Skriv ut  

Fortsatt sparande målet för SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 april 2017
Flexibilitet, det är nyckelordet när SAS fortsätter att anpassa kostnaderna. Det kan bland annat innebära att anställningsformerna anpassas till olika säsonger. Det skapade rubriker men är egentligen inget nytt, säsongsanställningar har länge varit en tradition i flygbolaget.

SAS Winglet 330
SAS

SAS vd Rickard Gustafson intervjuades nyligen av den amerikanska nyhetssajten Bloomberg. Fokus i samtalet var de fortsatta besparingar som SAS arbetar med och som innebär att man överväger ”hundratals olika initiativ” för att möta den allt brutalare konkurrensen. Nyckelordet är flexibilitet vilket bland annat tagit sig uttryck i etableringen av AOC i Storbritannien och Spanien. En annan av de många vägar som man funderar över, är att anpassa bemanningen, både i luften och på marken till olika säsonger. Fritidsresandet är en växande marknad och SAS har ökat utbudet och lanserat nya sommarlinjer till bland annat Lissabon, Pristina och Malta. Det gör i sig sommaren till den period då SAS flyger mest och utnyttjar merparten av kapaciteten medan vinterhalvåret inte kräver lika mycket personal. Det öppnar för möjligheten att anpassa personalstyrkan till de olika säsongsvariationerna.

– Vi ser över möjligheten att man arbetar heltid under sommaren och deltid i lågsäsong, sa Rickard Gustafsson till Bloomberg. 

Det var en utsaga som omedelbart skapade rubriker trots att det inte finns några konkreta förslag i den vägen.

– Vi utreder mängder av olika alternativ och fortsätter med det under första halvåret i år. Sedan kan en del av dem omvandlas till konkreta åtgärder och de presenteras sedan under tredje eller fjärde kvartalet i höst. Men i dagsläget är ingenting klart, säger SAS presschef Fredrik Henriksson till Flygtorget.

SAS har under senaste året minskat antalet heltidsanställda med cirka 650 personer till idag drygt 10 500 heltidsanställda. En eventuell säsongsanpassning av arbetet gäller i så fall inte bara den flygande personalen utan även de som jobbar på marken och med administrativa uppgifter. Det är i sig heller inget nytt. De så kallade ”sommarfåglarna” är ett välkänt begrepp inom SAS och ett namn för den personal som togs in för att fylla kapaciteten under de hektiska sommarmånaderna.

– Vi behöver alltid göra mer. Efter ett par år måste man höja ribban och hitta nya vägar när det gäller att skära kostnader. Det är där vi är just nu, sa Rickard Gustafson till Bloomberg.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygtid
Skrivet av Pellet, 2017-04-22 18:43:54
Vi flyger närmare 900h per år. Ska sas lyckas ändra FTL? Haha
Anmäl inlägget
@vakna - sluta drömma
Skrivet av Rengren, 2017-04-22 14:19:24
SAS problem finns i höga kostnader som beror på lågt utnyttjande av befintlig flygpersonal (höga lönekostnader/ lågt antal timmar i luften jämfört med DY/EW). Adm. har också ett högt kostnadsläge men utgör högst en tiondel av totala kostnaderna för flygpersonal.
Långdistans i SAS kostar extremt mycket/ flygkilometer jämfört med DY/EW. Lönenivåer är inte allt men bli inte förvånad om krav på arbetstider kommer att skruvas upp.
Anmäl inlägget
@Rengren
Skrivet av Vakna, 2017-04-21 21:47:35
Det spelar ingen roll om det inkluderar handling eller inte. 10st admin per flygplan är för mycket när konkurrenterna har i snitt 3st, det är orimligt och inte försvarbart. Att de flygande inte producerar tillräckligt är BS, det jobbas max.. Ge det några månader till så kommer vi få se vart det, till slut, kommer att skalas härnäst. Om man ser vad som skrivits i media så tror jag RG insett vart det är bolaget blöder.. och jag tror att de är de flygande som kommer att kunna sova bäst framöver.
Anmäl inlägget
Red handling
Skrivet av Pilot, 2017-04-21 00:37:17
Norwegian har egen handling i Spanien och LGW, även JFK om jag inte minns fel? Faktum är att red handling utökar. Kan norwegian ha billig egenhandling borde SAS också kunna ha det. SAS handling har för många mellanchefer. Blårockarna måste bort.
Anmäl inlägget
Produktiviteten avgörande
Skrivet av Rengren, 2017-04-20 12:15:56
Om man jämför SAS , Norwegian och Easyjet när det gäller "administration" är det inte "fair" att också räkna in alla anställda i SAS handlingbolag i CPH, OSL och ARN. Norwegian och Easyjet köper tjänsterna externt. Däremot har SAS usel produktivitet när det gäller flygande personal (piloter och kabinpersonal) som tynger.
Anmäl inlägget
Jobb
Skrivet av Flygfarare, 2017-04-20 01:25:10
Jag säger inte att jag skulle klara av jobbet dom de flesta gör på Frösunda, men jag är säker på att de inte skulle klara av mitt!! Någonskall flyga maskinerna, antingen jag eller Ulla från Frösunda. Poängen är att vi båda behövs inte. Kan easy jet slimma så MÅSTE sas göra det med.
Anmäl inlägget
Adm personal ses som problemet
Skrivet av Dag, 2017-04-19 17:41:17
Klassisk strid mellan flygande personal och adm.
Men sätt piloterna bakom skrivbordet eller cabin crew ev. Om ni tror att de kan ersätta...
Anmäl inlägget
Admin personer
Skrivet av Arg Aktieägare, 2017-04-19 14:29:53
Även om SAS plockar bort alla kostnader för flygande personer har SAS fortfarande högre kostnader än Norwegian, Ryanair och Easy jet.
Varför har SAS så stora overhead kostnader RG?
Anmäl inlägget
Byråkratiet
Skrivet av Diavel, 2017-04-19 12:58:22
På SAS är fortfarande aldeles för tungt. Det tar aldeles för lång tid att fatta beslut. Att reducera i admin. borde vara prio. no. 1 för RG
Anmäl inlägget
Frösundavik
Skrivet av Pelle, 2017-04-19 11:00:00
SAS har tio administrativa personal per flygmaskin, East jet har tre?
Där har ni utmaningen, börja i rätt ända!!!
Anmäl inlägget
spara
Skrivet av thomas, 2017-04-19 08:57:17
på Malmö Aviation är det tvärtom, på somrarna försvinner pengarna som tjänats in under året
har man valt fel flygplanstyp då?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev