Nu kommer nästa lågkostnadsbolag i spåren efter IAG’s Level och Lufthansas Eurowings. Boost är Air France och KLM’s version och ska enligt planerna vara i luften redan I höst. Tanken bakom flygbolaget är att hitta nya kundgrupper och att ”vara offensiva på extremt konkurrensutsatta rutter” som det står i programförklaringen.
Flygplansflottan ska hämtas från Air France som inledningsvis ska wet-leasa ut 18 medeldistansmaskiner, A321-200. De följs sedan av tio långlinjemaskiner, först några A340-200 som sedan successivt byts ut mot A350. De ska sedan kunna flygas med kostnader 15 – 18 procent under vad Air France har idag och det ska ske bland annat genom lägre löner för kabinpersonalen och ingen fri servering ombord. Det är ett upplägg som stött på hårt motstånd från de fackliga organisationerna inom flygbolaget som trots det räknar med att starta trafiken till vintersäsongen i år.
Går allt som planerat ska Boost redan 2020 stå för 20 procent av all Air France trafik.