Skriv ut  

Keflavik och Arlanda växte starkt under första halvåret

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 juli 2017
Kastrup bromsar i passagerarutveckling medan flygplatserna i Stockholm och Oslo närmar sig allt mer. Men bäst i klassen under första halvåret är Keflavik på Island som nu är femte största flygplats i Norden.

Passagerarsiffrorna för det senaste halvåret är glädjande läsning för både Swedavia och Avinor, men allra mest för Isavia som äger flygplatsen i Reykjavik: Där är uppgången under årets sex första månader hela 46,7 procent. Det gör att Keflavik nu knuffar ner Landvetter till sjätte plats bland de största flygplatserna i Norden. Det är den fortsatt stadiga tillväxten hos Icelandair och framför allt uppstickaren WOW Air som ligger bakom den rekordartade uppgången. Båda flygbolagen har lagt till nya destinationer i USA och Kanada och det har hittills i år inneburit 3 606 000 passagerare, varav cirka 90 procent är transit på väg över Atlanten. 

Vid sidan av Keflavik är det Arlanda, Gardermoen och Vandaa i Helsingfors som står för den stora tillväxten. Arlanda kom upp i tvåsiffriga 12 procents ökning under juni, jämfört med samma månad förra året. Sammanlagt gav det en ökning på nio procent under det första halvåret och sammanlagt 13.2 miljoner passagerare. I Oslo gick antalet passagerare upp med 8,7 procent och i Helsingfors var ökningen 8,6 procent. 

Den femte huvudstadsflygplatsen i Norden, Kastrup, har det senaste halvåret haft en betydligt mer beskedlig passagerarutveckling: 2,3 procent upp. Vad som ligger bakom den inbromsningen är oklart, flygplatsen har lockat till sig nya linjer. Däremot finns ett allmänt missnöje bland flygbolagen med de höga avgifterna, högst i Norden och i övre skiktet även ute i Europa. Dessutom har flera stora byggprojekt startat inom ramen för den utvecklingsplan som ska ge Kastrup kapacitet att ta emot 40 miljoner passagerare inom drygt tio år. Slutligen har flygplatsen drabbats av ID- och gränskontrollerna mellan Sverige och Danmark. Den danska flygplatsen fick dock ett tröstpris nyligen i och med att den än en gång utsågs till Europas mest effektiva flygplats av analysgruppen ATRS. 

Fortsätter utvecklingen på samma sätt under det kommande halvåret innebär det att glappet mellan de tre stora flygplatserna i Norden krymper till mindre är två miljoner passagerare.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

False again
Skrivet av Anomumin, 2017-07-20 13:00:32
OSL 1H var +7,3%, inte 8,7%!
Anmäl inlägget
Mystisk flygplats
Skrivet av Normalfuntad, 2017-07-20 07:02:35
Det finns fortfarande ingenting som heter "Vandaa". På svenska heter flygplatsen i Helsingfors Vanda. På finska heter den Vantaa. Trots många påpekanden från många håll genom åren så har Anders Carlsson oerhörda svårigheter med de svenska namnen på platser i Finland. Hur svårt kan det vara?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev