Skriv ut  

Ingen fjärrstyrning i Visby

Notiser, Anders Carlsson, den 5 juni 2017
LFV lägger ner planerna på remote tower I Visby. Detta sedan Försvarsmakten protesterat mot beslutet.

Visby ingått som en av de fem flygplatser som Swedavia utsett till att på sikt fjärrstyras från en central flygledningscentral I Stockholm. Men nu har flygplatsen på Gotland strukits från den listan efter att Försvarsmakten kritiserat planerna. I en egen utredning från försvaret, efter att på närmare håll studerat hur fjärrstyrningen skulle ske, menar man att säkerhetsrisken är för stor för att gå vidare med planerna: ”Projektet tar inte hänsyn till Försvarsmaktens behov av att upprätthålla verksamhet som är av betydelse för rikets säkerhet”, skriver man till LFV. 

Kraven från Försvaret väger tungt och det gör att LFV nu beslutat skrota planerna på fjärrstyrning av Visby. Vad gäller de övriga fyra flygplatserna, Umeå, Kiruna, Åre-Östersund och Malmö fortsätter dialogen mellan Försvarsmakten och LFV. 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

RTS måste vara väldigt kostsamt
Skrivet av Jenny, 2017-06-05 15:04:43
Ingen vet eller får veta idag hur mycket det kostar med en investering av ett RTS och sen kostnaden per timme för sålda produktionstimmar från RTC. Det är som att köpa något osett och sen bara gilla läget i all framtid. Kommer flygplatser ihåg tiden innan 2010 och vad det kostade då att köpa flygtrafiktjänster från monopolisten LFV. Vem vill skruva tillbaka klockan?
Anmäl inlägget
Försvarsmakten bör.....
Skrivet av Anders, 2017-06-05 09:14:50
fundera på om verkligen LFV är den rätta leverantören av flygtrafiktjänst. Inom andra områden har Försvarsmakten lyckosamt allierat sig med privata alternativ.

LFV byter chefer om vartannat och är stressade av dagens förändringar. Inga förändringar som är bra för deras organisation eller kunderna. Låt oss följa utvecklingen och se om Örnsköldsvik drivs från Sundsvall om ett/två år.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev