Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Norwegian får grönt ljus av DOT för NUK

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 juli 2017
De amerikanska myndigheterna har gett Norwegians brittiska verksamhet ett preliminärt flygtillstånd till USA. Det skyndar på etableringen av fler linjer till Asien och Sydamerika.

Den här gången gick det betydligt snabbare är förra gången som Department of Transportation, DOT, behandlade en av Norwegians ansökningar om flygtillstånd på USA. Norwegians brittiska enhet, Norwegian UK, NUK, fick i dagarna preliminärt grönt ljus av DOT för trafiken efter ”bara” cirka 18 månaders väntan. Som Flygtorget rapporterat om tidigare, skickades ansökan in i december 2015 och möttes även den av kritik från dels amerikanska pilotorganisationer, dels en del europeiska flygbolag, bland andra SAS och Air France-KLM. De har bland annat menat att Norwegian inte uppfyller löne- och anställningskrav för piloter och kabinpersonal och de krav som finns på en utförlig beskrivning av affärsmodellen.

Men DOT valde att fortsätta med de argument som låg bakom godkännande av Norwegian Air Internationel tidigare i år och hänvisa till att flygbolaget uppfyller alla de förpliktelser som Open Skies-avtalen mellan USA och EU innehåller.

– Vi ser ingen anledning till att komma fram till ett annat beslut än det som redan fattats. Vi har de fakta som behövs för att fatta ett beslut och flygbolaget behöver inte inkomma med ytterligare upplysningar om affärsplan och anställningsförhållanden, skriver DOT i sitt utslag.

Det kommande brittiska utträdet ur EU påverkar inte heller framtiden. Storbritannien kommer av allt att döma att fortsätta att ha liberala och bilaterala avtal på flygområdet och de omfattar då också Norwegians brittiska flygbolag.

– Beslutet från DOT ger oss möjlighet att starta än fler linjer och än lägre priser, sa vd Björn Kjos i en kommentar.

Gatwick och de övriga fyra flygplatserna i Storbritannien, Birmingham, Manchester, Edinburgh och Belfast spelar en allt större roll i Norwegians linjenät. Flygbolaget är tredje störst på Gatwick och flyger sammanlagt 5,2 miljoner passagerare från Storbritannien. Det preliminära godkännande följs av allt att döma snart av ett definitivt flygtillstånd. Det ger i sin tur flygbolaget möjlighet att disponera långlinjeflottan på ett mer effektivt sätt och starta linjer till bland annat Singapore och Buenos Aires.





Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

***
Skrivet av NIA, 2017-07-19 16:42:06
Jag var ironisk, läs igen!!
Anmäl inlägget
Bra.
Skrivet av Gunnar, 2017-07-19 14:07:42
Sv NIA-sk. Norwegian har uppfylld alla krav, og därför fått grönt ljus. Konkurrenternas forsök på och blanda sig in i processen, slog fel igen.
Anmäl inlägget
Løgn
Skrivet av Leif, 2017-07-19 09:37:15
Sv NIA, løgner fra en konkurrent..
Anmäl inlägget
Löner
Skrivet av @pilot i USA, 2017-07-19 01:05:12
Om man nu skall jämföra är det inte mer rättvisande att jämföra sprint med norwegian och Delta med Lufthansa?

I Europa så får man inte jobb så lätt hos dessa bolag, få förunnat i USA med. Många harvar bland regional bolag och annan low cost.
Anmäl inlägget
till PILOT i USA
Skrivet av NIA, 2017-07-18 23:15:42
Jag har nämligen varit i branschen ett tag. Tänker nog inte kommenterar vidare. Folk som VERKLIGEN är i branschen vet att NORWEGIAN är mycket bättre än konkurrenter när det gäller personal politik.
Anmäl inlägget
Hur dumma är vi!
Skrivet av JR, 2017-07-18 18:24:57
Ännu ett tecken på att vår välfärdsmodell i västvärlden urholkas av korsiktig kapitalistisk girighet. När ska folk inse att "lågt pris" är en enkelriktad väg mot dåliga arbetsförhållanden, osäkra anställningar och generell utarmning av välfärd.
Anmäl inlägget
Var är din information från NIA?
Skrivet av Pilot i USA, 2017-07-18 16:50:35
Kaptener på Norwigian Boeing 787 tjänar $10,000 per månad...
En andra pilot på United/Delta.... tjänar under andra året minst $10,000 per månad... kaptener lite drygt dubbelt upp.
Dessutom garanterar Norwigian bara 10 dagars ledighet medan bolagen här minst 12-14 dagar per månad...
Du kanske vill jämföra de regionala bolagen vars löner inte är så bra men har varit på rejäl uppgång senaste året....
Anmäl inlägget
Fantastisk
Skrivet av NotSK, 2017-07-18 16:38:09
Supert. Nå viser det seg at dirty tricks, og løgner fra lobbyister, og konkurrentene, ikke nytter lenger. Grattis!
Anmäl inlägget
LOL
Skrivet av NIA, 2017-07-18 14:37:08
**De har bland annat menat att Norwegian inte uppfyller löne- och anställningskrav för piloter och kabinpersonal och de krav som finns på en utförlig beskrivning av affärsmodellen** Nej da Norwegian uppfyllde inte kraven för att dom som jobbar på Norwegian tjänar mer än dessa flygbolag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev