Skriv ut  

Sista flygningen med SAAB 2000 hos BRA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 juni 2017
Det var champagne och vattenbåge, men också en viss saknad, när epoken SAAB 2000 tog slut hos BRA. Det innebär också att den stora SAAB-maskinen blir en allt mer sällsynt gäst på svenska flygplatser.

Målsättningen höll: De sista SAAB 2000 skulle lämna flottan vid midsommar och så skedde verkligen. I söndag, den 25 juni, två dagar efter midsommarafton genomfördes den sista flygningen med en SAAB 2000 i BRA’s färger.

– Det var ett känslomässigt ögonblick. Den har ju funnits med oss länge och det var många piloter som ville flyga den sista flygningen, berättar Emma Sandsjö, informationschef på BRA för Flygtorget.

Den sista kommersiella passagerarflygningen gick sträckan Bromma – Umeå. Ombord serverades champagne och när maskinen landade i Umeå firade flygplatsen av den med en vattenbåge. Den maskinen ska nu, tillsammans med den andra kvarvarande flygas till Linköping för att tömmas och sedan lämnas tillbaka till leasingägarna. 

SAAB 2000 levererades från Golden Air till dåvarande Malmö Aviation och har sedan dess funnits flugit vid sidan av Avro-maskinerna. Bland annat användes den när Malmö Aviation öppnade linjen på Östersund och har även flugit den långa sträckan Umeå – Göteborg. Ägaren Braathens Regional har även flugit med SAAB 2000 som underleverantör till både SAS och Finnair. Det är för övrigt drygt tre år sedan som de sista SAAB 340 lämnade flottan och i dagsläget är det bara Nextjet som fortfarande flyger svenska SAAB-maskiner i linjetrafik.

I och med att BRA nu fasat ut den sista SAAB 2000 består turboprop-flottan enbart av ATR-maskiner, nio egna ATR 72-600 och fyra inhyrda ATR-72-500. Att byta SAAB mot ATR72-600 betyder också att BRA gör en betydande minskning av miljöpåverkan på de linjer där maskinen används. Dels är maskinerna bland de absolut mest bränsleeffektiva på marknaden, minus 35 procent i utsläpp, dels har de 72 stolar i stället för de 50 i en SAAB 2000.

Helt slut med möjligheten att flyga SAAB 2000 är det inte. SAAB själva har ett par två maskiner i det egna flygbolaget, SAAB Flight Operations som till största delen flyger beställningstrafik och charter. I sommar används de också i linjetrafik under Almedalsveckan på sträckan Linköping – Visby.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Concordino
Skrivet av Jan wallenberg, 2017-06-29 18:58:13
Med djup sorg inser jag att SAAB'en nu är borta! det var SAS första fly-by wire flygplan och fortfarande skyhögt avanserad jämnfört med andra kärror typ ATR-&%&/(/(. ca 1200 kg /tim du flyger i hela skandinavien på en timme, och upp till Arkangelsk 5 min efter MD-80. mvh Jan
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av @Fippen, 2017-06-27 21:17:43
Ja, SAS kommer öka från 1 till 3 i veckan på GOT-UME
Anmäl inlägget
Tråkigt
Skrivet av Joel, 2017-06-27 16:03:55
Sista maskinerna med komfort. Saab 2000 har fantastiskt benutrymme, till skillnad ifrån ATR som jag tyvärr ej får plats i. Sen att Saaben ser ut som ett ritktigt flygplan, flyger som en jet, och ATRen ser ut som en Ubåt och är långsam o plastig gör att det är tveksamt om någon kommer att hurra över detta bytet.
Anmäl inlägget
Saab
Skrivet av Fippen, 2017-06-27 15:58:56
Saaben lämnar så slutar man även flyga Göteborg Ume tyvärr. Kommrt Sas öka ?
Anmäl inlägget
Saab2000
Skrivet av Mr €, 2017-06-27 07:39:28
Tyvärr blev Saab2000 försenad i utvecklingen och för dyr, hade man gjort som ATR och behållt motorn med ny utväxling och ny prop samt förstått strömningen bak vid höjdrodret så hade man nog fått den stora American Airlines ordern och den fortfarande varit i produktion som en förlängd och förbättrad Saab340. Dock hade man inte nått Sutters önskade Cruise speed, dock är det viktigare att certifiera i tid och gå med vinst.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev