Skriv ut  

Air France/KLM lanserar lågkostnadsbolag

Notiser, Anders Carlsson, den 23 maj 2017
Lufthansa är redan igång med egen lågkostnadsverksamhet och IAG är bara ett kort steg efter. I höst ska också Air France vara I luften med sin variant, Boost.

Nu kommer nästa lågkostnadsbolag i spåren efter IAG’s Level och Lufthansas Eurowings. Boost är Air France och KLM’s version och ska enligt planerna vara i luften redan I höst. Tanken bakom flygbolaget är att hitta nya kundgrupper och att ”vara offensiva på extremt konkurrensutsatta rutter” som det står i programförklaringen. 

Flygplansflottan ska hämtas från Air France som inledningsvis ska wet-leasa ut 18 medeldistansmaskiner, A321-200. De följs sedan av tio långlinjemaskiner, först några A340-200 som sedan successivt byts ut mot A350. De ska sedan kunna flygas med kostnader 15 – 18 procent under vad Air France har idag och det ska ske bland annat genom lägre löner för kabinpersonalen och ingen fri servering ombord. Det är ett upplägg som stött på hårt motstånd från de fackliga organisationerna inom flygbolaget som trots det räknar med att starta trafiken till vintersäsongen i år. 

Går allt som planerat ska Boost redan 2020 stå för 20 procent av all Air France trafik.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Varför fler varumärken?
Skrivet av ABC, 2017-05-24 09:40:48
Lufthansa har Eurowings, IAG har Vueling och AF/KL har Transavia. Varför behöver de ytterligare varumärken?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev