga ledningen är våldsamt handikappad av svensk “konsensus tänk” Där alla måste vara helt överens ellers sker inga beslut. Därför är det våldsamt svårt att få igenom nånting alls. Och ofta blir saker och ting för lite för sent. Därför kära SAS se nu till att ta i ordentligt en gång för alla och beställ A321 neo LR och några A330-900 neo föränn det blir allt för lång väntan på leverans.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten