Skriv ut  

Nya långlinjer med Norwegian – i Europa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 juli 2017
Just nu är det Europa som är i fokus när Norwegian expanderar långlinjenätet. Både B787 och de nya B737MAX sätts successivt in på nya transatlantiska destinationer.

Det är i Europa som Norwegians nya långlinjer i första hand ser dagens ljus. I Skandinavien har istället två linjer fallit bort, San Juan i Puerto Rico flögs från alla de tre skandinaviska huvudstadsflygplatserna och är nu borta från linjenätet, så också trafiken till St Croix från Köpenhamn.

Istället lanserades nyligen Rom som en ny långlinjebas med tre planerade linjer, till New York, Los Angeles och San Francisco, allt med start i höst. Dessutom fortsätter utbyggnaden av Barcelona med trafik till bland annat USA men också som viktig länk till den kommande trafiken på Sydamerika. Nyligen fick den alltmer växande hubben på Gatwick två nya linjer, till Chicago och Austin.

Nu står Paris på tur när Norwegian i april nästa år startar en helt ny rutt till Denver i USA. Det blir två avgångar i veckan enligt de första planerna. Sedan tidigare har Norwegian lanserat rutter från Paris till Boston och San Francisco/Oakland.

De stora europeiska huvudstäderna ska av allt att döma trafikeras med den växande flottan av Boeing 787, totalt i år levereras nio nya av den större Dreamlinern B787-9 vilket tillför den kapacitet som behövs för att bygga de nya linjenäten. Samtidigt expanderar verksamheten på de tunnare interkontinentala linjerna, där B737MAX8 ska bli arbetshästen. För bara några veckor sedan, i början av juli, tog Norwegian emot de två första maskinerna som första flygbolag i Europa. I dagarna leveransflögs nästa två av de sex som ska levereras i år. De står just nu i Oslo för den sista översynen innan de sätts i trafik. Bland annat ska den så kallade hjältarna målas på stjärtpartiet. En av de nya maskinerna ska prydas av Benjamin Franklin, vilket pekar på att den ska flyga på de nya linjerna mellan Storbritannien och USA’s östkust. Enligt planerna ska två av de sex första höra hemma i Edinburgh och fyra på den nya basen i Newburg i USA.

I och med de nya linjerna flyger Norwegian 58 linjer mellan Europa och USA vilket är fler än något annat europeiskt flygbolag.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Orderstorlek
Skrivet av asdf, 2017-07-25 18:19:42
Hur många 787-9 har Norwegian på order , egentligen? Totalt sett, menar jag?
Anmäl inlägget
korrigering
Skrivet av John, 2017-07-24 11:50:41
Ligger inte Skandinavien i Europa??
Anmäl inlägget
.. och vad har SAS för planer?
Skrivet av Marcus, 2017-07-23 19:36:04
Det kommer säkert bli väldigt framgångsrikt! Vad har SAS för planer? Jag flög till Kina nyligen och var tvungen att flyga via Köpenhamn med SAS. Lite som att tvingas åka via Örebro med tåget från Sthlm till Uppsala. Hur tänker de där? Air China flyger direkt med mycket bra avgångstider från Arlanda och blev ett självklart val. SAS blir utkonkurrerade av ett annat utländskt bolag (än Norwegian) från sin enda hub i Sverige. Vilken marknad siktar de på?
Anmäl inlägget
Thomas...
Skrivet av Linkan, 2017-07-21 18:33:04
Om bolaget blödet miljarder per månad så tror jag inte att det skulle fungera väldigt länge. Vet inte vilken verklighet du lever i?

Gällande San Juan och St Croix så var de flesta sätena redan sålda till en resebyrå. När inte de ville köra en säsong till så slutade även Norwegian. Dvs risken (och förlusten) stod inte Norwegian för.
Anmäl inlägget
ständigt nya linjer
Skrivet av thomas, 2017-07-21 10:02:39
St Croix, San Juan läggs ner, hur många hundra miljoner har Dy förlorat på de destinationerna. Det tar tid att etablera linjer och få pax tal med lönsamhet, att alla dessa nysatsningar skulle gå med vinst är helt utsiktslöst, bolaget måste blöda miljarder per månad.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev