Passagerarsiffrorna för det senaste halvåret är glädjande läsning för både Swedavia och Avinor, men allra mest för Isavia som äger flygplatsen i Reykjavik: Där är uppgången under årets sex första månader hela 46,7 procent. Det gör att Keflavik nu knuffar ner Landvetter till sjätte plats bland de största flygplatserna i Norden. Det är den fortsatt stadiga tillväxten hos Icelandair och framför allt uppstickaren WOW Air som ligger bakom den rekordartade uppgången. Båda flygbolagen har lagt till nya destinationer i USA och Kanada och det har hittills i år inneburit 3 606 000 passagerare, varav cirka 90 procent är transit på väg över Atlanten.
Vid sidan av Keflavik är det Arlanda, Gardermoen och Vandaa i Helsingfors som står för den stora tillväxten. Arlanda kom upp i tvåsiffriga 12 procents ökning under juni, jämfört med samma månad förra året. Sammanlagt gav det en ökning på nio procent under det första halvåret och sammanlagt 13.2 miljoner passagerare. I Oslo gick antalet passagerare upp med 8,7 procent och i Helsingfors var ökningen 8,6 procent.
Den femte huvudstadsflygplatsen i Norden, Kastrup, har det senaste halvåret haft en betydligt mer beskedlig passagerarutveckling: 2,3 procent upp. Vad som ligger bakom den inbromsningen är oklart, flygplatsen har lockat till sig nya linjer. Däremot finns ett allmänt missnöje bland flygbolagen med de höga avgifterna, högst i Norden och i övre skiktet även ute i Europa. Dessutom har flera stora byggprojekt startat inom ramen för den utvecklingsplan som ska ge Kastrup kapacitet att ta emot 40 miljoner passagerare inom drygt tio år. Slutligen har flygplatsen drabbats av ID- och gränskontrollerna mellan Sverige och Danmark. Den danska flygplatsen fick dock ett tröstpris nyligen i och med att den än en gång utsågs till Europas mest effektiva flygplats av analysgruppen ATRS.
Fortsätter utvecklingen på samma sätt under det kommande halvåret innebär det att glappet mellan de tre stora flygplatserna i Norden krymper till mindre är två miljoner passagerare.