Skriv ut  

Danska regeringen tar Kastrup i örat

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 juli 2017
Flygplatsen prioriterar affärer och restauranger och tar ut för höga landningsavgifter. Den danska regeringen tar Kastrup i örat när den nya flygstrategin presenterades. Nu ska priserna ner för att kunna konkurrera med bland andra Arlanda och Oslo.

Kastrup är en av Danmarks största arbetsplatser, en juvel i kronan i näringslivet i Danmark. Det har gjort att den haft en rad förmåner som gått ut över kärnverksamheten, att ge flygbolag och passagerare service. Framför allt har landningsavgifterna stigit till nivåer som gör att konkurrenskraften minskar. Det har flygbolagen påpekat en längre tid och nu har även politikerna reagerat.

- Vi har tappat linjer eftersom kostnadsnivåerna har varit för höga i förhållande till Arlanda och Oslo, säger den danske näringsministern Brian Mikkelsen till danska Börsen och får medhåll av transportministern.

Det gör att kritiken mot hur ledningen för Köpenhamns flygplats sköter affärerna nu närmar sig stormstyrka. Det handlar bland annat om att fokus i verksamheten ligger på butiker, restauranger, parkering och annat som ligger vid sidan av servicen till flygbolagen. Dessutom delade ledningen för flygplatsen nyligen ut 1,2 miljarder till aktieägarna, en åtgärd som väckte en hel del kritik. Kastrup ägs till 58 procent av två stora internationella fonder medan danska staten har 39 procent av aktierna och övriga tre procent hör hemma hos mindre investerare.

I den nya luftfartstrategin som presenterade i veckan slår den danska regeringen därför fast en rad punkter som öka flygplatsens konkurrensförmåga:

· Sänkta landningsavgifter

· Kortare väntetider i säkerhetskontrollen

· Bättre förhållanden för det danska inrikesflyget

· Bra arbetsvillkor för medarbetare i flygbranschen

Därför ska regeringen i Danmark nu omförhandla det avtal som finns sedan 2016, något som ledningen för flygplatsen inte är helt överens om.

- Det är möjligt att sådana ändringar kan ha en väsentligt negativ inverkan på flygplatsens strategi, affärer och ekonomi, skriver ledningen för Kastrup i en kommentar.

Ledningen tänker nu analysera den nya luftfartsstrategin utifrån hur den kan komma att påverka de ambitiösa utbyggnadsplaner som finns för Kastrup. I den masterplan som ligger ska man vara klar att ta emot runt 40 miljoner passagerare inom drygt tio år och därmed vara en dels en tydlig konkurrent till Arlanda, dels en av de större flygplatserna i norra Europa. Den utvecklingen står nu på spel, menar ledningen från Kastrup och pekar på att det inte går att både dra ner på avgifterna och hålla de tilltänkta investeringarna uppe.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda
Skrivet av Tom, 2017-07-10 21:54:54
Arlanda går precis samma väg. Det är hotell, köpcentra och kontorslokaler som prioriteras när det ska investeras på Arlanda. Flygrelaterade investeringar är sekundära. Så blir det när det högsta cheferna i Swedavia är byråkrater som bara vill göra kortsiktiga vinster
Anmäl inlägget
Till Linkan.
Skrivet av Fria Klyka, 2017-07-07 16:03:54
Precis. Arlandabanan är ett parallellfall. 280 kr för enkelresa. Något billigare med andra operatörer, men då måste betala en stationsavgift på 120 kr. Inte undra på att folk tar bussen dit istället. Så sjukt.
Anmäl inlägget
Nej till CPH.
Skrivet av Fritz Klyka., 2017-07-07 15:56:33
Ratar CPH sedan länge. Alldeles för dyrt att flyga därifrån. Tar hellre vägen via ARN eller AMS. Att flyga med Thai till Bangkok är ibland upp till 2000 kr billigare från ARN jämfört med CPH trots samma flygtid.
Anmäl inlägget
Arlanda :(
Skrivet av Arnold, 2017-07-07 12:34:12
Tyckte jag nyligen läste att just Arlanda är inne på samma linje.Att öka allt, som inte har med flygtrafik att göra. Dvs. restauranter, affärer osv. Informationen till trafikanterna är redan usel och att hitta en "vanlig" telefon tex, är omöjlig....
Anmäl inlägget
Privat företagsamhet inte någon välgörenhet
Skrivet av Linkan, 2017-07-07 09:39:32
Lämnar man kontrollen till privat företagsamhet kan man räkna med högre kostnader. Det är väl ingen som kan vara förvånad av detta?

Arlanda och Oslo betydligt billigare flygplatser för flygbolagen. Detta trots att Norge har flygskatt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev