Skriv ut  

SAS: A320neo får inte plats på Arlanda inrikes

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 maj 2017
Det är trångt vid gaterna på inrikesterminalen när en A320neo ska parkera. SAS och Swedavia arbetar nu för att lösa de problem som gör att flygplanet inte kan använda alla bryggor.

SAS A320 neo
SAS A320 neo

I takt med att de nya A320neo levereras till SAS flotta har ett problem uppstått när de ska trafikera Arlanda. Det var ett oväntat bekymmer, maskinen har samma vingspann och längd som de tidigare A320classic-maskinerna, istället är det motorernas storlek och placering som ställer till det. Enligt SAS gör det att bryggan inte kan ansluta till maskinen på ett par av gaterna, motorerna tar emot det aggregat som sitter nertill på bryggan. Alternativet, att stanna ett par meter innan bryggan och använda vanliga trappor är något som varken SAS eller Swedavia ser som en lösning. 

I första hand är det terminal 4 där neo-maskinerna har problem. Ett par av gaterna går över huvud taget inte att använda medan det är trångt på de andra.

– Det gör att servicefordonen runt planet inte får plats samtidigt, vilket är helt nödvändigt för en effektiv hantering. Vi använder A320neo på de stora linjerna inrikes och måste klara en snabb turnaround, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS till Flygtorget. 

Flygbolaget har en ingående diskussion med Swedavia om hur trängseln ska lösas. Swedavia gör alltid en så kallad säkerhetsbevisning och provdockar varje gång en ny flygplanstyp ska användas på flygplatsen. I förra veckan hade man även ett möte med SAS om just bryggorna på de gater där maskinen hittills inte har kunnat parkera. Åtgärden ska ha blivit att stoppklackarna tagits bort och bryggan på så sätt justerats för en ny maxhöjd. Troligen är det så att ett par av gaterna trots allt inte kommer att kunna användas av en A320neo. 

- Det gäller gate 4 och gate 6 som bara kan ta emot flygplan mindre än A320neo. På övriga platser fungerar det sedan vi gjort justeringar och vi är nu överens med SAS att brygganslutningarna fungerar bra, säger Anders Östling på Swedavia. 

Inför den kommande vintern finns dock ytterligare ett problem att lösa. Trängseln vid gaten gör att avisningsfordonen inte kommer åt att göra en ”helkroppsavisning”. Istället måste flygplanet backas ut på plattan innan avisningen görs. Även det är något som påverkar turnaround-tiderna. Där pekar allt mot att det är den tekniken som kommer att användas, utrymmet tillåter inte att avisningen täcker den främre delen av flygplanskroppen. 



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

T4 kasst.
Skrivet av Fritz Klyka. , 2017-06-02 12:40:40
I överlag är T4 kasst. Trist utformat, trångt som bara den under högtrafik och allmänt sunkig. Svindyrt att bara ta en fika. Hoppas att en ombyggd T4 finns i framtidsplanerna. Har man samma problem på Landvetter? Senast jag flög ARN-GOT för en månad sedan bussades jag till terminalen trots att flera bryggor var lediga.
Anmäl inlägget
High tech?
Skrivet av Diavel, 2017-05-31 01:58:48
B737 är väl knappast high tech, inte heller B737 Max.
A320 neo är långt överlägsen. Kanske det aktuella problemet beror på att Arlanda flygplats inte har hängt med i utvecklingen länge
Anmäl inlägget
Bygga om Arn?
Skrivet av Markus, 2017-05-30 11:54:46
Kanske det är dags att bygga separata avisningsområden dit flygplanen kan taxa innan det är dags att rulla vidare till startbanan? Sådana finns redan idag på de flesta större flygplatser, bl.a Hel.
Anmäl inlägget
Köp Boeing istället
Skrivet av Stina, 2017-05-30 10:52:01
Boeing bygger High Tech som man inte behöver bygga om flygplatser för. Förut A380 och nu A320 vad trött jag blir.
Anmäl inlägget
sas commuters
Skrivet av Pax, 2017-05-30 10:21:55
SAS köper flygplan som inte passar verksamheten.
Det är väl bara flyga med 737 från Terminal 4.

Eller är det en del i ledet att enklare sätta NEO på det nya Irlänska AOC?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev