Skriv ut  

Ny linje till Hong Kong – Arlanda uteslutet?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 augusti 2017
Cathay Pacific har i många år haft med Köpenhamn som möjlig destination i Norden. Hittills utan att göra allvar av planerna. Intresset kvarstår dock. Arlanda lär vara uteslutet men vad händer med en eventuell flygskatt och en flytt av SAS långlinjer till Kastrup?

Cathey Pacific
Cathey Pacific

Cathay Pacific, med bas i Hong Kong, bygger just nu upp flottan med långlinjemaskiner. Ryggraden blir de 48 nya A350-900 som flygbolaget har beställt hos Airbus och de ger möjlighet att utöka linjenätet med fler destinationer. I dagsläget flyger Cathay Pacific till dussinet flygplatser i Europa men hittills har Norden stått utanför, även om det antagligen varit nära ett par gånger. Då har Köpenhamn varit fokus för en första linje till Norden och Hong Kong ligger i topp på Kastrups önskelista över nya destinationer. 

De senaste åren har istället SAS dragit igång SK963/SK964 från Arlanda, en linje som enligt SAS egna rapporter har en mycket god beläggning. För att möta det något överraskande draget för två år sedan att lägga en ny långlinje till Asien från Stockholm, har Finnair i det närmaste fördubblat antalet avgångar från Helsingfors till Hong Kong. 

Den väsentligt hårdnande konkurrensen mellan Hong Kong och de nordiska länderna har dock inte helt avskräckt Cathay Pacific från ambitionen att flyga också på de norra delarna av Europa. I danske medier har flygbolagets försäljningschef för Norden uppgett att Köpenhamn numera har status som ”Kandidat” när nya destinationer ska undersökas.

Det mesta talar också för att det finns en marknad för trafik till Hong Kong från det som räknas som Kastrups upptagningsområde, alltså södra Sverige, Danmark och delar av norra Tyskland. Flygtorget har tidigare rapporterat om att analyssajten anna.aero redan för två år sedan uppskattade den till cirka 65 000 personer medan Kastrup själva beräknar marknaden till drygt 45 000 resenärer årligen. 

Om Cathay Pacific gör allvar av planerna och startar en linje till Köpenhamn kommer det i första hand att påverka SAS linje från Arlanda som tappar en del feeder från Kastrup. Samtidigt går det att betrakta Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn som tre jämnstora marknader som kanske kan bära varsin linje till Hong Kong, särskilt som den är en hubb för mycket resande till andra delar av Asien. Det menar bland andra Air India som snart startar på både Stockholm och Köpenhamn, Singapore Airlines, Emirates med flera flygbolag.

Nu finns även ytterligare en del i den ekvation som Cathay Pacific måste räkna på innan en eventuell trafikstart: Den svenska flygskatten. Om den går igenom och om SAS i så fall gör allvar av konsekvenserna, att de svenska långlinjerna flyttas till Kastrup – då har läget för Cathay förändrats i grunden. Frågan att besvara blir om Köpenhamn kan bära två parallella linjer till Hong Kong.

Och i bakgrunden finns också Norwegian. I alla fall i det ögonblick som luftrummet över Ryssland öppnas.

Det finns mycket att ta med i kalkylen när Cathay Pacific studerar ”kandidaten” Kastrup.




Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lönsamhet
Skrivet av Mr Vet Allt, 2017-08-11 16:45:26
Cathay P kämpar just nu med sin lönsamhet....ARN ligger nog långt ned på listan förnärvarande.
Anmäl inlägget
Uteslutet
Skrivet av Trafikvolymer, 2017-08-11 13:45:51
Att säga att Arlanda är uteslutet ur Cathays planer är ganska korkat. Trafikvolymerna på Arlanda ökar mer än i CPH och sedan förra försöket har mycket hänt. Återigen gissas det friskt av Flygtorget.
Anmäl inlägget
noll koll
Skrivet av Diavel, 2017-08-10 21:49:43
Vissa har absolut ingen koll! Har ni nånsinn rest med Cathay Pacific. Det har jag, och det är absolut utmärkt, väldigt bra service. Går absolut inte att jämföra med lågprisbolag som Norwegian och Air Berlin m.v
Anmäl inlägget
lågpris
Skrivet av Niclas , 2017-08-10 20:44:30
lågprisbolag! testa google
Anmäl inlägget
Till Lågavlönat
Skrivet av Anders K , 2017-08-10 18:40:59
Kinesiskt lågprisbolag???? Du får nog läsa på lite ??
Anmäl inlägget
Lågavlönat
Skrivet av Abc, 2017-08-10 15:14:05
Väljer nog hellre SAS via Arlanda än något kinesiskt lågprisbolag. Ploppar upp som svampar ur jorden.
Anmäl inlägget
Arlanda billigare i många fall
Skrivet av Linkan, 2017-08-10 08:08:46
En passagerare son flyger från Köpenhamn (eller annan flygplats utanför Sverige) till Arlanda för vidare färd till Hong Kong är undantagen från den föreslagna flygskatten. Detta förutsatt resan finns på samma bokning.
Anmäl inlägget
Cathay
Skrivet av NewSAS, 2017-08-09 15:59:31
Som sagt, när deras linje via Frankfurt kördes med en B744 på -90 talet blev det total fiasko. Om dom startar på Norden blir det nog CPH, typ 3-4 ggr i veckan. Men man ska aldrig säga aldrig! SAS linje har för övrigt en del anslutningar även från Polen och Tyskland, mig själv inkl från DUS (nästa tur till HKG på måndag).
Anmäl inlägget
SAS långlinjer blir kvar i Stockholm
Skrivet av Linkan, 2017-08-09 10:35:12
Kastrup är en betydligt dyrare flygplats att operera från. Detta gör att Arlanda trots en skatt blir billigare för flygbolagen.
Anmäl inlägget
Hong Kong
Skrivet av West Coach, 2017-08-09 10:16:20
Nja, det är ju så att Cathay redan har varit på Arlanda en kort period och slingade den flighten via Frankfurt. Det var många glada hurrarop på den tiden när linjen invigdes med pompa och ståt, men det blev en kortvarig linje innan den gjorde sorti.

Har flugit ARN-HKG flertalet gånger senaste året, senast förra veckan och jag tycker mig dock se att en hel del verkar feeda vidare till Norge, främst OSL/BGO men även till London och Dublin.
Anmäl inlägget
Flygskatten
Skrivet av Diavel, 2017-08-09 09:52:54
Just pga denna dåraktiga flygskatten, kommer inte Cathay Pacific att starta en linje från Arlanda til Hong Kong.Om SAS kommer att flyga från Köpenhamn till HongKong pga svenska regeringens idioti, tror jag inte heller att Cathay kommer att starta en linje från Köpenhamn till Hong Kong.
Björn Kjos har varit tydlig med att Norwegian inte kommer starta fler långlinjer från Arlanda om flygskatten blir verklighet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev