Skriv ut  

Inga CS till BRA före 2020

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 juli 2017
Minst tre år till. Så länge dröjer det innan BRA kan ta in de nya CS-maskinerna från Bombardier. Det är den eventuella flygskatten som kräver en helt ny analys av hur och var flygplanen ska användas.

BRA har idag landets mest miljövänliga flotta med turboporop-maskiner. De nio egna ATR72-600 har reducerat utsläppen med cirka 35 procent jämfört med de SAAB 2000 som de till största delen ersätter. Samtidigt är det en investering på drygt 2 miljarder kronor och en investering som gjordes innan regeringen la fram förslaget om flygskatt.

Dessutom har BRA sedan länge en beställning hos Bombardier på tio flygplan i den nya C-serien med option på ytterligare tio. Den är tänkt att ersätta dagens AVRO-maskiner och även där åstadkomma en betydande minskning av utsläppen. Även den uppgraderingen av flygplansflottan är en stor investering, cirka 3,5 miljoner kronor för de tio första flygplanen. Den beställningen gjordes långt innan planerna på en svensk flygskatt var aktuell men är nu en tydlig faktor när BRA analyserar framtiden för flygbolaget. Ett första steg var att skjuta upp den planerade leveransen, de första maskinerna skulle varit i trafik vid årsskiftet 2017/2018, det har Flygtorget rapporterat om tidigare. 

Sedan dess har arbetet med att analysera vilka effekter en eventuell flygskatt på 80 kronor per enkel resa inom Sverige kan ge.

- Det blir inga CS i flottan före 2020, säger nu kommunikationschefen Emma Sandsjö till Flygtorget.

Det ger tid till att, om skatten som tänkt är införs den 1 april 2018, se vilka effekter den får på flygresandet. Olika utredningar pekar på 4 – 6 procents minskning av antalet passagerare när skatten blir verklighet. På en del av de tunnare linjerna är det ett väsentligt avbräck samtidigt som inrikesmarknaden i Sverige ligger tämligen konstant och inte har ökat nämnvärt de senaste åren.

- Vi måste alltså se över hur marknadsförutsättningarna ändras med en ny skatt. Nya flygplan har en högre kapitalkostnad och behöver vara i luften fler timmar. Men både en vikande marknad och en skatt som vi som flygbolag inte helt kan lägga över på biljettpriset, gör att affären delvis får nya förutsättningar, fortsätter Emma Sandsjö.

Andra delar är om och i så fall hur chartermarknaden förändras. Enligt de ursprungliga planerna skulle de CS-maskinerna öka möjligheterna att sälja flygproduktion till olika researrangörer. På de destinationer som i så fall är aktuella, inom Europa, är den tilltänkta skatten 280 kronor. Det kan ge ett helt annat utslag en inrikesskatten när en semesterresa för en familj på fyra personer kostar drygt 1 100 kronor mer.

BRA har som målsättning att halvera utsläppen per passagerare fram till 2025. Det ska ske genom dels en nya och mer miljövänlig flygplansflotta, dels en ökad satsning på biobränsle. I det arbetet är de nya CS-100 och CS-300 viktiga kuggar.

- Vi har kontinuerlig kontakt med Bombardier och behöver helt enkelt den här tiden på oss för att se vad flygskatten, om den blir verklighet, får för effekter. Införs den inte kan vi lämna ett nytt besked.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Håll i påsen då...
Skrivet av Ulla, 2017-07-07 20:25:51
Prop är rena sjösjukemaskinen.
Anmäl inlägget
Släpp drömmen
Skrivet av Drömkrossaren, 2017-07-06 19:44:07
Dags att vakna upp snart och inse att tåget (flyget) redan gått. Blir inte några CS, kommer aldrig bära sig och är för stor risk att ta in ett udda flygplan.
Satsa på ATRer istället och tjäna pengar.
De enda som blir ledsna är väl flygande personalen på ex Mavia men tiden läker ju alla sår.
Anmäl inlägget
Jag köper tio plan
Skrivet av Oskar, 2017-07-06 00:23:14
3.5 miljoner för 10 nya flygplan - jag köper dem direkt :)
Anmäl inlägget
V-R
Skrivet av aka facts, 2017-07-05 21:54:36
Blocktiden på dom flesta inrikeslinjerna i sverige för en ATR är inte så mkt längre än om man kör JET. Skillanden ekonomiskt är dock enorm. Så skippar man charterflygningar som JET gör bättre är ATR planen en kassa ko!
Summa:
ATR maskinerna ger inga röda siffror som CS maskinerna kommer göra flera år vid uppstarten.
Anmäl inlägget
Bara ATR72?
Skrivet av ABC, 2017-07-05 10:19:14
Känns som en ganska säker gissning att man överger jet och satsar på en enhetsflotta av ATR72. På flera linjer blandar man väll redan jet/prop så där vet man redan hur stort passagerarbortfallet blir. Har inte personalen på prop också avtal som är billigare för moderbolaget?
Anmäl inlägget
Ursäkta?
Skrivet av Andreas, 2017-07-05 06:29:51
"BRA har idag landets mest miljövänliga flotta med turboporop-maskiner."
På vilket sätt är de mer miljövänliga än andra ATR 72-600, t.ex. de som utgör SAS turboprop-flotta i Sverige?
Anmäl inlägget
Det blir inga CS till BRA
Skrivet av UFO, 2017-07-04 20:36:27
Det är billiga propellermaskiner som gäller. CS är för mycket risk för BRA.
Anmäl inlägget
låter billigt i mina öron
Skrivet av Meep, 2017-07-04 13:11:53
"Även den uppgraderingen av flygplansflottan är en stor investering, cirka 3,5 miljoner kronor för de tio första flygplanen."

Att jag skulle kunna köpa ett 20-tal medelstora flygplan för samma pris som villan låter trevligt i mina öron.
Anmäl inlägget
BRA och pengar
Skrivet av Mr €, 2017-07-04 09:51:07
Troligtvis är finansieringen för dyr annars skulle man bytt flotta tidigare, men utan konkurrens är nog ATR72-600 den mest ekonomiska flygtypen, för de längsta rutterna kunde man ta in några nya Q400 då dess cruising speed är betydligt bättre även om den är dyrare i drift och man nu kan "knö in" 90pax i Q400.
Anmäl inlägget
Luktar taskig ekonomi
Skrivet av Daniel A, 2017-07-04 09:08:38
Låter som ekonomin inte är där den ska vara för BRA och flygskatten används som svepskäl.
Anmäl inlägget
Billiga flygplan
Skrivet av Fundersam, 2017-07-04 06:20:53
3,5 miljon är väl inte dyrt för tio nya maskiner? Tycker inte jag i alla fall.
Anmäl inlägget
Hmm....
Skrivet av GM, 2017-07-04 05:49:59
"cirka 3,5 miljoner kronor för de tio första flygplanen."
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev