Skriv ut  

SAS stuvar om bland långlinjerna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 maj 2017
Ny långlinje från Arlanda och widebody på rutten till Boston. Det gör att SAS nu gör en rockad i linjenätet för att frigöra kapacitet till den utökade interkontinentala trafiken.

SAS A330E
SAS

I slutet av oktober går SAS avtal med Private Air ut och den B737-700 som den senaste tiden flugit sträckan Köpenhamn – Boston återgår till Schweiz. Frågan om hur framtiden för linjen ska bli har nu fått sitt svar: Frekvensen minskas från fem i veckan till tre och den inhyrda Boeing-maskinen byts mot en av SAS egna A330-300. Trots minskningen av antalet avgångar ökar kapaciteten med 55 procent när 86 stolar per avgång byts mot 262.

Samtidigt utökar SAS antalet långlinjer från Arlanda till fem, när Miami inrättas som direktflygning. Tidigare har trafiken till Florida flugits från Oslo och Köpenhamn.

– Från den 29 oktober i år blir det en avgång i veckan. Vi har sett att det finns en marknad också från Stockholm. De har hittills flugit via någon av de två andra städerna men kan nu alltså resa direkt från Arlanda, säger SAS presschef Fredrik Henriksson till Flygtorget. 

Fyra nya långlinjeflygningar kräver dock en del omdisponeringar i långlinjeflottan. Visserligen har SAS köpt den A340-300 som sedan 2013 varit leasad efter att ha levererats från LAN-Chile, men den ska även fortsättningsvis användas som reservmaskin och inte kontinuerligt sättas in i linjeproduktionen. 

Lösningen på pusslet är att trafiken från Arlanda till Los Angeles minskas med en avgång. Den maskin som frigörs när söndagens avgång försvinner, flyger istället sträckan Stockholm – Miami. 

De tre avgångarna till Boston hämtar kapacitet i och med att antalet avgångar från Oslo och Köpenhamn minskas från tre till två i veckan från vardera flygplatsen. Därmed har SAS löst pusslet med långlinjemaskinerna och ökat trafiken inom ramen för den befintliga flottan. 

Tidtabell Arlanda - Miami
ARN-MIA SK 957. Avgång: 09.25. Ankomst: 14.15
MIA-ARN SK 958. Avgång: 16.05. Ankomst: 07.35



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

bo
Skrivet av T5, 2017-05-06 22:25:34
Vilka tider blir det för Stockholm - Boston flighterna ??
Anmäl inlägget
Er det mulig
Skrivet av pf, 2017-05-04 15:26:15
at BOS blir et sted for transfertrafikk til/fra UA ?

Det vil dra opp rutens volum, men muligens begrense inntektene på den...selvfølgelig vil slike pax også bidra til å betale de faste kostnader.
Anmäl inlägget
BOS
Skrivet av Mr €, 2017-05-04 09:52:24
Tror det blir betydligt mera volym STO-BOS. Idag flyger många via Reykjavik eller Oslo. Dock flyger ingen under 12hr då non-stop saknas.
Anmäl inlägget
Boston
Skrivet av Gunnar, 2017-05-03 11:19:12
Priser til Boston är mycket låga.
Anmäl inlägget
SAS och USA
Skrivet av Mr €, 2017-05-03 10:48:12
SAS tjänar troligtvis inte så mycket på NY linjerna som låser 3 widebodies och skulle kunna sätta in några av dem på mera lönsamma linjer. Boston, Atlanta, Miami, DFW och låta A320neo ta vissa rotationer där de når fram. Tex Boston, Toronto. Dock gäller det att få slot'ar, men de 3 SAS har på EWR kunde några bytas mot de andra.
Anmäl inlägget
Fornuftig disposition
Skrivet av Johnnie de Kobbelgaard, 2017-05-03 10:19:24
Yderst fornuftig disposition af SAS og sikkert med gode priser på Boston....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev