Skriv ut  

SAS startar ny linje utanför Skandinavien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 april 2017
Ett första steg utanför Skandinavien. Det blir verklighet när SAS startar trafik mellan två destinationer som inte involverad någon flygplats i Sverige, Norge eller Danmark.

SAS flyger till och från de tre skandinaviska länderna. Det är utgångspunkten för linjenätet. Även de nya etableringarna med baser i Storbritannien och Spanien ska, enligt planerna, enbart ha trafik på Sverige, Norge och Danmark.

Men i höst startar SAS en linje uteslutande i ”tredje land” när trafiken mellan Helsingfors och Malaga drar igång. 

– Malaga är en av de mest efterfrågade linjerna och vi har ett stort antal passagerare som redan idag reser från Helsingfors till Malaga via Stockholm. Nu kan de istället flyga direkt, säger Fredrik Henriksson, SAS presschef till Flygtorget. 

Satsningen är en del i SAS strategi på att öka närvaron på lesiure-marknaden. I sommar ökas antalet stolar med 390 000 från Skandinavien till de fyra största destinationerna, Spanien, Italien, Grekland och Kroatien. Den nya linjen från Helsingfors drar dock inte igång förrän den 4 november i höst med en avgång i veckan och på årets runt-basis. Den ska flygas omväxlande med en A320 och en B737-800.

Trafiken blir en direkt konkurrent till Finnair som i dagsläget har en egen daglig direktlinje mellan Helsingfors och Malaga och på somrarna lägger in ytterligare en avgång i veckan. Till skillnad från Finnair som flyger en sen kväll/natt-rotation har SAS tidtabell med avgång på morgonen och retur på kvällen.

I och med den nya linjen flyger SAS tio avgångar från alla fyra nordiska länder till Malaga. Det finns dock inga officiella planer på att starta fler linjer utanför Skandinavien.

- Det här är en enskild linje och det ska inte dras för stora växlar på det. Skandinavien är vår primära marknad.  



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kan man si at artikkel er
Skrivet av pf, 2017-04-25 11:04:33
postivt feil ?

SAS har tidligere fløyet f.eks lange ruter med mange stopp interkontinentalt, og de hadde stort sett trafikale rettigheter mellom de. Stoppene lå utenfor Skandinavia. Eksempel CPH-PRG-ZRH-LIS-GIG-VCP-SCL v.v.

Anmäl inlägget
Cypern
Skrivet av AS60, 2017-04-25 10:30:08
Varför inte flyg till LCA?
Anmäl inlägget
@Åke
Skrivet av Hm, 2017-04-25 10:05:16
Full service
Skrivet av Suck, 2017-04-24 13:09:40
Full servicebolaget sas har ingen bemannad ankomstsercive sena kvällar. Ankom till ARN igår och såg att pax själva var tvinga att lista ut hur man anmäler förlorat bagage på en skärm!
Till och med Menzies hade bemannad ankomstservice?!
Är det denna service SAS erbjuder man får när man betalar för att flyga star aliance "fullservice bolag"? WTF!
Anmäl inlägget
Sas=norwegian
Skrivet av Åke, 2017-04-25 09:11:10
Fatta att SAS är ett lågkostnadsbolag numera och inte ett dugg olikt Norwegian!!!
Anmäl inlägget
Sen kan jag
Skrivet av Jervejint, 2017-04-24 19:16:56
SAS skall ju givetvis flyga pax från Mesopotamien till Arlanda. Garanterat fulla flyg bägge vägarna. Flyktingar hit på egen bekostnad å flyktingar i retur på Statens bekostnad..
Anmäl inlägget
sv. pf
Skrivet av Diavel, 2017-04-24 18:36:30
Du kan ha rätt i att SAS fikande byråkrater har svårt att tänka nytt. Men behöver du dra in lågservice bolaget " Norwegian" in i den här tråden också Aktiekursen för NAS fortsätter neråt, fyi.
Anmäl inlägget
byråkrater, og deres kafedrikkende
Skrivet av sv pf, 2017-04-24 18:04:11
"byråkrater, klarer dårlig å tenke utenom boksen".
Ja, du vet väl av egen erfarenhet.
Anmäl inlägget
Malta
Skrivet av sv Ubbe,, 2017-04-24 18:02:00
Vem har talat om Malta? Det går väl att slinga en kärra t.ex STO-HEL-AGP-HEL-STO. Det är väl knappast "rocket science".
Anmäl inlägget
SAS, og deres kafedrikkende
Skrivet av pf, 2017-04-24 15:37:33
byråkrater, klarer dårlig å tenke utenom boksen.

Et annet flyselskap her oppe i nord ser f.eks et potensiale i inntil 70 fly i Argentina. Samt linjer til/fra landet.

Riktignok har SAS hatt et stort rutenett fra Hamburg, men det var på slutten av 50-starten av 60-tallet.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Ubbe, 2017-04-24 14:14:55
Ferry flyga in en tom kärra till HEL.
Flyga till malta T/R
Ferryflyga hem igen?
Låter ju inte som ngn moneymaker direkt!?
Även tomma flygplan kostar ju pengar att flyga......
Anmäl inlägget
Full service
Skrivet av Suck, 2017-04-24 13:09:40
Full servicebolaget sas har ingen bemannad ankomstsercive sena kvällar. Ankom till ARN igår och såg att pax själva var tvinga att lista ut hur man anmäler förlorat bagage på en skärm!
Till och med Menzies hade bemannad ankomstservice?!
Är det denna service SAS erbjuder man får när man betalar för att flyga star aliance "fullservice bolag"? WTF!
Anmäl inlägget
Copy cat SAS
Skrivet av Leif, 2017-04-24 12:34:49
Klarer SAS å komme opp med en eneste idé selv? Norwegian flyr hver dag mellom Helsinki og Malaga, og har gjort det lenge.
Anmäl inlägget
Hva med
Skrivet av pf, 2017-04-24 12:05:30
HEL-KTT v.v. omtalt i en annen diskusjon her ?

Teller den liksom ikke ?
Anmäl inlägget
Alla nordiska länder??
Skrivet av Fredrik, 2017-04-24 11:58:47
Jag hade inte koll på att SAS flyger direkt till Malaga från Island.. Men jag kan inte ha koll på allt tydligen.
Anmäl inlägget
Detta
Skrivet av Boeing, 2017-04-24 11:26:32
är bara början. "Vi kopierar inte Norwegian".
Tjena!
Anmäl inlägget
Alla finnar vill till Malaga
Skrivet av Mumbo Jumbo, 2017-04-24 10:49:32
Finns ju lite mer trafik att konkurrera med på Malaga än bara Finnair från Helsingfors.

Ja just ja, och så var det Norwegian som också flyger 1 tur dagligen till direkt till Malaga utom på lördagar då det är dubbla turer. Och så var det Vueling också som flyger 2ggr i veckan.
Anmäl inlägget
Blue1
Skrivet av KA, 2017-04-24 09:40:39
SAS borde haft kvar Blue1 och använd dem i samma utsträckning som från början. Bolagt baserat i HEL och oppererande flighter från HEL och inte som underleverantör till linjer från ARN och CPH.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev