Skriv ut  

SAS backar efter kritik mot nya hemsidan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 juli 2017
Kritiken mot SAS nya hemsida har tilltagit i styrka sedan lanseringen. Nu gör flygbolaget en helomvändning och sätter igång en ombyggnad av sajten. Samtidigt väcks den gamla bokningen till liv igen.

SAS omgjorda och uppdaterade hemsida har varit igång i drygt ett halvår. Men det var en modernisering som inte gav den förenkling och kundservice som var tänkt. Ganska snart började det komma klagomål på att det var svårt att navigera på sajten och framför allt var det svårt att göra bokningar – alltså den grundläggande funktionen på sajten och livsviktigt för flygbolaget.

Den nya hemsidan lanserades också bit för bit, något som enligt planerna skulle göra det möjligt att snabbt åtgärda problem som dök upp. Det hjälpte dock inte när de stora flödena släpptes på och särskilt nu i sommartid är trycket hårt. Trots den bitvis tunga kritiken har SAS framhärdat med motiveringen att det bara rört sig om inkörningsproblem. 

Fram till nu, vill säga.

– Ja, vi har haft problem med funktionaliteten, både på startsidan och i bokningsflödet. Dessutom har den nya delen haft svårt att kommunicera med den övriga strukturen på hemsidan. Det har skapat en tröghet och bitvis en alldeles för långsam funktion, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS till Flygtorget.

I fredags gick så flygbolaget ut på Facebook och berättade att hela den nya sajten ska byggas om.

– Vi har tagit till oss feedbacken och beslutat att re-designa delar av vår nya hemsida. Rent konkret kommer vi att förbättra bl.a. information på startsidan och bokningsflödet. Vi är säkra på att dessa ändringar kommer att resultera i den smidiga online-upplevelse som våra kunder förväntar sig av SAS, skriver flygbolaget på sin hemsida.

Som ett extra plåster på såren återupplivas dessutom det tidigare bokningsverktyget, nu under namnet classic.sas.se Den blir ett komplement till den nya hemsidan vilket gör att det nu går att boka biljetter på båda sajterna.

- Den har funnits där hela tiden men nu tar vi fram den som en parallell bokningsfunktion. Vi har ett investeringsprogram på cirka en halv miljard när det gäller vår IT-plattform så nu gör vi om och gör rätt, säger Fredrik Henriksson.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Mycket dålig
Skrivet av Jonas, 2017-07-15 13:54:07
SAS hemsida är en joke. Lära från Norwegian, här ochså.
Anmäl inlägget
500 miljoner i papperskorgen?
Skrivet av Klas, 2017-07-12 07:57:17
Betyder det som Fredrik Henriksson från SAS nämner att den största delen av det "investeringsprogram" på 500 miljoner SAS talar om nu är bortkastade pengar?
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av DY, 2017-07-11 02:53:57
Titta på Norwegian.se Den är enkel och visar väldigt låga priser när man söker.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev