Det är de små, små detaljerna som gör det. Det är en sanning som SAS tagit till sig när flygbolaget i dagarna presenterade ett nytt måltidskoncept. Det ska vara kvalitet, smak och lokalt producerade råvaror. I den nya menyn ingår bland annat norsk fjordlax, svenskt lamm och dansk kalv tillsammans med lokalt odlade grönsaker och rotfrukter från Skags gård. Maten och dryckerna finns nu ombord på skandinaviska och europeiska flygningar och ingår i priset i SAS Plus samt kan köpas till i SAS Go.
– Vi vet att mat och dryck är en viktig del av reseupplevelsen och är därför glada att kunna lansera ett helt nytt koncept där vi lagt mycket omsorg på förpackningar, matkvalitet och att upplevelsen i stort ska passa in i sammanhanget. Vi har arbetat igenom allt från förpackningar till serveringsprocedurer för att ge våra resenärer en ännu bättre och mer personlig helhetsupplevelse, säger Stephanie Smitt Lindberg, Produkt- och utvecklingschef på SAS.
Just designen är en tydlig markering av det är något nytt. Istället för den vanliga avlånga lådan, eller brickan är det en kub som landar på bordet.
– Den nya designen är unik i branschen och inspirerad av take-away-kulturen.
I den är maten förpackad på höjden och ger alltså plats på bordet för den som vill arbeta eller läsa under måltiden. Satsningen, som kostar en del att genomföra, är en fortsättning på att ge lite mer till passagerarna, särskilt de som flyger ofta och samtidigt distansera sig från konkurrenterna där pris är det främsta försäljningsargumentet.
Maten och dryckerna finns nu ombord på skandinaviska och europeiska flygningar och ingår i priset i SAS Plus samt kan köpas till i SAS Go.