Skriv ut  

Finnair och TAP – vinner på att ligga i Europas hörn

Flygnyheter, Lars Brynielsson, den 5 maj 2017
En hub i utkanten av Europa behöver inte vara negativ. Det har Finnair och portugisiska TAP bevisat. Lars Brynielsson tar en titt på två flygbolag med liknande förutsättningar.

Finnair
Finnair

Finnair och portugisiska TAP ligger i Europas hörn, Finnair extremt i nordöst och TAP extremt i sydväst. Båda bolagen har en begränsad hemmamarknad men har utnyttjat sitt geografiska läge till att bygga upp 6:e frihetstrafik mellan destinationer i Europa, via sina nav i Helsingfors respektive Lissabon, till destinationer i Asien respektive Sydamerika och Afrika. Fördelen med att ligga i Europas hörn är att det går att skapa flera långlinjer med rundturer inom 24 timmar vilket förenklar tidtabellsläggningen och flygplansslingningen och därmed håller nere kostnaderna.
 
Finnair
Den Finska staten är majoritetsägare i Finnair med över 58 procent av aktierna. Övrigt ägande är sprit över flera små ägare utan branschkunskap. Ledningen i Finnair är medveten om bolagets isolerade position. Finska staten har ombetts se över sin roll som majoritetsägare. Om eller när flygindustrin påbörjar en konsolidering i Europa finns det inte tid för en politisk debatt hur Finnair ska delta. Alliansen Oneworld där Finnair ingår har kritiserats för dess oförmåga att rekrytera medlemmar i Indien och Kina. För att kunna behålla och utveckla sin affärsmodell behöver Finnair flera partners i Asien. Finnairs linjenät på Asien visa på bilden nedan.

Helsingfors placering på storcirkeln mellan Asien och Europa gör att de flesta rundturerna på Asien kan genomföras under 24 timmar. Restiden via Helsingfors anges vara två timmar kortare jämfört med andra Europeiska nav och fyra timmar kortare jämfört med naven i Mellersta Östern. Under 2016 flög Finnair till 17 destinationer i 9 olika länder i Asien och asientrafiken svarade för 17 procent av passagerarna och 41 procent av intäkterna.
 
Efter flera års stagnation på Asien är målet är att öka asientrafiken med 10 procent per år med fokus på 30 städer. En order har lagts på 19 nya Airbus A350 och de 8 äldre A330 flygplanen ska behållas och uppgraderas. Samarbetet inom Oneworld gör att Finnairs passagerare får bokningsmässig tillgång till nära 1 000 destinationer över hela världen. Inom alliansen deltar Finnair i ett närmare samarbete på trafiken till Japan och till Nordamerika. I tabellen nedan visas fördelningen av passagerare och intäkter per område från Finnairs årsredovisning.
 
B1
 
Ökningen på asientrafiken gör att Finnair måste öka kapaciteten på matartrafiken till/från Helsingfors. Under 2016 flög Finnair på 77 destinationer i Europa och 15 inrikes i Finland. Finnair opererar 30 Airbus A319/320/321 flygplan och dotterbolaget Norra opererar 24 flygplan, 12 ATR-72 och 12 Embraer 190.
 
Finnair dominerar trafiken mellan Finland, främst Helsingfors, och Europa med 58 procent under sommaren 2017 före tvåan Norwegian som har 14 procent. Lågkostnadsbolagens andel är bara 12 procent på Finland.
Finnair redovisade en vinst under 2015 och 2016 på omkring 4 procent av omsättningen. Analytiker prognoserar samma resultatnivå de kommande tre åren.

TAP
TAP, Transportes Aéreos Portugueses, har förändrat sin ägarstruktur sedan 2015. Efter viss turbulens äger nu staten 50 procent, en personalfond 5 procent och Atlantic Gateway 45 procent. I Atlantic Gateway finns den legendariske flygentreprenören David Neelman, som äger 42 procent, med bakgrund från Morris Air och Southwest och som startat WestJet, JetBlue och senast lågkostnadsbolaget Azul som blivit Brasilens tredje största bolag. Från 2017 tillkom Hainan Airlines, som är Kinas fjärde största flygbolag och privatägt, som ägare med 7 procent i Atlantic Gateway. Resterand 51 procent ägs av ett portugisiskt transportföretag.
 
TAP har tillförts kunniga, driftiga och kapitalstarka ägare. Efter två års förlust redovisade TAP en vinst från 2016. För 2017 finns nya samarbetsavtal på plats med brasilianska Azul, amerikanska JetBlue och kinesiska Hainan. Nya linjer har öppnats till Nordamerika. De 21 regionalflygplanen har samlats i TAP express. 53 flygplan har beställts från Airbus bestående av 14 A340-900neo, 15 A320neos och 24 A321neos varav 10 A321neoLR som har räckvidd till såväl Syd- som Nordamerika. TAPs interkontinentala linjenät visas på bilden nedan.

Under 2016 hade TAP 11,7 miljoner passagerare, 2,7 miljoner interkontinentalt och 9 miljoner Europa och inrikes. TAP flyger på 33 destinationer interkontinentalt, varav 15 i Afrika. Tre av linjerna utgår från Porto. TAP flyger på 47 destinationer i Europa och har 6 inrikeslinjer.
Lågkostnadsbolagen har hela 45 procent av marknaden mellan Portugal och Europa där Ryanair och easyJet är de största flygbolagen. TAP ändrade sin prisstruktur under 2016 med låga baspriser där man kan köpa till extra tjänster för att kunna konkurrera med lågkostnadsbolagen.
Finnair och TAP använder liknande affärsmodeller som Emirates, Etihad och Qatar i Mellersta Östern. Även Turkish har som affärsidé att flyga 6:e frihetstrafik via Istanbul. Kruxet är naturligtvis att få till anslutningstrafiken i båda änderna. Det är alltid svårt och dyrt att mixa lokalt resande med interkontinetal anslutningstrafik då de har olika resemönster.
 
Nya mindre och kostnadseffektivare långdistansflygplan med längre räckvidd kommer att öka de interkontinentala direktlinjerna till sekundära destinationer i Europa vilket kommer att konkurrera med resandet via naven Helsingfors och Lissabon. Interkontinentala och flexibla lågkostnadsbolag är på framväxt. Även om det är en fördel att ligga i Europas hörn får Finnair och TAP kämpa hårt för att tjäna pengar på sina interkontinentala affärsidéer! 
 
Lars Brynielsson
Aviation Management



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

TAP
Skrivet av Markus , 2017-05-09 21:01:30
Felskrivning. A330-900neo ska det vara. Ryktet säger att Finnair skulle vara intresserad av några A350-1000.
Anmäl inlägget
Hub i
Skrivet av Anonym , 2017-05-07 16:58:10
Europas: nordvästra hörn Island, sydvästra hörn Portugal, sydöstra hörn Cypern, nordöstra hörn Finland, syd Malta, perfekt hub för Afrika
Anmäl inlägget
Finnair och ASien
Skrivet av Mr €, 2017-05-07 11:18:39
Finnair kunde prova Australien trafik med några 4-5st A350-900ULR då de kommer. Funkar det bra kan de byta till A380 som räcker precis från HEL till Sydney och Melbourne. De som då snabbare tar sig till HEL än DBX väljer nog den vägen bara tax free priserna är konkurrenskraftiga.
Anmäl inlägget
A340-900neo...
Skrivet av Cristoffer, 2017-05-05 19:07:24
Lite svårt att tro ett neo-plan kan ha 4 motorer ?? #faktafel
Anmäl inlägget
TAP
Skrivet av Hh, 2017-05-05 18:51:22
TAP går väl dåligt ekonomiskt?
Anmäl inlägget
Capa
Skrivet av Anomomin, 2017-05-05 16:55:01
Du har läst den CAPA analysen, eller hur Lars...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev