Skriv ut  

Storuman får nytt center för Remote Tower

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 juli 2017
De mindre AFIS-flygplatserna i landet ska styras från Storuman. Det är tanken bakom att inrätta ett helt nytt remote center vid sidan av det som redan finns i Sundsvall.

Örnsköldsvik var först, sedan Sundsvall och snart även Linköping. Det är de tre flygplatser som ingår i Saab och LFV’s arbete med fjärrstyrd flygledning från centralen i Sundsvall. Nu kommer nästa steg i utvecklingen sedan Saab och Storumans kommun tecknat en avsiktsförklaring om att bygga ett remote center i Storuman.

- Det är ett Sundsvall 2 och nu fokuserar vi på de mindre AFIS-flygplatserna, säger Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Traffic Solutions till Flygtorget.

Beslutet att placera den nya centralen i Storuman bygger på att flygplatsen ligger strategiskt till i Västerbottens inland med ett antal av de mindre AFIS-flygplatserna i regionen i närheten, bland andra, Lycksele, Vilhelmina och Hemavan-Tärnaby. Och det är just AFIS-flygplatserna som är i fokus för satsningen som i ett första skede är en utvärdering av hur tekniken för fjärrstyrning ska anpassas till flygplatser med enbart informationsplikt och en betydligt mindre trafikvolym än de som nu är igång.

- På Hemavan-Tärnaby har vi maximalt tre avgångar till Stockholm per dag under högsäsong, alltså sex rörelser med linjetrafik, säger Tomas Mörtsell, kommunalråd i Storuman.

Hemavan-Tärnaby är den första AFIS-flygplats som på sikt ska anslutas till den nya kontrollcentralen som i sin tur placeras på flygplatsen i Storuman, 15 mil därifrån. Storuman hade tidigare linjetrafik till Stockholm men sedan den statligt upphandlade trafiken upphörde och efter några egna försök att hålla liv i flygningarna, har flygplatsen legat i träda. Men i motsats till andra flygplatser, bland annat Oskarshamn, har man behållit den i fullt funktionsdugligt skick och tagit emot en del charter och affärsflyg. Samtidigt har ägarna, Storumans kommun, letat möjligheter att hitta nya verksamheter på den tidigare militära flygbasen.

- Storuman har tidigt varit i kontakt med oss och därför är det glädjande att de nu är med och utvecklar modellen för fjärrstyrning av mindre flygplatser, säger Johan Klintberg.

På flygplatsen ser man arbetet som nu startar som en kraftfull resurs och en utveckling av tekniken, inte i första hand som ett steg mot att återfå reguljär trafik till Stockholm. Att den nya centralen placeras i just Storuman gör att den är tydligt skild från den befintliga RTC i Sundsvall och den tyngre trafik som hanteras där. Det visar också på att själva placeringen av en fjärrstyrning inte spelar någon roll geografiskt.

- Det är glädjande att man nu startar det här arbetet. Hälften av våra flygplatser är AFIS och för en del av dem kan det här vara en framkomlig väg för driften, säger Peter Larsson på Sveriges Regionala Flygplatser.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vilken flygplats?
Skrivet av Daniel A, 2017-07-10 01:21:06
Det var värst, vilken flygplats jobbar du på? Hur löser ni det om det snöar och behöver röjas parallellt med landningen?
Anmäl inlägget
Re:Daniel A
Skrivet av AFIS TJM, 2017-07-09 23:56:26
Du verkar sjukt okunnig. Jag plogar banor innan mina åtaganden i twr som AFIS, vilket innebär en mindre anställd på fält. Har även flera ansvarsområden på AGA sidan åt flygplatsen. Dessutom stannar mina skattepengar i kommunen (där jag är anställd). Inte med all välvilja i världen går ekonomiska kalkylen ihop!!
Anmäl inlägget
Sv Wicke och Daniel A
Skrivet av Bertil, 2017-07-09 23:01:03
Det är inte alls nödvändigt att digitalisera ett torn på det sätt SAAB förespråkar. Det går alldeles utmärkt att klara flygtrafiken med autonoma system som i sin tur redan är digitala till största delen.
Daniel A bör nog läsa på lite grunskunskaper inom flygledning, hör pratar vi AFIS tjänst. Men det är med säljare som politiker, de pratar en massa utan att begripa vad de pratar om. Bara det är fina ord så går det hem hos omunniga flygplatschefer.
Anmäl inlägget
Svar Zeb
Skrivet av Daniel A, 2017-07-09 00:11:53
När jag ser en flygledare skrubba toaletterna mellan flighterna hör jag av mig!
Anmäl inlägget
SDATS
Skrivet av Wicke, 2017-07-08 20:40:15
Blanda inte ihop Saab Digital Air Traffic Solutions med ren okunskap. SDATS levererar framtidens smarta digitala lösningar oavsett fjärrstyrning eller inte. SDATS inser att fjärrstyrning inte är en lösning lämplig för alla flygplatser och smarta lösningar behövs även för flygplatser som behöver flygledare/AFIS-tjänstemän på plats av olika anledningar. Flygledartorn behöver digitalisera sin utrustning även om fönster inte digitaliseras och SDATS leder flygtrafiktjänsten in i framtiden.
Anmäl inlägget
Svar:Daniel A
Skrivet av Zeb, 2017-07-08 08:22:40
Härligt att se när du avslöjar din okunskap om AFIS, flygledare, vilket som hör till vilket och vad respektive gör. Fortsätt så. Man kan nästan tro att du jobbar för SDATS med tanke på dina uttalanden.
Anmäl inlägget
Aldrig sett en AFIS....
Skrivet av Daniel A, 2017-07-07 20:32:21
Aldrig sett en flygledare gör annat än att jobba i tornet på de regionala flygplatserna och då har jag flugit på de flesta. Markpersonalen får dock göra de flesta sysslorna, AFIS sköter endast tornet. Dessutom fungerar det inte praktiskt att sköta incheck, tankning med mera om man är flygledare då de måste vara i tornet under de oftast korta markstoppen på regionalflygplatserna. banhållning har de flesta mindre flygplatser lejt bort.
Anmäl inlägget
Svart hål
Skrivet av Zeb, 2017-07-07 20:23:24
De kommuner som nu tydligen visat intresse för detta kommer med mycket stor sannolikhet att få ångra sig. De som säljer detta lovar gärna för mycket och döljer baksidorna för intet ont anande politiker och flygplatsägare. Som invånare någon av dessa kommuner skulle jag oroa mig för vad som avtalas i den här frågan.
Anmäl inlägget
Inte genomtänkt
Skrivet av AFIS TJM, 2017-07-07 12:35:16
Dessutom Vi har andra befattningar på flygplatsen som då måste skötas av annan person, allt ifrån att vara bränsleansvarig, incheckning, flygsäkerhetskoordinator, fält, verksamhetsansvarig osv. AFIS tjänsten = är 25% av arbetet.
Anmäl inlägget
Besparingar på flygplatser!!
Skrivet av Pennywise, 2017-07-07 11:07:14
Patrik Pilot,
Man stänger väl inte AFIS-tjänsten på flygplatsen för att tornpersonalen ska gå ner och agera säkerhetskontrollant?
Sen behöver inte redovisning, schemaläggning och kontorsarbeten nödvändigtvis utföras på flygplatsen.
Anmäl inlägget
Besparingar på flygplatserna?
Skrivet av Patrik Pilot, 2017-07-06 13:26:23
Remotestyrda afisflygplatser kommer inte att spara några pengar alls då det gäller driften. Den personal som sitter i tornen har flera arbetsuppgifter tex säkerhetskontroll, redovisning, scheman, kontorsarbete m.m. Dvs personalen blir kvar på flygplatserna och remotekostnaden tillkommer med några miljoner. Är inte detta en väldigt dålig affär eller vad? Enda vinnaren är den som driver remotetornen.


Anmäl inlägget
Besparingar på flygplatserna?
Skrivet av Patrik Pilot, 2017-07-06 13:25:55
Remotestyrda afisflygplatser kommer inte att spara några pengar alls då det gäller driften. Den personal som sitter i tornen har flera arbetsuppgifter tex säkerhetskontroll, redovisning, scheman, kontorsarbete m.m. Dvs personalen blir kvar på flygplatserna och remotekostnaden tillkommer med några miljoner. Är inte detta en väldigt dålig affär eller vad? Enda vinnaren är den som driver remotetornen.


Anmäl inlägget
Grattis Storuman
Skrivet av Daniel A, 2017-07-06 00:23:01
Smart och bra agerat av Storuman, kan bli ett riktigt lyckodrag för kommunen. Utvecklingen av remote gasar verkligen på i 120 knyck nu och alla verkar vilja vara med på tåget. Dock känns det som våra nordiska grannländer samt Spanien och UK är steget före att göra detta storskaligt. Men tur vi har Saab som har kompetensen att vara med i matchen!
Anmäl inlägget
Konkurrens?
Skrivet av Beta, 2017-07-05 19:02:15
Vad säger konkurrenterna om att statligt stöd och EU-pengar används för att utestänga dem från marknaderna till fördel för en statlig instans? Nytt monopol?
Anmäl inlägget
Re: Wahid
Skrivet av Ernst, 2017-07-05 16:39:43
Du tror att försvarsmakten accepterar det...? :D Troligare att piloter sitter i Indien istället!
Anmäl inlägget
Tar aldrig dessa tokigheter slut
Skrivet av Bertil, 2017-07-05 12:55:36
Nu verkar det helt spårat ur med att fjärrstyra flygplatser. Nu konkurrera statliga flygplatser mot kommunala. Att de kommunala flygplatserna ansluter sej till fjärrstyrning kan verka väldigt omitiverat. Hur skall dessa kunna räkna hem denna dyra investering. Det måste vara duktiga krängare till marknadsförare på SAAB.
Anmäl inlägget
Grattis SAAB
Skrivet av Bosse, 2017-07-05 10:35:22
Storuman m fl kommer tvingas betala dyra produktionskostnader när systemet på plats. Kommer SAAB även leverera övriga arbetsuppgifter som flygledarna gör i det dagliga arbetet lokalt. Eller blir detta en merkostnad för kunderna?
Anmäl inlägget
Vem vill bo där...?
Skrivet av Anders, 2017-07-05 09:24:16
Och så skapade man bemanningsproblematik som det alltid är på ställen där ingen vill bo...
Anmäl inlägget
Korkad investering
Skrivet av Dd, 2017-07-05 09:00:48
De här flygplatserna kan väl ändå flygledarna i Sundsvall sköta med vänsterhanden vid sidan av Ö-vik. Varför investera i en ny dyr central? Ja just det, utökat EU-stöd och skattepengar betalar. Lättare att vara vårdslös så länge någon annan betalar.
Anmäl inlägget
Snart...
Skrivet av Wahid, 2017-07-05 07:19:19
Om 10 år behövs inte svensken. Då är centralerna flyttade till Indien!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev