Inga CS till BRA före 2020
Kommentarer
Prop är rena sjösjukemaskinen.
Dags att vakna upp snart och inse att tåget (flyget) redan gått. Blir inte några CS, kommer aldrig bära sig och är för stor risk att ta in ett udda flygplan.
Satsa på ATRer istället och tjäna pengar.
De enda som blir ledsna är väl flygande personalen på ex Mavia men tiden läker ju alla sår.
3.5 miljoner för 10 nya flygplan – jag köper dem direkt 🙂
Blocktiden på dom flesta inrikeslinjerna i sverige för en ATR är inte så mkt längre än om man kör JET. Skillanden ekonomiskt är dock enorm. Så skippar man charterflygningar som JET gör bättre är ATR planen en kassa ko!
Summa:
ATR maskinerna ger inga röda siffror som CS maskinerna kommer göra flera år vid uppstarten.
Känns som en ganska säker gissning att man överger jet och satsar på en enhetsflotta av ATR72. På flera linjer blandar man väll redan jet/prop så där vet man redan hur stort passagerarbortfallet blir. Har inte personalen på prop också avtal som är billigare för moderbolaget?
“BRA har idag landets mest miljövänliga flotta med turboporop-maskiner.”
På vilket sätt är de mer miljövänliga än andra ATR 72-600, t.ex. de som utgör SAS turboprop-flotta i Sverige?
Det är billiga propellermaskiner som gäller. CS är för mycket risk för BRA.
“Även den uppgraderingen av flygplansflottan är en stor investering, cirka 3,5 miljoner kronor för de tio första flygplanen.”
Att jag skulle kunna köpa ett 20-tal medelstora flygplan för samma pris som villan låter trevligt i mina öron.
Troligtvis är finansieringen för dyr annars skulle man bytt flotta tidigare, men utan konkurrens är nog ATR72-600 den mest ekonomiska flygtypen, för de längsta rutterna kunde man ta in några nya Q400 då dess cruising speed är betydligt bättre även om den är dyrare i drift och man nu kan “knö in” 90pax i Q400.
Låter som ekonomin inte är där den ska vara för BRA och flygskatten används som svepskäl.
3,5 miljon är väl inte dyrt för tio nya maskiner? Tycker inte jag i alla fall.
“cirka 3,5 miljoner kronor för de tio första flygplanen.”
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten